Škoda 1000 na motorové brzdě? Takhle se na MBčku podepsalo 50 let provozu

Škoda 1000 MB | foto: wheelsage.org

Nedávno jsme si ukázali, jak na brzdě dopadl starý Záporožec. Výkonu za 45 let provozu tam zmizelo docela dost, šlo však o auto, které se kvalitou zrovna neproslavilo. Uhodli byste ale, jak dopadla na stejném testu československá Škoda 1000 MB?

Každému Čechovi dobře známá Škoda 1000 MB se dostala na trh už v roce 1964 a pro Škodovku znamenala takovou malou revoluci. První vůz značky se samonosnou karosérií a také první s koncepcí vše vzadu, které se pak Škoda držela až do nástupu Favorita. Pod zadní kapotou tisícovky pracoval čtyřválec OHV o objemu 1 litr a výkonu 42 koní.

Škoda 1000 MB | foto: youtube.com/Totalcar.hu

Vozidlo s nájezdem pouhých 82 tisíc kilometrů je z posledního modelového roku 1969, který se vyráběl mezi zářím 1968 a srpnem 1969. Některé detaily na modrém MB nesedí, jako chybějící lišta na přídi, nebo blinkry a zrcátko z dřívějších ročníků, což zřejmě značí neodbornou opravu po nehodě, auto je však na pohled ve velmi udržovaném a čistém stavu. 

Maďarští technici, udiveni tím jak je stará Škodovka hezký vůz, museli pro tak nízký výkon změnit nastavení motorové brzdy, která je stavěna spíše na moderní silnější vozy. Po nastartování všechny překvapil velmi tichý a kultivovaný chod 50 let starého motoru. Vodou chlazený čtyřválec s výkonem 42 koní se dostal do vozu až v roce 1968, předchozí ročníky využívaly stejný motor s nižším výkonem. I přes malý výkon však nebyl problém rozpohybovat jen 755 kg těžké auto, větší důraz než na rychlost se kladl na ekonomiku provozu. 

Škoda 1000 MB na brzdě | zdroj: youtube.com/Totalcar.hu

 Měření na motorové brzdě není už z principu zcela přesné, tady se navíc testuje vozidlo které toho výkonu moc nemá. I tak ale naměřené výsledky mají nějakou vypovídající hodnotu. Po sérii měření se na displeji ukázalo číslo 34 koní při 4820 ot/min a 57 Nm při 3225 ot/min. Oproti původním hodnotám tak jde o 8 koní a 14 Nm méně, což je na půl století docela slušný výsledek. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy