Policie dostala jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

Tatra 613 Police Special | foto: policie.cz

Pražská "Pohotovostní motorizovaná jednotka" vyzkoušla za dlouhá desetiletí své existence celou řadu vozů, od těch domácích, přes vozy východní provenience až po netradiční západní vozy, jako byl například Ford Scorpio či Mercedes-Benz 230. Nás ale nejvíce zaujal předváděcí prototyp Tatry 613, která svou konstrukcí a výbavou předběhla dobu o několik let.

Na vůz jsme poprvé narazili už na stránkách policie, kde je mu věnován jeden krátký odstavec v historii služebních vozidel útvaru Pohotovostní motorizovaná jednotky, zkráceně PMJ. Zde jsme se však příliš mnoho informací nedozvěděli a tak jsme pátrali dál, až jsme narazili na webovou stránku "t613.wz.cz". Právě zde se nám pak podařilo objevit dobový článek s bohatým popisem vozu, za kterým stojí tehdejší redakce Světa motorů. 

Tatra Police Special vychází z osvědčené řady 613-3 a 613-4, ovšem pro potřeby policie dostala několik jedinečných úprav, díky kterým měla nabídnout nadprůměrnou rychlost, ovladatelnost, odolnost i technickou vybavenost k široké paletě zásahů.

Za stavbou vozu stála samotná Tatra Kopřivnice, která ke stavbě přizvala jak zkušené policejní experty, tak společnost Sommer US Army Shop, která dodávala speciální vybavení podle přání a požadavků. Speciální Tatrovky tak mohly dostat pancéřované díly karoserie, neprůstřelná skla, neprůstřelné pneumatiky nebo přední ochranný rám, díky kterému by si poradily i s lehčími překážkami na cestách.

Rám se nacházel i uvnitř vozu, kde chránil posádku před následky závažných dopravních nehod. Mimo to byl interiér vybaven uzamykatelnou schránkou na zbraně, munici či cenné materiály (umístěnou v kufru), přepážkou oddělující přední a zadní sedadla (vyrobenou z plexiskla či plechu), elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním.

První testovací prototyp byl zhotoven v bílo-zelené barevné kombinaci a redakci Světa motorů i Policii České republiky byl představen počátkem května roku 1992. Prezentovaný exemplář byl vybaven předním rámem, majákem s reproduktorem, uzamykatelnou schránkou a přepážkou z plexiskla. Nechyběl však ani pátrací světlomet a vnitřní ochranný rám. Pro náročnější zákazníky však měla Tatra připraveny i pneumatiky Michelin, posilovač řízení nebo klimatizaci.

Do karet hrála Tatře i cena. Předvedený model vyšel na 594 000 Kčs, což sice nebylo málo, ovšem podobně výkonné a vybavené vozy od BMW, Mercedesu či Mazdy vyšly mnohdy na dvojnásobek. Tatra se navíc mohla pochlubit domácím zázemím a snadným servisem. V čem však za svou konkurencí zaostávala, byla antikorozní ochrana.Podle policejních odborníků se jednalo o poměrně závažný problém, ovšem Tatra údajně nabízela výměnu nejproblematičtějších plechových částí za laminátové.

Redaktoři Světa motorů si jízdu s vozem vyzkoušet nemohli, ovšem podle policejních odborníků měli být jízdní vlastnosti zhodnoceny jako "velmi dobré". Svůj podíl na tom měly mít i speciální úpravy podvozku, včetně jeho snížení.

Proč nakonec Tatra Police Special neuspěla bohužel nevíme, nicméně i z tehdejšího pohledu by se jistě jednalo o zajímavý policejní speciál, který mohl najít uplatnění jak u zásahových jednotek, tak u dopravní policie. Vždyť jeho 3.5 litrový vzduchem chlazený osmiválcový motor V8 generoval výkon 129 kW (175 k), díky čemuž neměla Tatra problém ani s rychlostí 195 km/h. Slabší to bylo s akcelerací, neboť z 0 na 100 km/h to Tatře trvalo 12 sekund.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy