Ford Transit Connect X-Press:

Transit Connect X-Press | foto: Ford Motor Company

S dodávkou z 0 na 100km/h za 7 sekund -- Co vznikne, zabuduje-li se do osvědčené praktické dodávky Ford Transit Connect upravený podvozek, mimořádně výkonný motor a brzdy z „ostrého“ Focusu RS?

No přece Ford Transit Connect X-Press, jedinečný a unikátní model, který je také nejrychlejší verzí mezi všemi modely řady Ford Transit Connect!

Transit Connect X-Press má o 70 mm sníženou světlou výšku, je posazen na elegantních osmnáctipalcových litých kolech OZ, a jeho kabina je zevnitř chráněna masivní ochrannou klecí. Zvenčí na sebe extravagantní dodávka okamžitě upozorňuje efektním bílým lakem s perleťovým efektem a originální grafikou názvu „X-PRESS“.


„Transit Connect je robustní vůz s velkým výkonovým potenciálem, takže jsme si při zahájení prací na verzi X-Press vůbec nemuseli dělat starosti, zda budeme schopni dotáhnout tento úkol do konce,“ říká Paul Sluimer, šéf projektu X-Press. „Spousta dílů a skupin včetně pohonné jednotky a zavěšení kol je totožná nebo velmi blízká modelu Ford Focus, takže jejich použití v projektu X-Press bylo z pohledu konstruktérů docela jednoduché. Podařilo se nám postavit užitkový vůz, s jehož parametry se nemůže měřit žádný jiný! Podle našich propočtů by měl Transit Connect X-Press zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých sedm sekund a dosahovat nejvyšší rychlosti hodně přes 200 km/h. A samozřejmě, tento model – stejně jako všechny ostatní sportovní modely značky Ford – má také vynikající jízdní vlastnosti, skvěle se ovládá a dokáže perfektně brzdit!“


Transit Connect X-Press se tak stává jasným důkazem skutečnosti, že Ford vyvíjí a vyrábí skvěle ovladatelné vozy s výbornými jízdními vlastnostmi pro sektor nejenom osobních, ale i užitkových vozů. Vzhledem k tomu, že sériové modely Transit Connect jsou vysoce ceněné pro své výborné jízdní vlastnosti, nemuseli tvůrci verze Connect X-Press ani příliš zasahovat do konstrukce zavěšení kol.


Pokračovatel tradice extrémních modelů


Ford Connect X-Press je zatím posledním prototypem svého druhu. Znalci a pamětníci si možná vybaví originální model Transit Supervan, který se objevil koncem šedesátých let minulého století a jehož srdcem byl uprostřed uložený motor V8 „big-block“.


V osmdesátých letech na nejrůznějších výstavách a sportovních akcích sklízely obdiv prototypy Supervan 2 a Supervan 3 poháněné motory Cosworth, jejichž tvůrci se nechali inspirovat monoposty F1. A docela nedávno vzbudil nadšení „soutěžní“ Ford Transit WRT, který se v počítačové hře pro Playstation 2 zhostil role doprovodného vozu „ostrého“ soutěžního speciálu Focus RS WRC. Nový Ford Transit Connect X-Press není svými rozměry tak velký, jako jeho extrémní předchůdci, ovšem svými parametry a koncepcí je v mnoha ohledech i předčí!


RS sluší i dodávce!


To nejlepší z ryze sportovních modelů Focus RS a užitkových dodávek Transit Connect se dokonale spojuje právě v ostrém prototypu Transit Connect X-Press. Srdcem supervýkonné dodávky je přeplňovaný čtyřválec Duratec RS se šestnácti ventily a mezichladičem stlačeného vzduchu, který ze zdvihového objemu 2,0 l dává výkon 215 k. Mohutný točivý moment až 310 Nm se přenáší na přední kola prostřednictvím závodní spojky AP, robustní pětistupňové převodovky s krátkými drahami řadicí páky a diferenciálu se zvýšenou svorností Quaife, jehož stavba se v mnohém podobá diferenciálům používaným ve sportovních speciálech. Z Focusu RS pocházejí také kotoučové brzdy Brembo – vpředu jsou ventilované kotouče o průměru 325 mm, vzadu pak plné kotouče o průměru 280 mm.


Prototyp Transit Connect X-Press si podržel koncepci zavěšení kol základního modelu Transit Connect – vpředu jsou tedy vzpěry McPherson, vzadu pak konvenční náprava s příčkou, jakou v různých obměnách používá naprostá většina lehkých užitkových vozů. Samozřejmě, že obě nápravy byly pro použití v prototypu Connect X-Press patřičně upraveny: Přední vzpěry McPherson dostaly například tužší nesouosé pružiny a tvrdší závodní tlumiče Sachs. Pozměněna byla také dolní trojúhelníková ramena a přední náprava byla doplněna o zkrutný stabilizátor o průměru 23 mm, uchycený prostřednictvím speciálních ložiskových pouzder. Zadní náprava používá listová pera Olgun Celik a zkrutný stabilizátor o průměru 22 mm, rovněž uchycený prostřednictvím speciálních ložiskových pouzder jako v případě předního zavěšení.


