Technika: Vodíkový pohon Bmw

BMW | foto: BMW Group

Pod Názvem CleanEnergy chce automobilka prosadit vodíkový pohon. Myšlenkou projektu BMW CleanEnergy je, aby vodík jednou nahradil benzín.

Protože však vodíkové čerpací stanice nejsou v současnosti dostupné, mají vozy BMW CleanEnergy nádrže na oba druhy paliva, vodík i benzín. Pokud je jedna z nádrží prázdná, bivalentní motorová jednotka BMW automaticky přepne na druhý palivový systém.

Na rozdíl od uhlí a nafty může být vodík produkován v neomezeném množství. Při jeho spalování se neuvolňuje do ovzduší uhlík. Dnes je vodík převážně získáván z přírodního plynu, přičemž se do atmosféry uvolňuje uhlík v podobě oxidu uhličitého (CO2). V budoucnosti ovšem bude získáván z obnovitelných zdrojů elektřiny a vody.

Slunce vyšle na zem za jednu hodinu takové množství energie, jaké lidstvo spotřebuje za jeden rok. Tuto energii lze využit pro výrobu elektřiny. Ta může být upotřebena pro rozdělení vody na vodík a kyslík. Během tohoto procesu je získaná energie uložena ve vodíku. Vodík je tak pouze nosič energie a ne její zdroj jako benzín. Proto není vodík spotřebováván v pravém slova smyslu.

Energie naakumulovaná ve vodíku může být použita pro pohon vozidla dvěmi způsoby: prvním je spalovací motor a druhým je elektromotor poháněný energií z palivového článku. Velkou výhodou spalovacích motorů je možnost použití obou druhů paliv, vodík i benzín. To vytváří ideální podmínky pro přechod mezi neobnovitelnými a obnovitelnými zdroji energie.

Společně se svými partnery BMW otevřelo v roce 1999 na letišti v Mnichově první plně automatickou a veřejnou vodíkovou čerpací stanici. Díky společenství Clean Energy vstoupila v Berlíně na podzim roku 2004 do služby největší vodíková čerpací stanice na světě. Na těchto stanicích byly získány cenné zkušenosti s každodenním provozem, který zahrnuje výrobu, přepravu, uskladnění a čerpání alternativního paliva.

Samozřejmě budete schopni si naplnit nádrž na vodík sami. Ale je mnohem výhodnější použít speciálně vyvinutých tankovacích robotů. Čerpací stanice na mnichovském letišti předbíhá technologie budoucnosti. Tankovací roboti během tří minut naleznou a otevřou nádrž a vzduchotěsným spojením ji doplní vodíkem. Vše potom opět uzavřou a zaznamenají cenu paliva, aniž byste vystoupili z vozu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy