V současné době se totiž připravuje nová generace, kterou lze souhrnně označit jako asistenční a podpůrné systémy řidiče. Inteligentní vozidla, která budou vybavena samonavigací, by se měla dokázat vyhýbat kolizím, měla by mezi sebou bezdrátově komunikovat a využívat senzory v konstrukci automobilu.
Auta uvidí vše, co se děje v okolí a naučí se tomu přizpůsobit. Zrak automobilům nahradí kamery, hmat pak ultrazvuková a radarová čidla. Orientace v terénu zajišťují informace z elektronických map a aktuální pozice je zjištěna pomocí satelitů nebo navigačních systémů. Díky nim zabudované asistenční systémy pochopí jízdní situaci, vyhodnotí ji a předají řidiči informace a doporučí další pokyny pro bezproblémové pokračování v jízdě. Budou také schopny samočinně zasáhnout do manévrování vozidla, aby zabránily nehodě nebo minimalizovaly její následky.
Například Renault už nyní uplatňuje některé z bezpečnostních systémů. Oblíbený je tzv. mrtvý bod, který se nachází mimo rozsah pohledu řidiče do zpětného zrcátka. Jakmile zadáte blinkr, automatika zkontroluje, jestli je ve zmíněném prostoru skutečně volno. Pokud není, rozsvítí se varovný žlutý signál. Jiný systém zase sleduje, zda automobilu nehrozí neúmyslné vybočení ze správného jízdního pruhu – pokud ano, je řidič okamžitě varován zvukovými nebo vibračními efekty.
Společnost Hella se zase specializuje na inteligentní osvětlovací systémy, které byly už využity v některých modelech Mercedesu. Firma Siemens a Bosch nyní pracují na systému nočního vidění, které zaregistruje překážky, jež lidský zrak ve tmě většinou přehlédne.
Novinky v oblasti asistenčních systémů můžeme bohužel očekávat nejprve jen ve vozech vyšší kategorie. Ale je otázkou času, kdy se stanou samozřejmostí u všech typů vozidel.