Úplně největší automobil na světě? Každý údaj o Belazu 75710 je extrémní

BelAZ 75710 | foto: youtube.com

Téměř 10 let nesl označení největšího automobilu (konkrétně korbového sklápěče, tzv. „dampr“) Liebherr T282B s užitečným zatížením 360 tun. V roce 2013 jej ale překonal běloruský BelAZ 75710 s užitečným zatížením 450 tun. A právě o něm bude tento článek.

Nikoho nepřekvapí další extrémní čísla technických dat. BelAZ je například dlouhý 20 metrů, široký téměř 10 metrů, a protéká jím 890 litrů chladicí kapaliny a 540 litrů oleje. Velice zajímavý je však systém pohonných jednotek!

Auto totiž disponuje dvěma naftovými agregáty o celkovém objemu 65 litrů, které disponují výkonem 2332 koní a točivým momentem 9313 Nm. Ty nepohánějí přímo kola, nýbrž elektromotory integrované v kolech. Tuto čtveřici elektromotorů vyrobil německý Siemens. Každý disponuje špičkovým výkonem 1200 kW (1630 k). Opravdu úctyhodná čísla.

Belaz 75710. The biggest dump truck in the World (3:23) | zdroj: youtube.com

K dispozici je dále dvojice nádrží na naftu o celkovém objemu 5600 litrů, průměrnou kombinovanou spotřebu však výrobce neudává. Malým zázrakem je také to, že BelAZ dokáže uvézt více, než sám váží. Jeho pohotovostní hmotnost je totiž „pouhých“ 360 tun, takže plně naložený (450 tun) dosahuje celkové hmotnosti 810 tun. I takto naložený dokáže upalovat až 64 km/h a vyjet 18% stoupání.

Trend ve zvětšování těchto speciálních damprů bude jistě i nadále pokračovat. Největší překážkou je ale fakt, že výrobci pneumatik zatím neumí vyrobit pneumatiku, který by tak těžký kolos unesla. BelAZ 75710 má tak zdvojené kola na obou nápravách, čímž konstruktéři výše zmíněný problém obešli. BelAZ je obutý na 63“ discích a pneumatikách 59/80 R63 se speciálním dezénem určeným pro použití v lomu.

Cenu výrobce neudává. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy