TEST: ASX Black Edition cílí na lepší klientelu, neukrojilo si však příliš velký krajíc?

Mitsubishi ASX Black Edition | foto: jka / AutoRoad.cz / INCORP images

Uplynulý týden jsme strávili ve společnosti s již všem dobře známým crossoverem ASX, tentokrát však v limitované edici "Black Edition". Jelikož je tato řada postavena na modelovém roku 2018, který jsme v redakci měli již 2x, není potřeba ASX jako takové nikterak představovat. Hlavní otázkou však zůstává, co se pod označením limitované edice ukrývá a zda to všechno za ty peníze vlastně stojí. Pokud tedy o ASX přemýšlíte, pak neváhejte a s chutí se pusťte do následujících řádků!

Pro úplnost se však budeme muset krátce vrátit do minulosti. Bylo nebylo, psal se rok 2010, když světlo světa poprvé spatřil malý crossover ASX - a tehdy byl svět ještě v pořádku. Módní vlna SUV měla teprve přijít a tak zákazník, toužící po automobilu s vyšší světlou výškou, neměl příliš těžké rozhodování. V závislosti na jeho finančních možnostech a nárocích tak odjížděl z dealerství buď ve větším Outlanderu, nebo v menším ASX.

I první statistiky prodejů (potvrzené následně dalšími roky) ukázaly, kde má tento malý crossover své místo. Nechci říci přímo, že by snad ASX hrálo druhé housle, nejvíce se však prodává jako druhé auto do rodiny, nebo auto do malé (nenáročné) rodiny - tedy v základní výbavě na spodní pořizovací hranici. 

A právě tento fakt chtěli v Mitsubishi změnit, a nutno říci, že udělali štědré gesto. Vzali třetí (nejvyšší) výbavový stupeň Intense+, ten doplnili o další jedinečné prvky, jako 18" černá kola, lakované kryty zrcátek, boční lišty oken a černo-červené kožené doplňky interiéru. A takto vzniklou limitovanou edici Black Edition navíc nezdražili, naopak je její cena o 91 150 Kč levnější. To zní dobře, co říkáte?

Mitsubishi ASX Black Edition | foto: jka / AutoRoad.cz / INCORP images

Mitsubishi ASX Black Edition

Proč si však stále nejsem jistý, zda se koupě této limitované edice vlastně vyplatí? Víte, dnes je situace na trhu mnohem komplikovanější, než tomu bylo před osmi lety. Konkurence je připravená nabídnout nespočet jiných SUV, ale největším problémem je fakt, že si Mitsubishi konkuruje svoji vlastní nabídkou. Od loňského roku je totiž na trhu nový Eclipse Cross, který je oproti modelu ASX větší a především, generačně novější a vyspělejší. Jeho cena navíc začíná na částce 550 000 Kč, a upřímně říkám, že pokud bych si měl v pozici zákazníka vybrat mezi vybaveným ASX nebo Eclipsem Cross v základu, pak jednoznačně zvolím nový Eclipse. Naprosto stejná situace nastává i v případě ASX v plné výbavě, automatickou převodovkou, naftovým motorem a pohonem všech kol, jehož běžná cena činí 803 000 Kč. Ne, bohužel, (i když by pohon všech kol modelu ASX opravdu slušel a udělal by z něj úplně jiné auto), v této cenové hladině již není konkurence schopné. 

První dojem

Mým největším problémem byl fakt, že jsem se před první jízdou nechal až příliš zlákat informačními letáky, které slibují, že vám ASX ukáže svou sportovně-luxusní tvář. Ano, exteriér je vskutku povedený - především pak přední část s velkou maskou, typickou pro vozy Mitsubishi již z dob slávy modelu Lancer Evo X. Opravdu skvostná je i zadní část vozu, zejména pak žebrování spodního difuzoru, které ve vás vyvolává pocit závodního vozu. Ten je však již brzy konfrontován s interiérem i pohonnou jednotkou.

Postupným nakládáním svých věcí jsem pak zjišťoval skutečnou tvář tohoto vozu - kufr sice díky sadě pro zvětšení objemu nabízí k dispozici 488 litrů, jenže jak toho chcete dosáhnout, když karoserie je pořád stejně velká? Jinak řečeno, za 3 890 Kč (+ montáž) dostanete; Ne, vy vlastně nic nedostanete - seberou vám původní podlahu a všechny přihrádky na výbavu, které se nacházejí pod ní. Místo toho je na podlaze kufru koberec, který je u sedaček přizvednut vystupující vzpěrou, a v levé části kufru máte zavěšenou brašnu, do které je veškerá výbava přeskládaná. Ne, to opravdu nevypadá dobře.

Ani zadní část, resp. zadní sedadla mě nepřesvědčila o sportovně-luxusní tváři tohoto crossoveru. Již při ukládaní svého notebooku jsem se přesvědčil o tom, že na zadních sedadlech opravdu není prostoru nazbyt a člověk s výškou 185 cm je na hraně - vyšší se zde budou trápit. 

Nyní jsem se však již přesunul na své místo řidiče a mohu říci, že zde je situace konečně lepší. Oba cestující vpředu rozhodně nemají problém s nedostatkem prostoru a automobil zde již vypadá k světu. Trochu mě mrzí, že se mi nedaří dostat vnitřní zpětné zrcátko do správné polohy - ne že by s ním snad nešlo hýbat, ale moje správná pozice je někde za hranicí možností nastavení. Zvláštní, tohle se mi nikdy nestalo. Dobrý výhled z vozu mi však kompenzují venkovní zpětná zrcátka, jejichž obří velikost připomíná zrcátka z vozů Amarok a Caddy.

První jízda

Klíče uložím do jednoho z držáků na pití (ano, těch je zde opravdu hodně), a stisknutím tlačítka uvedu motor do chodu. Společnost mi dělala benzinová nepřeplňovaná 1,6 MIVEC s výkonem 86 kW (117 k), která tvoří 90% nabídky. Alternativou vám může být naftový agregát o objemu 2,2 litru, který je spřažen s automatickou převodovkou a pohonem všech kol - ten však v nabídce díky neplnění nových emisních norem končí. 

Mitsubishi ASX Black Edition | foto: jka / AutoRoad.cz / INCORP images

Po nastartování jsem palubním počítačem informován o aktivním systému Start/Stop, hledám tedy tlačítko pro jeho vypnutí. Naštěstí jsem ho rychle nalezl, umístěné je intuitivně pod infotainmentem, kde sídlí spolu s tlačítky pro vyhřívání sedadel, vypnutí ESP a USB vstupy. Letmým pohledem na infotainment zjišťuji, že na tom také není špatně - menu má sice netradiční design, a ovládaní je trochu jiné, než na na jaké jsme zvyklí u konkurence - důležitá je však intuitivnost a také odezva 7" LCD, obojí je v pořádku. Pro někoho může být zajímavá i informace o kvalitní anténě, která umožňovala příjem i v místech, kde již jiná vozidla dávno nehrají a také fakt, že Mitsubishi již přestalo nabízet integrované navigace, ale počítá s tím, že si je lidé budou pouštět z chytrého telefonu skrze Android Auto a CarPlay. 

Konečně projíždím Prahou a objevuji další stránky tohoto vozu. Pohonná jednotka opravdu nepřekypuje výkonem a papírových 86 kW jí nechci věřit. Uvědomuji si však, že díky přísnějším normám je běžné, že nám starší motory přijdou živější, než ty nové. Jízdní vlastnosti i spotřeba se také mohou zlepšit, však měl motor najeto necelých 3000 km. Stejně tak vím, že největší výkon motoru se nachází mezi 4 až 6ti tisíci ot./min., ale v tomto pásmu je motor opravdu velmi hlučný a já věřím, že se zde, vyjma výjimečných situací (cesta k porodu), pohybovat nebudete. Místo toho udržuji pohodových 2500 ot./min. a pomalu proplouvám standardně přicpanou Prahou. Palubní počítač mě přitom informuje o spotřebě pohybující se kolem 7 litrů. 

Na okreskách i dálnici za hlavním městem si pak uvědomuji další charakteristické rysy ASX Black Edition. Radost mám z bytelného podvozku, kterému čím dál více důvěřuji. I přes obutá 18ti palcová kola celkem solidně pracuje na nerovnostech, a já konečně nemusím řešit naše silnice, dlažební kostky či nepovedené železniční přejezdy. Ne, žádné zpomalení není třeba - ASX se vždy jen zhoupne a vy víte, že máte dostatečnou světlou výšku a žádné proražení olejové vany vám oproti osobním automobilům nehrozí. To je opravdu příjemný benefit. S příchodem noci si pochvaluji i xenonové světlomety, které nesou označení Super HID Wide Vision - odvádí skvělou práci. Mít ASX ve své garáži, těšil bych se díky nim na zimní období, kdy řídím v podstatě stále za tmy.

S nájezdem na dálnici zjišťuji, že byl výkon motoru zcela vyčerpán. Již na okreskách jsem se smířil s tím, že předjíždět s tímto vozem není bezpečné a že tedy nebudu nikam pospíchat. Když se mi ale v prvním kopci vypnul tempomat s tím, že již nebyl schopen udržet dálničních 130 km/h, byl jsem opravdu zklamán a už se nedivím, proč zde není 6ti rychlostní převodovka. 

Výsledek

Nutno říci, že je ASX Black Edition opravdu skvěle vybaveno (bezklíčový přístup i start, Infotainment, parkovací kamera) a za tyto položky, byste například u koncernu VW nechali pěkný balík peněz. Pro mě je však největším limitem pohonná jednotka a zdůrazňuji tedy, abyste si dobře rozmysleli, jaké trasy se s tímto vozem chystáte jezdit. Jak již bylo zmíněno, díky emisním normám v tomto crossoveru již jiné pohonné jednotky nenajdete a například já vím, že na mé časté a dlouhé přesuny motor 1,6 MIVEC prostě nestačí - trápili bychom se oba. Jízda v tomto autě byla však nakonec příjemná a já musím říct, že za cenu 543 850 Kč dostanete sice malý, ale slušně vybavený a bytelný crossover, který za příplatek 30 000 dokáže jezdit i na LPG.

Pokud se ale pravidelně pohybujete s automobilem na dálnici nebo překonáváte větší vzdálenosti, pak se díky nedostatečné pohonné jednotce budete muset porozhlédnout u konkurence. Vždyť za stejné peníze se dá pořídit například Opel Mokka X, Suzuki Vitara, Subaru XV či Ford Kuga. 

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru 1,6 MIVEC
Palivo benzín
Zdvihový objem 1590 ccm
Max. výkon v kW @ ot./min. 86 (117 k) / 6000
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 154 / 4000
Typ pohonu 2WD
Převodovka 5 st. manuální
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s
Maximální rychlost 183 km/h
Spotřeba paliva v l/100 km:
Kombinovaná (udávaná výrobcem / v testu) 5,7 / 7,4
Rozměry:
Délka 4365 mm
Výška 1640 mm
Šířka 1770 mm
Hmotnost (provozní) 1360 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem + sada na zvětšení objemu 488 l
Cena testovaného vozu (akční) 547 740 Kč

Mitsubishi Motors

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy