GTC – nejvzrušivější model řady Astra!

Astra GTC | foto: Car and Driver

Na autosalonu v Paříži (25. září až 10. října 2004) si odbyl světovou výstavní premiéru nový Opel Astra GTC.

Tento model svým vzrušujícím designem naznačuje, že Astra GTC (Gran Turismo Compact) nezůstane jen planým příslibem skvělých řidičských zážitků. Nová Astra GTC, po pětidveřovém hatchbacku a kombi Astra Caravan už třetí verze modelové řady Astra, je nejlepším příkladem dynamického designerského jazyka automobilky Opel. Třešničkou na dortu expresivního stylingu nové Astry GTC je unikátní panoramatické střešní okno, které je další světovou premiérou. Prosklená střecha, sahající až k úrovni B-sloupků karoserie, přináší zcela nový intenzivní pocit vzdušného prostoru a kontaktu s okolím.

Po uvedení na trh budou zákazníci moci volit z pěti zážehových a třech vznětových motorů CDTI se systémem přímého vstřikování nafty do válců "common-rail". Výkonová škála připravených pohonných jednotek, které všechny splňují přísné emisní limity normy Euro 4, sahá od 90 k až po 200 k. Nejlepší řidičské zážitky slibují dva dvoulitrové zážehové čtyřválce s přeplňováním, a lahůdkou jsou i moderní turbodiesely 1.9 CDTI o výkonech 120 k a 150 k. Pro modely poháněné oběma přeplňovanými motory 1.9 CDTI bude k dispozici také bezúdržbový částicový filtr DPF (Diesel Particulate Filter).

Astra GTC se samozřejmě pochlubí všemi technologickými vymoženostmi, se kterými se už představily její dvě předchůdkyně. Jde především o interaktivní adaptivní podvozek IDSPlus, jehož stěžejním prvkem je systém průběžné změny charakteristik tlumičů CDC (Continuous Damping Control). Chybět samozřejmě nebudou ani adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting), které jsou spřažené se řízením a mnohem lépe tedy osvětlují vozovku především v prudkých zatáčkách.

Maximální míru pasivní i aktivní bezpečnosti zaručuje ochranný systém SAFETEC, který sehrál klíčovou roli v nedávných bariérových testech programu Euro-NCAP, ve kterých pětidveřová Astra vybojovala maximální možný počet pěti hvězdiček. Třídveřová Astra GTC byla navržena jako zcela osobitý model stavící na technologiích a výbavách ostatních verzí řady Astra.

"Našim stylistům se podařilo vtisknout Astře GTC osobitý výraz aniž by tím jakkoli utrpěla praktická stránka - model Astra GTC tedy dokáže bez nejmenších problémů sloužit v každodenním provozu," říká Hans Demant, šéf automobilky Adam Opel AG a zároveň vicepresident GM Europe zodpovědný za techniku. "Třídveřový model chce oslovit především ty zákazníky, kteří oceňují výrazný design a hledají vůz, jehož řízení je skutečným zážitkem."

"Návrháři se snažili, aby Astra GTC byla nejemotivnějším modelem celé řady Astra," dodává Friedhelm Engler, šéfdesigner modelové řady Astra, který je současně v rámci GM Europe zodpovědný za integritu designu. "Čistě řešené linie Astry GTC představují poslední vývojovou etapu moderního designerského jazyka automobilky Opel. Šlo o velmi komplexní a systematickou práci, samozřejmě nestačilo jen prostě ubrat jednu dvojici dveří ze stávajícího modelu."

Astra GTC je dlouhá 4288 mm, široká 2033 mm a vysoká 1438 mm. Její zřetelný sportovní image umocňují výrazné designerské prvky, jako jsou např. krátké převisy karoserie, osobitě řešená koncová světla a zejména při porovnávání s pětidveřovým modelem ještě dramatičtěji ztvárněné čelní i zadní partie vozu. Boční pohled nové Astry GTC charakterizují výrazně skloněné čelní sklo, zajímavě řešená křivka střechy a ostře řezaná zadní boční okna. O dynamičnosti nového modelu hodně vypovídají i výrazně vyklenuté lemy podběhů kol a masivní křivka boků, zřetelně stoupající směrem k zádi vozu.

Uvnitř nabízí nová Astra GTC prakticky stejně prostorný a prakticky řešený interiér, vhodný pro každodenní používání, jako pětidveřové modely. Při velmi dlouhém rozvoru 261 cm nabízí Astra GTC ve své zádi prostor pro zavazadla o velikosti 380 litrů, což je stejná hodnota jako u pětidveřového hatchbacku. Flexibilitu vozu zvyšují také překlápěcí opěradla zadních sedadel, která jsou standardně dělná v poměru 60:40, za příplatek pak v poměru 40:20:40. Díky promyšlenému řešení partií kolem zadních bočních oken mohou na zadních sedadlech v naprostém komfortu cestovat dva dospělí cestující.

Především na zatáčkovitých trasách může Astra GTC předvést kvality svého interaktivního podvozku IDS (Interactive Driving System), který spolupracuje s moderním elektronickým stabilizačním systémem ESPPlus. Na přání se dodává i adaptivní podvozek IDSPlus s tlumiči CDC (Continuous Damping Control), které dokážou bleskově měnit svoji tuhost podle aktuálních jízdních podmínek. Podvozek IDSPlus a tlumiče CDC navíc umožňují aktivaci sportovního režimu, a to pouhým zmáčknutím tlačítka (SportSwitch) na palubní desce - po aktivaci sportovního režimu se adekvátně změní také reakce pedálu plynu a upraví se charakteristika posilového řízení. Je-li vůz vybaven automatizovanou převodovkou Easytronic, dovolí její pozměněná charakteristika zřetelně sportovnější jízdu.

Astra GTC se vyrábí v belgické filiálce automobilky Opel v Antverpách, odkud vyjíždějí i pětidveřové modely a prostorná kombi Astra Caravan. Opel předpokládá roční výrobu asi 70 000 třídveřových modelů, marketingoví specialisté automobilky očekávají, že prodeje modelů Astra GTC budou tvořit asi 15 až 20 procent prodejů všech verzí modelové řady Astra v Evropě. Na automobilovém trhu se Astry GTC objeví na jaře roku 2005.

Zdroj: Opel Media

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy