František Neuman (Citroën)

Citroën | foto: Citroën ČR

Další přední osobou českého automobilového společenství je obchodní ředitel Citroën ČR František Neuman.

Pokud Vás zajímá na jakém principu funguje koncern PSA, něco ze zákulisí Citroënu, jaký směr vývoje Francouzi nasazují, kdy se bude prodávat kolínská C1 a co si myslí František Neuman o veteránech, netradičních řešeních a situaci na našich silnicích, pak se pohodlně usaďte. Níže Vám přinášíme velmi zajímavé odpovědi na otázky, které jsme panu Neumanovi položili.

Jak charakterizujete letošní Ženevu. Jaký směr vývoje tradiční autosalon naznačil a jak obstál v tvrdé konkurenci stánek Citroënu?
Letošní ročník Ženevského autosalonu byl charakteristický velkým množstvím novinek, které skutečně přijdou do sériové výroby, tedy hotových nebo již téměř hotových vozů a bylo k vidění méně konceptů, u nichž by bylo jasné, že jde jen o designérské nápady, které se pak u zákazníků nikdy neobjeví. Možná je právě toto směr, který tu byl naznačen, zaměření na větší praktičnost.

Stánek Citroenu byl beze sporu jedním z těch, které poutaly největší pozornost. Vždyť se tu odehrály hned dvě světové premiéry sériových vozů, a to ze začátku a konce naší modelové řady osobních vozů – „český vůz z Kolína“ Citroën C1 a vlajková loď Citroën C6. A právě i díky kolínským vozům zde zářila Česká republika jako taková mnohem více než kdy dříve.

Citroën a hybridní pohony či ekologická paliva. Jaká je současnost a jaké jsou vize do budoucna?
Značka Citroen se vždy angažovala na poli vývoje automobilů méně zatěžujících životní prostředí, ať už to byly elektromobily, které byly provozovány v La Rochelle ve spolupráci s EDF, nebo projekt Dynavolt – elektro/benzinový pohon a nebo již běžně v západní Evropě prodávaná C3 Stop+Go.
V současné době velmi intenzivně zvažujeme možnost zahájení prodeje automobilů na zkapalněný zemní plyn – GNV – C3, Berlingo a Jumper.

Historie značky sahá hluboko do minulosti. Co vy a automobiloví veteráni?
Žádného veterána sice nevlastním a můj vztah k nim je spíše platonický, ale jako každý chlap jsem fascinován krásou starých aut a někdy opravdu žasnu nad tím, jak dokonalé automobily se vyráběly.

A obráceně. Váš osobní názor na tolik diskutovaný pevný střed volantu v modelu C4?
Domnívám se že se jedná o významný příspěvek k bezpečnosti řidiče – použití fixního středu umožňuje instalovat airbag, který si zachová přesný tvar a tím i lepší bezpečností výkonnost, než u otáčivého volantu. Našly zde své místo i jednotlivé, snadno použitelné ovladače. Z estetického hlediska je to spíše individuální záležitost každého řidiče, ale osobně jsem s tím neměl žádný problém. Naopak vítám dosažitelnost všech ovládacích prvků, ať už je to tempomat a omezovač rychlosti, ovládání navigačního systému a rádia apod.

Má Citroën v rukávu další netradiční až avantgardní řešení klasických součástí automobilů?
Různé studie, které jsou představovány na mezinárodních autosalonech naznačují kam by se mohl vývoj ubírat. Jedním z velmi inovativních prvků, které značka Citroën představuje, je tzv. head up display, kdy jsou údaje z palubních přístrojů promítány do zorného pole řidiče, anebo samonatáčecí bi-xenonové světlomety, které měly svého předchůdce v natáčecích světlometech DS.

Co říkáte návratu značky k osobitému designu Citroënů 80. let 20. století, který opět připomenul nový model C6?
Je jenom dobře, že se značka vrací ke svým kořenům, kdy výrazná individualita jednotlivých modelů umožňovala na první pohled identifikovat příslušnost ke značce. Vzpomeňme jen DS, CX, XM – všechno nádherná, nezaměnitelná auta.

Podílel se Citroën ČR na přípravě továrny v Kolíně? Panuje s projektem výroby vozu C1 v České republice spokojenost?
Citroen ČR se nijak konkrétně na kolínské továrně nepodílel, kromě toho, že poskytoval centrále součinnost obvyklou v podobných případech. Projekt TPCA běží přesně podle plánu, první vozy již sjely z linky, jejich kvalita je vynikající, C1 si v Ženevě získala sympatie a vše směřuje k zahájení prodeje začátkem července.

Můžete našim čtenářům vysvětlit principy spolupráce uvnitř skupiny PSA například ve srovnání s postavením jednotlivých výrobců ve skupině VW Group?
Skupina PSA se řídí jednoduchým heslem: jedna skupina, dvě značky. V praxi to znamená, že obě značky využívají synergických efektů při vývoji vozů, výrobě konstrukčních skupin, nákupu surovin a komponentů. Z obchodního a marketingového pohledu se jedná o dvě zcela svébytné a konkurující si značky.
Skupina PSA se úspěšně vyhnula vlně akvizic a fůzí, která oběhla v minulém desetiletí svět a ukazuje se, že její koncept projektové spolupráce – Ford s dieselovými motory, BMW s benzinovými, Fiat lehké užitkové vozy a nakonec Toyota - přináší ovoce.

Nechybí PSA výrobce luxusních sportovních vozů, které mají v nabídce jiné koncerny, například Ferrari (Fiat), Aston Martin (Ford), Bentley (VW)?
Nedomnívám se že je to zásadní problém, značka Citroen vždy oslovovala jinou klientelu. Po jedné malé exkurzi s firmou Maserati, jejímž výsledkem byl vůz SM, se zase vrátila ke standardnější nabídce.

A teď z trochu jiného soudku. Co říkáte k situaci na českých silnicích a jací jsme my Češi řidiči a řidičky?
Na českých silnicích najezdím ročně okolo 45 000 km a musím říci, že je to čím dál tím horší. Nesmyslné riskování a pohrdání jakýmikoliv pravidly se stalo pro řadu řidičů standardem. Zastávám názor, že pokud se chtějí zabít, neměli by při tom ohrožovat ostatní lidi.
Myslím, že policie má i v současné době dost nástrojů na neukázněné řidiče, jenomže by mělo být policistů na silnicích asi víc a správní orgány i soudy by měly nasadit přísnější laťku. Myslím, že rozšíření pravomocí městské policie – možnost měřit rychlost ve městě a pokutovat – bude přínosem.

Vážený pane Neumane, děkujeme za Vaše zajímavé názory a informace ze světa Citroënu. Přejeme Vám i společnosti Citroën ČR hodně úspěchů a Vám osobně především bezpečné kilometry v ostrém silničním provozu.


Foto: Citroën ČR

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy