Koncept: Audi Electric R-Zero

Electric R-Zero | foto: Audi Press

Koncept kombinuje sportovnost s ohledem k životnímu prostředí a Audi R-Zero tak dokazuje, že extrémní výkony a smysluplnost nejsou v rozporu.

Pokud si myslíte, že elektřinou poháněný vůz nemůže být elegantní a dynamický, Audi R-Zero vás přesvědčí, že i vůz poháněný elektrickými články může uspokojit sny a vzbuzovat touhy.

Se zvyšujícími se cenami pohonných hmot a také nutností aplikace Kyótského protokolu se do popředí zájmu dostávají alternativní pohony. Naže energetická budoucnost nezávisí jen na zásobách ropy. Tváří v tvář klimatickým změnám a jejich dopadům na ekosystémy i lidstvo je potřeba snížit spotřebu uhlovodíkatých paliv. Dopravní prostředky jsou hlavním zdrojem znečištění ovzduší a spotřebovávají až 50% uhlovodíkatých paliv.

Prvotním záměrem při navržení tohoto konceptu bylo vytvořit stroj, který zaujme a vyhne se obtížím spojeným s nestřídmostí a nevýhodami současných sportovních vozů, zvláště co se týká znečišťování ovzduší. Koncept navazuje na vzhled  silného sportovního vozu Audi TT a podává srovnatelné výkony jako Bugatti Veyron; je navržen tak, aby nezatěžoval životní prostředí a musí mít perspektivu i po roce 2010.

S výjimkou výroby samotných baterií je tento vůz v souladu s životním prostředím zvláště díky svému pohonu elektromotory. Systém elektromotorů využívá úžasné síly a reaktivity tohoto typu pohnu. Je v harmonii s požadavky ekologů a plní všechny současné požadavky bez zatěžování budoucích generací našich potomků.

R-Zero je skvělý sportovní vůz, který těží výjimečné architektury. Elektrická motorizace umožňuje originální hierarchickou organizaci proudění vzduchu a zajišťuje tak řízené proudění vně i uvnitř vozu. Struktura aerodynamického porudění optimalizuje chlazení motoru a brzd a také vytváří aerodynamickou přítlačnou sílu, která je potřebná pro výkonné vozy.

Samostatný zadní rám není jen pouhou estetickou finesou neovlivňující funkčnost – ve voze je vytvářen proud vzduchu spojující dva samostatné rámy (přední a zadní), což má vliv na celůkovou délku vozu. Design je určen funkčností, ale technické požadavky nebyly, s výjimkou zadního samostatného rámu, důvodem k ústupkům stran stylu. Podařilo se vytvořit vůz s agresivními linkami sportovních vozů. Tento elektromobil proto rozhodně nevypadá jako elektromobil!
 
Koncept byl navržen studenty mezinárodní školy designu ve Francii „International School of Design, ISD France“.


Další podrobnosti

Baterie
Bylo potřeba napětí 800 voltů. Pro toto použití je nejvhodnější využít Lithium-Iontové baterie. Velikost baterií je dána požadovanou silou motoru: bylo nutno dosáhnout výkonu 450 wattů/kg. To znamená použití celkem 1200 kg baterií. 1200 kg baterií + 4 motory po 85 kg + vlastní váha vozu dávají dohromady přibližnou hmotnost vozu 2,2 tuny.

Točivý moment
Audi R-Zero :
1 elektromotor zabudovaný v kole dává maximální točivý moment 183 Nm při 12900 otáčkách za minutu; při použití převodového poměru je dosaženo na kole točivého momentu 735 Nm. Na čtyři poháněná kola tedy připadá celkový točivý  moment 2940 Nm! Pro srovnání, Bugatti Veyron dosahuje při 2200 otáčkách točivého momentu  1250 Nm, Ferrari Enzo pak pří 5500 otáčkách točivého momentu 657 Nm.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy