Automobilka zde představuje kupé s vysokou úrovní výbavy pro cestující a zároveň vůz výkonný i respektující potřeby životního prostředí.
Svými štíhlými proporcemi, ohnivě červenou karosérií, systémem otvírání dveří a všudypřítomným chromováním nechává toto ušlechtilé čtyřmístné čtyřdveřové kupé oživit automobilovou vášeň pro prestižní vozy vyšší třídy.
Dojmy, které C-Métisse budí hned na první pohled, jsou zdůrazněny skutečným požitkem z řízení, a to jak díky místu řidiče, vybavenému nejnovějšími technologickými vymoženostmi tak i díky výkonu hybridní dieselové trakce se svébytnou architekturou.
C-Métisse využívá stejné futuristické řešení jako demonstrační vůz C4 Hybride HDi, který Citroën představil počátkem tohoto roku, avšak liší se od něj umístěním elektromotorů do zadních kol. Tato konfigurace je v souladu s výkonností vozu a optimalizuje jeho motorovou sílu. Vše skvěle ladí s charakterem C-Métisse a dokládá tak, jak dokonale Citroën zvládl různou hybridní architekturu a taktéž jeho snahu o snížení spotřeby a emisí CO2.
C-Métisse je vůz vyšší třídy, jež nabízí cestujícím příkladné pohodlí a umožňuje příjemné cestování ve velkorysém vnitřním prostoru čalouněném efektní bílou kůží.
S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m) působí jako umělecké dílo zdatného sochaře a vzbuzuje téměř okamžitý respekt. C-Métisse překvapí použitými technickými řešeními, zejména pokud jde o systém otvírání dveří. Prvním překvapením je, že vůz, ač jinak dokonalý představitel typu kupé, má také zadní dveře. Druhé spočívá v opravdové pastvě pro oči při otevírání dveří, kdy cestující jsou vtaženi do děje velmi působivě : přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní sledují spíše vrtulovitou dráhu. Kromě neobvyklého vizuálního zážitku toto řešení usnadňuje vstup na palubu a k efektnímu "představení" tak přidává i účelnost. Při otvírání se totiž částečně odsouvá také střecha, což je hlavní překážka vstupu do mimořádně nízkých vozidel, a slouží jako příklad zdařilého řešení přístupu u tohoto typu vozů. Celkový vzhled ještě vylepšuje kosodélníkové otvírání zavazadlového prostoru.
Řidič má k dispozici toto vybavení :
- volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky, kde veškeré hlavní funkce jsou pohodlně na dosah ruky, což ještě dále usnadňuje řízení (rádio, omezovač rychlosti, palubní počítač, osvětlení, blikače a stěrače). Toto uspořádání, stejně jako přítomnost řadicích pádel umožňujících měnit rychlost pod volantem, šetří řidiči veškeré zbytečné pohyby a zajišťuje mu tak výjimečné potěšení z řízení ;
- tlačítka ovladačů a startéru umístěná na střední konzole posilují dojem, že sedíte ve stíhačce ;
- poloha při řízení je volena s ohledem na optimální pozici řidičových očí, proto je jeho sedadlo vybaveno jedinečným seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, dále je zde odpružená opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého volantu a hliníkového pedálu. Toto inovativní řešení místa pro řidiče umožňuje optimální polohu při řízení při zachování prostoru pro cestující vzadu.
Prostor pro tři cestující, čalouněný bílou kůží, byl pojednán velice ušlechtile a vytváří působivě jasnou atmosféru. Design tří samostatných sedadel působí velice lehce. Tento pocit posilují letecké tvary a prostornost koženého interiéru s hliníkovými prvky, jenž potvrzuje sounáležitost C-Métisse se světem výjimečných vozidel.
C-Métisse je inteligentní vozidlo kombinující :
- hybridní dieselovou trakci,
- optimální aerodynamiku,
- omezenou hmotnost.
Toto spojení mu umožňuje dosáhnout pozoruhodných výkonů, snižovat spotřebu a plně respektovat životní prostředí.
C-Métisse má hybridní dieselovou trakci, která spojuje :
- tepelný dieselový motor: V6 HDi FAP, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola a má výkon 150 kW (208 k),
- dva elektrické motory integrované do zadních kol a dosahující jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého výkonu 15 kW (20 k).
Dieselová hybridizace umožňuje C-Métisse respektovat životní prostředí. To platí zejména při použití k jízdám ve městě s režimem ZEV (Zero Emission Vehicle), jenž umožňuje jet plně v elektrickém režimu, a to velice tiše (v rozmezí 3 km až 30 km/h); hodí se také na silnice vyžadující střídání zrychlení a zpomalení, kde hybridizace umožňuje omezit spotřebu tak, že harmonizuje využití obou druhů energie. Na dálnicích podává tepelný dieselový motor V6 HDi s FAP (filtr pevných částic) díky svým vlastnostem vynikající výkon. Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí dosahuje C?Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km a emisí CO2 174 g/km.
Pohodlí při řízení, jež zůstává středem zájmu automobilistů, nedoznalo žádné újmy. Při významném sešlápnutí plynového pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce " boost " točivý moment tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, aniž to vede ke zvýšení spotřeby. Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s, při rozjetí z 0 je vzdálenost 1 000 m dosažena za 25,4 sekundy. Spíše než hledání maximální rychlosti, která se za normálních podmínek provozu stejně nedá využít, dávali tvůrci přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2 sekundy. Během režimu " boost" jede navíc vůz na pohon všech 4 kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a tepelný motor kola přední: mobilita je tak perfektně zajištěna.
C-Métisse může rovněž zapnout elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce. Jejich spuštění tak umožňuje řidiči využívat zvýšené mobility a za všech podmínek bezpečně využívat potenciálu C-Métisse.
Kromě motorů je trakce tvořena sadou baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektrických motorů. Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na elektrickou. Systém kontroly trakce a brzdění, skutečné "nervové centrum" systému, řídí automaticky energetickou konfiguraci: přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení baterie.
· Rozměry
Délka : 4 740 mm
Šířka : 2 000 mm
Výška : 1 240 mm
Rozvor : 3000 mm
Celková hmotnost s nákladem : 1 400 kg (i s bateriemi)
· Výkon a spotřeba
0 až 400 m : 14,2 sekundy
0 až 1000 m : 25,4 sekundy
0 až 100 km/h : 6,2 sekundy
30 až 60 km/h : 1,9 sekundy
80 až 120 km/h : 4,2 sekundy
Maximální rychlost : 250 km/h
Smíšená spotřeba : 6,5 l/100 km
Emise CO2: 174 g/km
· Hybridní dieselová trakce
Dieselový motor V6 HDi 150 kW (208 k) s FAP a 6-ti stupňovou převodovkou
V zadních kolech dva elektrické motory :
- jednotlivý točivý moment 400 Nm
- jednotlivý výkon 15 kW (20 k)
Režim ZEV (od 3 km do 30 km/h)
· Aerodynamické vybavení
Plochý základ
Aerodynamické lopatky vpředu
Dvě zatažitelná křidélka vzadu
Zadní usměrňovač vzduchu na pevném křídle
Cx : 0,30
SCx : 0,6 m2
Cz : - 0,1
· Adheze k vozovce
Hydraulické odpružení
Nápravy dvojité trojúhelníkovité na čtyři kola
Pneumatiky Michelin speciální 255/40/R20
· Hlavní vybavení
Volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky
6-ti stupňová manuální převodovka, s ovládáním pádly pod volantem a možností volby automatického režimu s ovládáním řadící pákou na středním sloupku řízení
Samonatáčecí světlomety
Volant a pedálové ústrojí s elektrickým ovládáním
Hliníková kola s centrální maticí