Jelikož se nejedná o první redakční test rodinného Rifteru, můžeme si dovolit některé informace vynechat. O to více pak dostaneme prostoru na představení testovacího vozu, kterým byl tentokrát Peugeot Rifter 1,2 PureTech ve verzi GT Line. Právě tato řada sice navyšuje startovací cenu z 390 000 na 470 000 korun, z velkoprostorového rodinného auta se však rázem stává pohledný sympaťák, který vám kromě variability a prostoru nabídne i slušný design.
Nejsilnější stránky vozu jsou však skryté uvnitř - málokteré MPV se může pochlubit takovým množstvím odkládací schránek. Posuďte sami, k základnímu objemu kufru 775 litrů (krátká verze, 5 míst) si můžete připočíst dalších 186 litrů v odkládacích schránkách, přičemž 92 litrů připadá na multifunkční panoramatickou střechu Zénith. Vypadá to tedy, že s Rifterem nebudete mít problém věci uložit, ale spíše je následně najít.
Další věcí, na kterou se můžete spolehnout, je dostatek prostoru pro všechny cestující. Ani tři dospělí na zadních sedadlech trpět nebudou. Jedinou nepříjemností je zavírání zadních posuvných dveří zevnitř, kdy musí cestující sáhnout hodně za sebe a použít vcelku dost síly na to, aby posuvné dveře uvolnil z dorazu a posunul je směrem dopředu. To jediné nás i naše figuranty nepříjemně překvapilo. Pokud byste zvažovali časté cestování v 6 až 7 lidech, pak vzhledem ke zbylému objemu kufru zvolte prodlouženou verzi Rifter Long.
Detailní popis výbavy a ceny
Jak jsme již zmínili, základní cena Rifteru GT Line s testovanou motorizací je 470 000 korun (dlouhodobá akční cena), přičemž verze Long je vždy o 25 000 korun dražší. Nejvyšší výbavová řada GT Line obsahuje například 17" hliníková kola, otevíratelné okno kufru, samostatná sedadla ve druhé řadě sklopná do podlahy, hands-free přístup a startování a automatickou dvouzónovou klimatizaci. Je tedy jasné, že se v testovaném voze nachází další řada příplatkové výbavy a nás velmi zajímá, na jaké výsledné částce nakonec skončíme. Pojďme počítat.
Testovaný vůz dále obsahuje adaptivní tempomat (15 000 korun), přední a zadní parkovací asistent (6 000 korun), multifunkční střechu Zénith (23 000 korun), vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce (7 000 korun), 3D navigace (13 000 korun) a metalický lak (14 000 korun). Podtrženo, sečteno, takto vybavený vůz vás vyjde na 548 000 korun. Připomeneme-li si startovací cenu Rifteru s totožnou motorizací (390 000 korun), nabízí se otázka, zda za to vyjmenovaná výbava vlastně stojí. Upřímně řečeno, některé položky by vás u konkurence vyšli mnohem dráž, na druhou stranu je potřeba uvědomit si reálnou finanční situaci. Čeští statistici totiž uvedli, že průměrná rodina je schopna pořídit si automobil za 200 až 300 000 korun, při "zadlužení se" až 400 000 korun. A tak vidíme, že průměrná česká rodina na Rifter v základu teoreticky dosáhne, dále však už nikoliv.
Pod kapotou PureTech
Tento motor na nás udělal dobrý dojem při testu Citroenu C3 Aircross, tehdy byl však spřažen s 8 stupňovou automatickou převodovkou EAT8, která sice neustále řadila, z motoru se jí však podařilo dostat to nejlepší. Automobily C3 Aircross a Rifter jsou však nesrovnatelné, ať už jde o váhu nebo o aerodynamický odpor karoserie. Z toho důvodu jsme se testované motorizace s manuální převodovkou trochu báli.
Reálný městský provoz však nakonec ukázal, že situace není až tak hrozná. Dobře si však musíte rozmyslet, pro jaké použití daný automobil vlastně pořizujete. 110 koňovému motoru s manuální převodovkou svědčí totiž zejména městský a meziměstský provoz. Na dálnici mu celkem pochopitelně rychle dochází dech a i když reálně zvládá i vyšší rychlosti, je cítit, že se motor trápí a nedělá mu to příliš dobře. I přes papírovou kombinovanou spotřebu 5,5 až 5,7 litru počítejte raději se 7 litry.
Doporučení redakce
Neradi bychom řekli, že je testovaná motorizace špatná - ve městě a na okreskách se s ní budete cítit vážně dobře. Pokud jste ale na dálnici jako doma, rádi předjíždíte a nebo prostě jen chcete nahnat čas, pak vám slabší "jednadvojka" stačit nebude a auto vás velmi brzy přestane bavit. Jako částečné řešení se nabízí nová pohonná jednotka, kterou je silnější verze 1,2 PureTech o výkonu 130 k, pevně spjatá s 8 stupňovým automatem. Po zkušenostech s touto převodovkou věříme, že dojem z Rifteru s touto motorizací bude několikanásobně lepší, avšak nebude to zadarmo. Tato motorizace vás totiž vyjde o 80 000 dráž.
Nemůžeme se tedy ubránit z našeho pohledu smutnému závěru. I když jsme totiž zastánci zážehových motorů, testovaná jednotka v Rifteru nás tentokrát nepřesvědčila. Motor 1,2 PureTech navíc není tou "odolnou atmosférickou jednotkou", kterou byste v době po-dieselgatu nutně museli koupit. Oturbené tříválce se z hlediska budoucí údržby mohou stát stejně nákladné, jako vznětové motory. Koncernu PSA se sice daří s motory PureTech vyhrávat již několik let ocenění "Motor roku", Rifter je však podle nás až příliš velké sousto.
Stejně tak přiznáváme, že silnější PureTech (130 k, EAT8) bude lepší volbou, ne však tou ekonomičtější. Než si tedy připlácet za silnější oturbený tříválec, raději bychom sáhli po Rifteru s pohonnou jednotkou 1,5 BlueHDI, který jsme testovali posledně a jehož test si můžete přečíst pod tímto odstavcem. Podobně vybavený Rifter v řadě GT Line vyšel na obdobné peníze, jiná charakteristika a více výkonu (15 kW, 95 Nm.) vám však budou lepším společníkem.
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | zážehový tříválec, přeplňovaný | ||
Zdvihový objem | 1199 ccm | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 81 (110) / 5500 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 205 / 1750 | ||
Převodovka | šestistupňová manuální | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,7 s | ||
Maximální rychlost | 175 km/h | ||
Spotřeba paliva: | |||
Naměřená v testu | 7 l / 100 km | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4403 mm | ||
Výška | 1878 mm | ||
Šířka | 1848 mm | ||
Hmotnost, provozní | 1462 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Metoda objemu tekutin (pod víko / ke stropu) | 775 / 1355 l |
Peugeot ČR