Kabina prototypu Transit Connect X-Press je na první pohled kabinou modelu řady Transit Connect, ovšem i tady lze najít řadu speciálních prvků. Jde například o anatomická sportovní sedadla Sparco, čalouněná černo-bílou kombinací kůže a umělého semiše. Dalším osobitým doplňkem kabiny je dorozumívací zařízení (intercom) umožňující komunikaci řidiče a spolujezdce. Connect X-Press má atraktivní sportovní volant a na své sportovní geny tento vůz upozorňuje i tlačítkem, kterým se spouští motor. Palubní přístroje mají osobitý design, novinkou je ukazatel plnicího přetlaku turbodmychadla a varovná kontrolka, upozorňující na nutnost přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.


Transit Connect X-Press rozhodně není určen pro sériovou výrobu. Jeho posláním je spíše být hvězdou autosalonů a propagačních akcí a demonstrovat současné technické možnosti společnosti Ford Motor Company.

FORD TRANSIT CONNECT X-PRESS
TECHNICKÉ SPECIFIKACE


Parametry motoru
Typ motoru: 2.0 16V Duratec RS, vodou chlazený přeplňovaný
čtyřválec s mezichladičem stlačeného vzduchu
Zdvihový objem (cm3): 1988
Vrtání (mm): 84,8
Zdvih (mm): 88,0
Palivo: Bezolovnatý benzin
Maximální výkon kW/k: 158/215
Při otáčkách motoru (1/min): 5500
Max. točivý moment (Nm): 310
Při otáčkách motoru (1/min): 3500

Konstrukce motoru
Válce: Čtyři v řadě, kované ojnice i písty
Hlava motoru: Šedá litina
Blok motoru: Šedá litina
Ventilový rozvod: DOHC, modifikovaná sedla ventilů, výfukové ventily se sodíkovou chladicí náplní
Pohon vačkových hřídelů: Řemen
Řídicí jednotka motoru: Ford EEC-V
Plnění: Vodou chlazené turbodmychadlo Garret, maximální plnicí přetlak 1 bar, vodou hlazený mezichladič stačeného vzduchu, pozměněné sání, nově řešená škrticí klapka
Vstřikování paliva: Sekvenční elektronické vstřikování SEFI
Palivová nádrž: 60 l
Zapalování: Bezdotykový elektronický rozdělovač
Výfukový systém: Laděné sportovní potrubí a tlumiče Bosal s velkou propustností a malým přetlakem
Čistota spalin: Třícestný katalyzátor
Chlazení: Vodní čerpadlo se zvýšeným výkonem, chladiče oleje, vodní mezichladič stlačeného vzduchu, zvětšené ventilátormotoru, tepelně odcloněné turbodmychadlo.

Převodovka
Převodovka: Pětistupňová, speciálně odstupňovaná, s krátkými dráhami řadicí páky. Samosvorný diferenciál Quaife
Spojka: AP Racing

Zavěšení a karoserie
Přední zavěšení: McPherson s tužšími vinutými pružinami a závodními tlumiči Sachs. Upravená spodní trojúhelníková ramena, zkrutný stabilizátor o průměru 23 mm uchycený speciálními ložiskovými pouzdry.
Zadní zavěšení: Zadní náprava typu Hotchkiss s listovými pery Olgun Celik, zkrutný stabilizátor o průměru 23 mm uchycený speciálními ložiskovými pouzdry. Dvouplášťové tlumiče Sachs.

Brzdy
Přední brzdy: Brembo, čtyřpístkové, ventilované kotouče o průměru 325 mm
Zadní brzdy: Dvoupístkové, plné kotouče o průměru 280 mm
Protiblokovací systém ABS: Bosch MK25

Řízení: Hřebenové s hydraulickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu z rejdu do rejdu

Kola a pneumatiky: Litá kola OZ o rozměru 18 x 8“ se speciálními nízkoprofilovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 225/40 R18

Karoserie: Krátký rozvor, nízká střecha, dvoje boční dveře, zadní vzhůru výklopné dveře. Lak s perleťovým efektem a tříbarevným nápisem „X-Press“. Samonosná svařovaná karoserie, vnitřní bezpečnostní rám, zpevněný přední pomocný rám, deformační zóny vpředu i vzadu. Ochrana proti nárazům z boků.

Interiér: Sportovní anatomická sedadla Sparco čalouněná černo-bílou kombinací kůže/umělý semiš Alcantara. Dorozumívací zařízení intercom. Sportovní volant. Originální dveřní kliky a kličky spouštění oken. Přepracovaný přístrojový štít s ukazatelem plnicího přetlaku turbodmychadla a varovnou kontrolkou, signalizující nutnost přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.

Výbava: Klimatizace, CD přehrávač se zásobníkem na 6 CD disků zabudovaný do palubní desky, 2 náhradní kola s pneumatikami se směrovým dezénem.

Bezpečnost: Systém ochrany proti odcizení Ford PATS

Ford

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy