Legendární Ford T slaví stovku

Model T | foto: Ford

Těžko budeme hledat legendárnější vůz v dějinách automobilismu než jakým byl Ford T. Možná Volkswagen Beetle, možná Fiat 500, snad se jím časem stane i Tata Nano, ale Ford má jednu zásadní výhodu. Za všech jmenovaných byl první.

Rovných sto let od počátku výroby sice uplyne až v říjnu, ale již v březnu proběhnou první oslavy tohoto výročí a to na přehlídce Amelia Island Concours d’Elegance 7-9. března.

Fordovy sny o motorizaci celé USA se vyplnily právě s tímto modelem. Pět let po založení továrny a několika méně úspěšných modelech začal s produkcí snad nejpřelomovějšího vozu historie.

Modely T byly tím nejlevnějším, co mohl tehdejší automobilový průmysl nabídnout. V rámci úspor udělal Ford co mohl. Již legendární je jeho věta, kterou uveřejnil ve svých memoárech. "Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black." To by se dalo přeložit jako: "každý zákazník může dostat auto v barvě, jakou si sám přeje, pokud je to ovšem černá."

Má to svůj racionální důvod, Ford zjistil, že černá barva schne z všech nejrychleji a protože čas jsou peníze, ušetřil tak.

Ford model T měl z úsporných důvodů brzděnou jedinou nápravu a traduje se, že dřevo z beden, ve kterých Fordovi přicházely díly, ihned použil na podlahy téček.

Pod kapotou této legendy byl motor o objemu 2,9 litru a výkonu 20 koní. Zajímavá je informace  spotřebě, vůz si v průměru vzal kolem 15 litrů na 100 km. Nádrž o objemu 45 litrů tedy stačila na 300 km, ale kdo by se v té době vydával na takto dlouhou cestu? Maximální rychlost byla asi 70 km/h. Motor běžel na benzín i na ethanol.

Modelů T se za 19 let vyrobilo na tu dobu neskutečných 15 milionů. Zásluhu na tom má i to, že T byl prvním vozidlem na světě, které bylo montováno na lince. Všechno tak šlo rychleji a hlavně levněji.

V roce 1927 už byl odbyt slavných modelů T špatný. Ford se proto rozhodl, že zastarávající vůz má právo na odpočinek, na půl roku uzavřel továrny a vyvinul nový model A. Ten byl o generaci modernější, oproti téčku měl například tlumiče, tachometr, stěrače, ukazatel množství benzínu v nádrži nebo brzdy na všech kolech. Za 5 let výroby se ho prodalo 5 milionů kusů, avšak status legenda si na rozdíl od svého předchůdce nikdy nevydobyl. Kdo hrál dnes již slavnou hru Mafia, možná si vzpomene na Bolt model B. Ve skutečnosti šlo o zdigitalizovaný Ford model A.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy