TEST: Peugeot 508 GT - Jak jezdí vlajková loď Peugeotu v nejvyšší verzi?

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Peugeot 508 jsme měli k testu už před půl rokem, tehdy v nejnižší výbavě Active. I tak ale zaujal jak svým designem, tak jízdními vlastnostmi. Dnes tu máme vrchol nabídky, Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 S&S EAT8, tedy nejvyšší výbavovou verzi s nejsilnějším benzínem, jaký si zatím můžete pořídit.

508 GT začíná na 1 055 000 Kč ve verzi s benzínovou 1.6, pokud preferujete naftu, musíte si připlatit dalších 15 tisíc za vznětový dvoulitr, který ale nabízí výkon jen 180 koní, oproti 225 koním benzínu. Testovaný kus dostal navíc výbavu jako masážní přední sedačky, hands-free otevírání víka kufru, dřevěný dekor palubní desky a dveří Grey Oak, indukční bezdrátové dobíjení telefonu, Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a udržováním vozidla v jízdním pruhu. Navíc je na voze perleťový lak červená Ultimate, která je za příplatek 21 tisíc Kč, hliníková kola 19" Augusta v černé barvě a interiér v kombinaci Alcantary a kůže Nappa. Výsledná cena za téměř všemi možnostmi nabitý vůz je tedy 1 173 000 Kč.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Jak jsem už psal u testu verze Active, nová 508 je neskutečný mezigenerační posun oproti předchozímu vozu. Nepříliš zajímavý sedan z období, kdy Peugeot designově zrovna nevyčníval sice poněkud vylepšil facelift,  pořád ale nešlo o nic extra. Proto každému spadla čelist, když Peugeot v březnu 2018 na autosalonu v Ženevě ukázal nástupce a oznámil, že tahle sexy mašina opravdu půjde do výroby. Změna přístupu v upadajícím segmentu sedanů střední třídy je logická, výrobci musí nabídnout něco extra, co kupujícím připomene existenci něčeho jiného než SUV. Nový vůz ostatně už ani není sedan ale liftback, spolu s víkem kufru se tedy otevírá i okno, což umožňuje snadnější přístup k zavazadlům.

Nový designový jazyk Peugeotu, jehož vrcholem je právě druhá generace 508, se částečně inspiruje v historii Peugeotu, především na sedany 504 a 505. Ve tvaru kapoty a předních světlometů můžete vysledovat podobné linie, hlavně zkosení světlometů směrem k vertikální masce a samozřejmě netradiční prvek, pro Peugeot dlouho typický – označení modelu na kapotě, ve stejném fontu jako na starých modelech značky. To ale neznamená, že je nová 508 retro designem, přesně naopak, působí jako zcela moderní vůz navazující na DNA značky a ignorující všechny designové zločiny vykonané v předchozí dekádě.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Test nejnižší výbavové verze Active ukázal, že i méně vyparáděná 508 vypadá skvěle. I přes chybějící LED lví tesáky a menší 17“ kola vůz budil pozornost a dokázal si na silnici získat respekt, až vrcholová GT ale ukazuje 508 v celé parádě.. Oproti nižším verzím se mění především předek, kromě už zmíněných denních světlometů z LED ve tvaru lvích tesáků je zde také jiná maska, místo tří lišt je lev u GT verze mezi chromovanými křidélky, jak tento design nazývá samotná automobilka. Hlavní světlomety jsou Full LED, s automatickou výškovou regulací. Na boku se mění lišty kolem oken, které jsou kompletně černé, místo chromu u nižších variant a samozřejmě nezbytné logo GT za oknem druhého páru dveří. Vzhledu nepochybně pomáhají i nízkoprofilová 19“ kola se zajímavým designem, která ale odhalují docela nevzhledné brzdové třmeny. Na zádi je změnou rozmístění výfuků, GT má dva výfuky po stranách, oproti dvěma koncovkám vedle sebe na levé straně u nižší verze. Také zezadu je tedy 508 GT opravdu přitažlivým autem, se světlomety v černé barvě, se třemi rudými linkami symbolizujícími drápy lva a vizuálně propojenými černou linkou mezi světlomety, tedy moderní variací na heckblende, příplatkovou výbavu z dřívějších modelů. Zadní světlomety jsou zde Full LED, červené drápy se tedy více ztrácí v černém podkladu, což působí ještě zajímavěji než s běžnými světlomety. Při každém odemknutí navíc zadní světlomety předvedou zajímavý tanec, připomínající dynamické blinkry. Stylové jsou i bezrámové dveře, i takový detail dokáže povznést dojem z auta o kus výše, i když je to možná lehce nepraktické.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Každopádně, co se týče vzhledu je 508 GT opravdu mimořádně povedeným autem. A neříkám to jen za sebe, každý z mých kamarádů, který auto viděl, byl nadšen jeho vzhledem. A to včetně lidí, které auta vůbec nezajímají, nebo nemají Peugeot příliš v oblibě. A když jsem nechal stát auto na ulici před domem, vícekrát jsem spatřil lidi obcházející zaparkovaného rudocha a obdivující jeho design.

Podobné je to uvnitř, interiér Peugeotu je opravdu odlišný od konkurence a zde se už názory rozcházejí. Někomu přijde rozvržení i-cockpitu kontroverzní a nepraktické, mě osobně ale naprosto vyhovuje a navíc skvěle vypadá. Nejpodstatnější změnou oproti Active je větší displej, konkrétně 10“ a velmi širokoúhlý.  Ve verzi Active byl právě displej docela nevzhledný, menší 8“ panel totiž obklopovalo moře plastu, tady už je ale interiér přesně takový, jak byl zamýšlen. Displej samozřejmě přebral většinu ovládacích prvků, včetně nastavení klimatizace, což je docela otravné, při každém nastavení musíte překlikávat na displeji mezi okny. Naštěstí je zde ale tlačítko zapnutí a vypnutí, které ušetří čas. Širší displej navíc zobrazuje ovládací prvky klimatizace po stranách, nevyužitých hlavním oknem, ve kterém můžete mít ve stejnou dobu třeba Android Auto. A působí i vyladěněji než v ostatních Peugeotech, které jsem testoval, Android mi zde spadl jen jednou, s připojením na Bluetooth nebyl nikdy problém, vše fungovalo tak, jak mělo. Snad to tedy není jen vada testovaného kusu, ale důkaz o snaze Peugeotu.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Dojem z interiéru zvyšuje i dřevěný dekor palubní desky, dveří a středového tunelu, který je zřejmě opravdu z dubového dřeva a na dotek tak i působí. V 508 Active se mi úplně nezamlouval lesklý plast, pokrývající celý středový tunel a ihned pokrytý otisky prstů apod. Dub tenhle problém samozřejmě nemá a je příjemnější na dotek. Ani zbylé materiály v kabině nejsou špatné, vše lícuje jak má, neozývají se žádné nepříjemné zvuky či vrzání a to měl testovaný kus na novinářské auto už docela vysoký nájezd 20 tisíc km, navíc novinářských a ti se s testovanými auty moc nepářou. Sedačky v kombinaci Alcantary a kůže Nappa krásně drží tělo, jsou pohodlné i na delší cesty a jistě oceníte i masážní funkci. Jen mi v nich přišlo pořád docela horko, i když klimatizace jela na plno. Snad se Peugeot brzy naučí vyrábět i větrané sedačky jako Hyundai.

S odkládacími prostory je to u Peugeotu stále lepší, 508 je v tomhle ohledu téměř perfektní. Mobily si můžete odložit do výklenku ve středovém tunelu, kde jsou USB a podložka pro indukční nabíjení. Řidič díky této horší přístupnosti navíc nebude neustále lákán k čučení do displeje svého mobilu. Loketní opěrka je prostorná, dva držáky na nápoje v ideální pozici a velmi užitečná je malá skříňka vedle voliče automatické převodovky. Chybí mi tu jen střešní odkládací místo na sluneční brýle, které jsem tak musel házet k dalším věcem.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Zadní sedačky jsou asi nejkritizovanější část nové 508, mě osobně přišlo že místa je zde dostatek. Na nohy určitě, i s vysokým řidičem je prostor pro kolena bohatý. S mými 186 cm jsem neměl problém ani s místem pro hlavu, do kontaktu s polstrováním střechy scházelo ještě pár centimetrů. Kufr je přístupný perfektně, díky zádi typu liftback, s místem je to už trochu horší. 487 litrů je pod průměrem třídy, sklopením sedaček se ale zvýší prostor na 1537 litrů, s téměř rovným dnem bez schodu.

Benzínové GT je vždy s přeplňovaným čtyřválcem PureTech o objemu 1598 ccm, jde o motor nazývaný Prince, který se montuje i do 308 GTi. V té má ale o něco vyšší výkon, 508 GT si musí vystačit s 225 koňmi, oproti 270 u 308 GTi. Výkon vám ale rozhodně chybět nebude a to i přes to, že 508 váží 1420 kg. Spíše než sportovní sedan je ale 508 GT Grand Tourer, což je ostatně i význam zkratky této výbavy. A ano, 508 je pětidvéřový liftback s pohonem předních kol, tedy ne úplně definice Grand Toureru, ale žijeme v časech, kdy se věci jako Škoda Kodiaq GT nazývají kupé. 508 GT má tedy velmi daleko do syrovosti, jakou vám nabídne třeba 308 GTi, je to spíše komfortní auto, které se ale vůbec nebojí rychlé jízdy.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

V jízdním komfortu ale 508 GT opravdu exceluje. Nepamatuju si auto, ve kterém by jízda byla tak pohodlná jak v tomhle. Přes jakékoliv nerovnosti se 508 jen nese, skoro nepoznáte, že se řítíte mezi vesnicemi na středočeském silničním tankodromu. 508 zcela ignoruje nerovnosti, při jakékoliv rychlosti předstírá, že jede po japonské dálnici. To je výhoda využití víceprvkové zadní nápravy, kterou mají všechny verze 508, spolu s něčím nazvaným aktivně řízený podvozek, což je standardem až u GT.

Takové odloučení od dění venku asi nezní jako ideál pro sportovní jízdu a je pravda že surový zážitek jako za volantem 308 GTi tady hledat nemůžete. Rychlou jízdu ale GT zvládá s přehledem a až nebezpečně snadno. V žádném jiném autě mi nepřišlo že jedu pocitově tak pomalu při tak vysokých rychlostech, což vlastně nevím, jestli je výhoda nebo nevýhoda. Vliv na to má skvělé odhlučnění i aerodynamika, ani při vysoké rychlosti tak neotravuje žádný přehnaný aerodynamický hluk, auto má navíc skvělou setrvačnost. Do vozu jsem přesedl přímo z Hyundai i30 N Fastback, která je samozřejmě mnohem schopnějším sporťákem, s fenomenálním podvozkem, rychlou odezvou a manuálním řazením ale pokud se s ní projedete po průměrné středočeské silnici, bude vaše další cesta směřovat do Ikea pro polštář pod zadek. 508 GT vás od dění na silnici spolehlivě oddělí, což z ní dělá skvělé auto na každodenní použití a na daleké cesty. Pořád ale můžete počítat s přesným řízením, rychlou reakcí a žádným sklonům k přetáčivosti, takže do zatáček se můžete vrhat rychle a nebojácně. A já si jízdu v 508 GT opravdu užíval, v režimu Sport s rychlou odezvou plynového pedálu, převodovkou udržující vysoké otáčky a s přesným řízením jsem se proháněl po okreskách větší rychlostí, než bych se odvážil v N.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Kromě sportovního režimu jsou k dispozici i normální, komfortní a eko. V ekologickém režimu se auto vyloženě snaží vás odradit od rychlé jízdy, plynový pedál ztratí citlivost, což vede k spíše pohodové jízdě a tím k nižší spotřebě. Když se snažíte jet na spotřebu, jezdí 508 úsporně, pod 6 litrů není problém se dostat. Pokud si užíváte výkonu a dáváte autu zabrat, bude se držet kolem osmi. V normálním režimu je nastavení někde na půli cesty, v komfortním je velmi podobné a nějak se mi nepodařilo zaznamenat, jestli byla jízda opravdu komfortnější.

Peugeot 508 GT je téměř dokonalou verzí vozu, který je skvělý i ve svých nejnižších verzích. Pohledný liftback vás bude lákat k dalšímu svezení tak, že si při nastavování trasy v navigaci budete vybírat ty delší cesty. Komfortní Grand Tourer se ale nebojí ani ostré jízdy, pokud se cítíte na pořádné potrápení okresek Peugeot se do toho s vámi vrhne s radostí. Daní za krásu a jízdní vlastnosti je asi menší praktičnost, tedy menší kufr a nižší střecha nad druhou řadou sedadel, tyto problémy však vyřeší kombi varianta SW, která se právě začíná prodávat. Snad se s tímto bojovníkem proti nadvládě SUV budeme na našich ulicích setkávat častěji.

Peugeot 508 GT | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru čtyřválec
Palivo benzín
Zdvihový objem 1 598 ccm
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 165 (225) / 5 500
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 300 / 2 500
Typ pohonu přední kola
Převodovka automatická
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 s
Maximální rychlost 250 km/h
Spotřeba paliva l/100 km
Město 7,5
Mimo město 4,6
Kombinovaná 5,6
Rozměry:
Délka 4 750 mm
Výška 1 403 mm
Šířka 1 859 mm
Hmotnost 1 530 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem po kryt 487 l
Objem při sklopených sedadlech 1 420 l

Peugeot ČR

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy