Opel uvádí systém stabilizace přívěsu TSP

Stabilizace přívěsu TSP | foto: Opel Media

Po dvou letech vývoje a intenzivního testování v reálném provozu uvádí Opel inovativní systém zvyšující bezpečnost jízd s přívěsem.

Zařízení TSP (Trailer Stability System) zabraňuje nebezpečnému rozkývání přívěsu za jízdy, což samozřejmě výrazně zvyšuje bezpečnost. Pokud systém TSP zaregistruje, že se přívěs začíná rozkývávat, systém zareaguje během milisekund a efektivně stabilizuje soupravu tažného vozu a přívěsu.

Nový systém TSP se nejprve objevuje v modelech Astra a Astra Caravan. Na tuzemském trhu se systém TSP nabízí ve zvýhodněné sadě "Přívěs", která vedle TSP obsahuje dále odnímatelné tažné zařízení, praktický systém HSA (Hill Start Assist), který usnadňuje rozjezdy do kopců, zařízení TPMS (Tire Pressure Monitoring System), které sleduje tlak vzduchu v pneumatikách a v případě jeho poklesu na to řidiče upozorní a tempomat zpříjemňující především dálniční jízdy. Cena celé této sady činí jen 29 500 Kč, což je výrazně méně, než kdyby si zájemci uvedené prvky pořizovali samostatně.

* Se speciálním povolením pro přívěsy s nízkým aerodynamickým odporem vzduchu - jedná se např. o přívěsy pro přepravu koní, lodí atp. Model 2.0 Turbo - 12% stoupání, model 1.9 CDTI - 10% stoupání.

Systém TSP se aktivuje automaticky po připojení třináctipólového konektoru přívěsu do zásuvky u tažného zařízení vozu. Řídicí jednotka moderního stabilizačního systému ESPPlus potom sleduje pohyby a stáčivé momenty přenášené z přívěsu na tažný vůz. Zjištěná data jsou průběžně přenášena do řídicího procesoru, který je porovnává s předem zadanými limitními hodnotami. Pokud kývání přívěsu začíná přesahovat zadané hranice, systém TSP dá během pouhých milisekund pokyn příslušným ovládacím prvkům a dojde k přivření škrticí klapky motoru a přibrždění - tím se sníží rychlost a jízda se znovu stabilizuje. Astra tak de facto sama automaticky zařídí to, co se jinak řidič učí v každém tréninku bezpečné jízdy s přívěsem. Systém TSP však neruší záměrné zásahy řidiče do ovládání soupravy, TSP se neaktivuje například při prudkém vyhýbacím manévru, kterým řidič odvrací nenadálou nebezpečnou situaci v dopravě.

Systém TSP prošel před svým uvedením do standardní nabídky automobilky Opel velmi důkladným dvouletým vývojem a testováním, během kterého zkušební řidiči ověřovali jeho vlastnosti s nejrůznějšími přívěsy, ve všech rychlostních limitech a v celé škála zatížení přívěsu. Tisíce dat získaných během těchto zkoušek byly důkladně analyzovány a výsledky posloužily při stanovení limitních parametrů. Díky tomu také systém TSP dokáže reagovat podle okamžité rychlosti jízdy a dokáže například zohlednit i amplitudu a frekvenci kmitů soupravy tažný vůz-přívěs. Díky propracovanému rozhodovacímu algoritmu řídicí jednotky TSP nedojde například při lehkém rozkývání přívěsu při jízdě po dálnici k nečekanému a prudkému přibrždění.

Za novou Astru je možné připojovat přívěsy o hmotnosti až 1500 kg, v případě speciálních jednoúčelových přívěsů, určených např. pro přepravu lodí nebo koní je povolený hmotnostní limit až 1600 kg. Tyto limity se vztahují k normovanému stoupání 12 %. Pro některé motorické verze, například pro modely poháněné turbodieselem 1.7 CDTI, je povoleno i 10% stoupání, čímž se zvyšuje povolená hmotnost přívěsu z 1300 kg (12% stoupání) na 1500 kg (10% stoupání) - to je pro řidiče, kteří vlastní velké a těžké přívěsy velká výhoda.

Opel CR

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy