Airbagy jak je ještě neznáme

Airbag | foto: Archiv AutoRoad.cz

Na červnové konferenci ESV – Enhaced safety of vehicles představila firma Autoliv dva nové typy airbagů. Oba jsou určeny pro velká a hranatá SUV a off-roady, přičemž konstrukčně jsou docela zajímavé.

Velká SUV jsou sama o sobě malou katastrofou co se bezpečnosti okolního provozu týče. Díky své vyšší hmotnost jsou srážky s nimi mnohem nepříjemnější, než srážky s lehčím autem. Tento problém ovšem bude řešitelný asi jen těžko.

Druhým problémem při srážce s jiným vozem jsou deformační zóny. Vzhledem k tomu, že při bočním nárazu absorbuje většinu nárazové energie podlaha, je obrovským problémem, když má SUV svůj nárazník ve vyšší úrovni, než je podlaha druhého vozu. Deformační možnosti karoserie jsou tak výrazně zmenšeny a hrozí tak mnohem větší riziko poranění osob v osobním, tedy menším autě.

Tento problém se rozhodla vyřešit společnost Autoliv airbagem. Zní to šíleně, ale je tomu opravdu tak. Pokud zaznamená senzor umístěný ve vozidle kolizní situaci, v předstihu nafoukne airbag, který vyplní prostor pod nárazníkem a tedy i místo, kde má menší vůz deformační zóny. Tento, tzv. bumper airbag, bude velice zajímavým technickým dílem. Vše začíná u spouště, protože celá akce musí proběhnout ještě dříve, než nastane samotná havárie, je třeba něco, co přesně odhadne riziko a velikost nezvratně se blížící nehody. O tom, jaký konkrétní senzor by to byl, se mi najít přesné informace nepodařilo, s největší pravděpodobností však půjde o princip klasického radaru.

Nárazníkový airbag by se měl nafouknout přibližně 80 ms před srážkou a bude muset pohltit velkou část nárazové energie, což si vyžádá velmi zajímavé technické řešení, zachytit člověka je přeci jen o něco jednodušší, než zpomalit celé auto. Crash testy však dopadly poměrně úspěšně.

A do třetice všeho dobrého i zlého o problémech s bezpečností SUV – tímto módním trendem trpí i chodci. A to doslova. Při nárazu je vyšší a často hranatě profilované SUV velmi nebezpečné především pro oblast břicha a kyčlí, protože chodec narazí na hranu karoserie, což způsobuje nepěkná zranění. Zatímco airbag pro chodce pro osobní auta, který se nafukuje směrem od čelního skla a chrání hlavu chodce, je již v pokročilé fázi vývoje, u SUV se s nimi příliš počítat nedá, tam totiž není až takovým problémem poranění hlavy při dopadu na kapotu, ale právě zranění o hranu karoserie.

I na to má však Autoliv odpověď, je jim druhý prezentovaný airbag. Ten nafukuje opět přednárazový senzor a snižuje riziko poranění hrudníku a břicha  při nárazech při 40 km/h o drastických 96% na pouhá 3%. V součinnosti s nárazníkovým airbagem je potom schopen snížit i riziko poranění nohou a to na polovinu.

Autoliv doufá, že použití těchto systémů by mohlo zachránit část z 10 000 chodců, kteří na silnicích každý rok zemřou. Vzhledem k tomu, že riziko smrti je až 2,5 x vyšší při srážce s SUV, soustředil se Autoliv právě na ně.

 

zdroj: Autoliv

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy