Hyundai Tuscon: V Brně ve dvou provedeních

Tuscon | foto: Archiv AutoRoad.cz

Na stánku Jihokorejské automobilky Hyundai se návštěvníkům Autotecu v Brně představil nový Hyundai Tuscon.

Novinka, která se před autosalónem Autotec laické veřejnosti předvedla pouze v americkém Chicagu (leden) a švýcarské Ženevě (březen), byla v Brně prezentována rovnou ve dvou provedeních.

Tucson (čteme Tu:son), který je druhým vozidlem pojmenovaným po městě na jihozápadě USA, doplní nabídku v populární kategorii SUV, kde již Hyundai jeden model s úspěchem prodává – Santa Fe. Dokonce právě velmi dobré prodeje těchto vozů dovedly společnost Hyundai k rozhodnutí rozšířit nabídku v dynamicky rostoucí kategorii SUV o dalšího zástupce.

Rozměrově jde o menšího bratra populárního Santa Fe, i když s 4325 mm délky, 1795 mm šířky bez bočních lišt či 1830 s bočními lištami a 1680 mm výšky bez střešních ližin a 1730 s nimi nelze tucson v žádném případě přehlédnout. O to se postarají nejenom rozměry, ale i přitažlivý design vnější karosérie. Tucson se už na první pohled prezentuje svalnatým, atletickým výrazem a poskytuje všestranné využití. Je navržen tak, aby byl univerzálním doplňkem životního stylu zákazníka, jehož zájmy se neomezují jen na jednu návštěvu týdně v šachovém klubu. Naopak, Tucson by měl nejvíce vyhovovat – zjednodušeně řečeno – hyperaktivním lidem, kteří se nebojí v životě experimentovat, jsou neustále v pohybu, rádi zkoušejí nové věci a sport je jednou z jejich hlavních zálib.

Pod sebevědomou karosérií se ukrývá prostorný a promyšleně uspořádaný interiér, který nabízí dostatek místa pro pět osob (rozvor náprav činí 2630 mm), ale také jejich zavazadla. V základním provedení nabídne zavazadelník 325 litrů volného místa, po sklopení opěradel zadních sedaček až 805 litrů a další stovky litrů poté, co náklad zaplní vnitřek až po strop. Předností tucsonu v tomto směru je promyšlený systém, jehož pomocí se taková přeměna děje během několika sekund. Možná je pak i lůžková úprava. To jasně dokumentuje záměr konstruktérů, aby nový Hyundai Tucson nebyl zaměřen pouze na kategorii SUV, ale třeba také na vozy segmentu MPV a kombi nižší střední třídy. Který další model například dokáže nabídnout výklopné okno na svých pátých dveřích?

Tucson bude nabízen ve třech motorových variantách, přičemž ve všech případech se jedná o spolehlivé a výkonné motory – dva benzínové a jeden turbodiesel. Základní model bude vybaven benzínovým čtyřválcem DOHC o objemu 2,0 litru, který dosahuje výkonu až 104 kW při 6000 otáčkách za minutu. Jeho předností je vedle skvělé jízdní charakteristiky i to, že používá systém proměnného časování ventilů CVVT (Continuously Variable Valve Timing), jenž se už osvědčil v modelu Coupe, Elantra i Trajet. Dvoulitrový zážehový agregát pak ovládá mechanická převodovka.

Druhou alternativou je známý turbodiesel CRDi o stejném objemu jako základní benzínový motor, ale s jinými kilowatty výkonu. Konkrétně maximální výkon tohoto velmi úsporného čtyřválce činí 82,5 kW, jehož se motoru dostává už při 4000 otáčkách za minutu. Ještě lepší hodnoty nabídne turbodiesel v kolonce největšího točivého momentu – 245 N.m při 1800-2500 otáčkách a samozřejmě také spotřeby paliva. Na výběr pak bude u tohoto agregátu ovládání buď mechanickou pětirychlostní nebo automatickou čtyřstupňovou převodovkou.

Nejvyšší motorovou nabídkou bude v případě tucsonu podobně jako u většího Santa Fe, šestiválcový motor 2,7i se čtyřiadvacetiventilovým rozvodem DOHC. Také ten už ke spokojenosti mnohých zákazníků „slouží“ v nejrůznějších modelech Hyundai a jistě i v případě tucsonu se stane výkladní modelové nabídky. Jeho 129 kW dosahovaných při 6000 otáčkách za minutu jsou toho určitě dobrým důkazem. Agregát je vybaven vyladěným sacím traktem s proměnnou délkou, který zajistí jemnější rozdělení výkonu v celém rozsahu otáček motoru. Šestiválec se dodává pouze ve spojení s čtyřstupňovou automatickou převodovkou Shiftronic.

O tom, že Hyundai Tucson není jen nějakým autem pro parádu na velkých kolech, přesvědčí jeho technika. S tucsonem se budete moci vydat i do terénu. K bezpečnému průjezdu všemi přírodními nástrahami poslouží pohon 4x4, jenž se dodává se všemi typy motorů. Jedná se o vysoce flexibilní a spolehlivý systém Borg-Warner Electronic, který dodává předním kolům až 99 % točivého momentu. Jakmile se jízdní podmínky změní, systém samočinně přesune až 50 procent dostupného točivého momentu na zadní nápravu. Vše se děje automaticky bez zásahu řidiče. Kdo však věří svým schopnostem, k „přerozdělení“ pohonu vozu může kdykoliv stlačit tlačítko závěru 4WD, umístěného na přístrojové desce. To umožňuje ručně „zamknout“ pohon 4WD na všechna kola, pokud automobil jede rychlostí do 35 km/hod., s rozdělením točivého momentu v poměru 50:50. Dostat se v takovém případě z nebezpečného místa, bude pro posádku Hyundaie Tucson víceméně hračkou.

U Hyundaie Tucson se počítá se třemi stupni výbavy, už v základní ovšem bude seznam standardních doplňků hodně dlouhý. V každém voze najdete šest airbagů, protiblokovací systém brzd (ABS) s rozdělovačem brzdné síly (EBD, protiprokluzový systém (TCS), klimatizaci, dále také kotoučové brzdy na všech kolech, šestnáctipalcová hliníková kola, elektrické ovládání bočních oken a zámků dveří a samozřejmě i centrální zamykání. Z příplatkové výbavy si lze poručit například střešní ližiny, mlhová světla, ESP, vyhřívaná zrcátka, tempomat či automatickou klimatizaci.

Na výstavě Autotec 2004 se novinka Hyundai Tucson představila ve dvou verzích – s turbodieselem 2,0 CRDi ovládaným čtyřstupňovou automatickou převodovkou a s benzínovým čtyřválcem 2,0i CVVT vybaveným pětirychlostní manuální převodovkou. Prodej v ČR bude zahájen v září letošního roku.

Hyundai Tucson je ideálním vozem pro ty, kteří potřebují nejen prostorné osobní auto, ale i vozidlo pro drsnější klimatické podmínky a pro častější jízdu mimo zpevněné vozovky. Jak už bylo výše řečeno, vyhoví i po stránce vnitřní variability, čímž může suplovat mnohé modely třídy MPV a kombi nižší střední třídy. Možná do budoucna bude zbytečné kupovat všechna tato auta jednotlivě, když tady bude Hyundai Tucson ...


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy