Nová značka off-roadů vstupuje na český trh

V dnešní době již nemíváme často příležitost informovat o tom, že na český trh vstupuje nová značka. Přesto je to tak...

Proto je docela příjemné, můžeme-li konstatovat, že plzeňská firma Dajbych, která se již léta stará o rozvoj off-road automobilů v České republice, se stala dovozcem výrobků malé španělské automobilky Santana specializující se výhradně na vozidla do terénu. Španělský výrobce má ostatně v tomto směru dosti dlouhou tradici, první automobil s pohonem všech kol vyrobila firma již v roce 1956, v roce 1958 pak získala licenci anglického Land Roveru a po ukončení spolupráce s touto automobilkou v roce 1983 se zde vyráběly malé japonské off-roady Suzuki. V roce 1998 zahájila Santana vývoj vlastního modelu pod označením P-10, jehož koncept byl poté představen na autosalonu v Seville v roce 1999. Teprve v loňském roce však byla nová Santana uvedena na trh a v té době začalo i jednání o dovozu těchto automobilů do České republiky. U nás bude zatím k dispozici výhradně delší verze se čtyř-dveřovou karoserií a desetimístným interiérem, postupně by se měla objevit i dvoudveřová varianta s plátěnou střechou.

Jestliže vám Santana PS-10 připomíná nesmrtelný Defender, nedivte se, dlouholeté zkušenosti s výrobou tohoto automobilu zde zanechaly své stopy, nicméně PS-10 je výsledkem opravdu samostatného vývoje španělské automobilky, která chtěla postavit víceúčelové, jednoduché, a především dostupné vozidlo pro všechny, kteří mají vysoké nároky na jízdu v terénu a požadují trvanlivost za všech okolností.

Právě to by Santana měla splňovat. Základem konstrukce PS-10 je tuhý žebřinový rám s ocelovou karoserií a plastovou střechou, tuhé nápravy odpružené listovými pružinami, které snesou velké zatížení, přiřaditelný pohon všech kol a pětistupňová ručně řazená převodovka s účinnou terénní redukcí (3,198:1). Automobil o délce 4675 mm a celkové hmotnosti více než 3 t pohání moderní turbodiesel s přímým vstřikováním paliva systémem common-rail, čtyřmi ventily na válec a chladičem stlačeného vzduchu o zdvihovém objemu 2,8 l od firmy Iveco, jenž dosahuje největšího výkonu 92 kW a točivého momentu 275 N.m, který umožňuje Santaně PS-10 dosáhnout cestovní rychlosti 140 km/h.

Základní výbava automobilu není příliš bohatá, firma Dajbych však nabízí širokou škálu příslušentví v podstatě na míru každému, ať již z produkce továrny Santana či z vlastních zdrojů, neboť kromě Santany zastupuje tento plzeňský dealer Toyoty také německou firmu Taubenreuther zabývající se prodejem doplňků a nejrůznějšími úpravami terénních vozů. Automobil se bude prodávat v kategorii N1. Základní cena byla stanovena na 680 000 Kč, pochopitelně bez DPH.
Santana PS-10 je jistě vítaným rozšířením nabídky terénních automobilů na český trh již proto, že z něj během dvou let zmizely dva podobně zaměřené modely (Nissan Patrol High Roof a Toyota Land Cruiser J7), takže koupěchtiví „off-roaďáci“ měli nyní v této kategorii k dispozici pouze podstatně dražší Land Rover Defender nebo produkty automobilek bývalého východního bloku (ARO, Lada). Uvidíme, jak u nich uspěje nová Santana PS-10. Zároveň s ní budou postupně přicházet na český trh také další vozy této španělské automobilky, konkrétně modely Suzuki Samuraj, Jimny a Vitara s dieselovými motory, za poměrně zajímavé ceny.

4x4 Automagazín
Foto: Santana

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy