Jak chránit auto při mrazech. Aby se vám neroztrhla nádoba na ostřikovač

zajímavost | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Počasí chystá v nejbližších dnech pro motoristy nemilé překvapení. Noční teploty mohou spadnout až pod 10 stupňů pod nulou. Víte, co vše se může vašemu autu v takových mrazech přihodit, na to jsme se zeptali odborníka z Auto ESA Tomáše Svobody.

Motor

Pokud má někdo v autě slabší nemrznoucí směs, nebo jí nemá vůbec, může při takto nízkých teplotách prasknout chladič, v horším případě i blok motoru. „S mrazem také souvisí nefunkčnost stěračů, roztržení nádobky na vodu do ostřikovačů a podobně," říká Tomáš Svoboda z autocentra Auto ESA.

Baterie

Pokud je baterie nová, měla by i takto silné mrazy vydržet. Může se ale stát, že bude startér zmrzlý, čímž bude baterie více namáhána a vozidlo může mít problém s nastartováním. V minus dvaceti budou mít problémy hlavně staré baterie. Je proto dobré zkontrolovat vodu a nechat baterii nabít.

"Zamrzlá" nafta

Problém s palivem v dvacetistupňových mrazech mohou mít hlavně naftové motory, protože u nafty dochází spolu s mrazem k jejímu rosolovatění. U benzínových motorů je riziko menší. Podle platných českých norem by měla nafta prodávaná na českých čerpacích stanicích vydržet do -20 stupňů. „Pokud budou teploty ještě nižší, je dobré přidávat do nafty nemrznoucí přísady, jakými jsou aditiva. Ty rosolovatění nafty zabraňují," radí Tomáš Svoboda.

RADY NAKONEC

„Pokud se chcete popsaným nepříjemnostem vyhnout a ještě jste auto řádně na mrazy nepřipravili, držte se alespoň následujících bodů," uzavírá Svoboda z Auto ESA.

1. Použijte nemrznoucí směs do motoru a ostřikovačů na teploty -30 °C. je dobré kapalinu v ostřikovačích prostříknout až do ostřikovačů (včetně zadního okna), protože když dolijeme pouze do nádobky, tak v mrazech zamrznou trysky a je to k ničemu.

2. Zkontrolujte starou baterii, případně raději kupte novou. Kontakty baterie namazat vazelínou.

3. Přidejte do paliva (pokud jde o naftu) tzv. aditivum – přípravek proti rosolovatění nafty. Naftu do extrémní zimy koupíte běžně u kvalitních benzinových pump.

4. Při startování v enormně nízkých teplotách jsou všechny kapaliny v autě zmrzlé. Je proto dobré nastartovat auto se sešlápnutým spojkovým pedálem (sníži se odpor tření u zatuhlé převodovky) a po startu nechat motor chvilku běžet na volnoběh. Jsou totiž zmrzlé nejenom kapaliny, ale také veškeré spoje, klouby a podobně.

5. Nejen při vysokých mrazech, ale po celé zimní období se vyplatí mít na autě zimní gumy. pneumatiky

6. Při hodně velkých mrazech může olej houstnout. Aby opravdu plnil svou funkci, musí být už při "zahřívání" motoru dostatečně tekutý. Proto je vhodné používat oleje s nízkou viskozitou. To platí zejména pro vozy, které zůstávají zaparkované venku.

7. Při cestě do hor bychom neměli zapomenout na sněhové řetězy. V některých evropských zemích jejich používání upravuje zákon.

8. Ve voze by neměly chybět škrabka na led, smetáček, hadřík na otření "opocených" oken. Hodí se i rukavice a baterka. Ti nejsvědomitější přibalí i deku. Pozor: rozmrazovač zámků v přihrádce uvnitř zamčeného vozu vám nebude moc platný.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy