Obama Detroit padnout nenechá

ilustrační foto | foto: Archiv AutoRoad.cz

Včera v americkém parlamentu přednesl prezident tradiční Zprávu o stavu unie. Zmínil se v ní i o automobilovém průmyslu a ujistil ho, že jej padnout nenechá. Na pochybách ale nechal odborníky a historiky.

Celá zpráva byla plná velmi nekonkrétních plánů a přesně taková byla i zmínka o amerických automobilkách.

Většinu amerických značek vlastní tři mamutí koncerny, největší General Motors, Ford a Chrysler. Všechny tři mají finanční potíže, Obama ale ve své řeči pronesl, že "země, která vynalezla automobil od něj nedá ruce pryč."

Touto větu jednak dal velkou naději šéfům koncernů, na druhou stranu ale trochu roztrpčil automobilové historiky po celém světě. Přisvojil si tím totiž cizí úspěchy.

Automobily totiž rozhodně nebyly vynalezeny v USA. Prapředkové automobilů jezdili ještě dávno předtím, než byla vyhlášena nezávislost USA. Za nejznámější je považován parovůz Francouze Nicolase Cugnota z roku 1770. Sám konstruktér bohužel při testovací jízdě narazil do zdi a při havárii zemřel.

Prvním opravdovým vozem byl vůz Karla Benze z roku 1888, vynalezený v Německu. Měl již klasický spalovací motor tak jak jej dnes známe. Různé pokusy vznikaly dokonce již dříve.

První americký prototyp byl vyroben v roce 1889, šlo o Adams-Farwell. V roce 1897 potom přišel první tuzemský vůz, Präsident od Tatry.

Další úspěchy už Američanům přirozeně upřít nemůžeme. Byl to právě Henry Ford kdo z auta udělal masový výrobek. První vlaštovkou by Ford A z roku 1903, které se za 2 roky vyrobilo 1700, v roce 1908 ale přišel slavný Ford model T, který změnil svět. O tom třeba podrobněji v tomto článku.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy