Downsizing pokračuje, 1.4 TFSI v Audi A3

A3 | foto: Audi

Nové normy nutí výrobce čím dál víc myslet na to, kolik jejich produkty spotřebují benzínu či nafty a úměrně tomu i kolik vypustí emisí. Volkswagen se do toho pouští ve velkém.

V koncernu Volkswagen už nějakou dobu probíhá velká obměna motorů. Dvoulitry zmizely a místo nich přišel 1,8, ovšem s turbem a mírně vyšším výkonem. Je vidět, že totéž začíná postihovat i další objemové kategorie. Teď jsou na řadě „jednašestky“. Jejich vymírání má na svědomí nový živočišný druh – 1,4 TFSI a TSI.

1,4 TSI a TFSI, to je motor, který bychom si určitě měli pamatovat. V mnoha různých výkonových verzích a variacích bude montován do většiny vozů koncernu Volkswagen podobně, jako konstrukčně letitý 1,9 TDI. Podle označení je však půjde jen těžko rozlišit, červená písmenka v názvu už asi neletí.

1,4, tentokráte tedy TFSI, se usídlila i pod kapotou Audi A3. Má za úkol vytlačit z nabídky základní 1,6 75 kW (102 koní) a řekl bych, že dlouho se neohřeje ani 1,6 FSI s výkonem 85 kW (115 koní). Proč? 1,4 TFSI je zkrátka lepší. Alespoň v měřitelných parametrech.

Zatímco přeplňovaná 1,4 dosahuje výkonu 92 kW (125 koní), čímž předčí oba objemově větší konkurenty z vlastní stáje, má točivý moment 200 Nm (148; 155 Nm u 1,6 a 1,6 FSI) a na stovku zrychlí z klidu už za 9,6 sekundy (11,9 s; 10,9 s), spotřebu má o kapku nižší. Přesněji je to 6,5 litru na sto ujetých kilometrů, čímž opět poráží 1,6 s 7,1 litru i 1,6 FSI s 6,6 litru.

Zkrátka turba a fenomén jménem downsizing vládnou dnešnímu trhu a nabízet malé a nepřeplňované agregáty, to přestává být v módě. Jsem zvědav kdy se u nás objeví 1,0 TFSI, který se již delší dobu úspěšně prodává v Jižní Americe. Pro zajímavost, jedná se o malý, přeplňovaný čtyřválec s výkonem 50-112 koní, který se montuje do Volkswagenu Gol (ne, není to překlep).

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy