TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

Škoda Karoq 1,0 TSI Style | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Škoda Karoq není žádným nováčkem a patří mezi automobily, o kterých bylo napsáno již hodně. Nás však těší fakt, že jsme vám koncem loňského roku mohli nabídnout exkluzivní test předsériového vozu, osazeného nejsilnějším motorem, který i po půl roce stále nezná své ceny a není v nabídce automobilky. Dnes vám však nabídneme opačnou stranu mince - Karoq se základním motorem v podobě litrového tříválce. Bude to stačit?

- Krátké představení -

Nástupce Yetiho je velmi vydařeným vozem a vysoký zájem o Škodu Karoq zřejmě překvapil i automobilku samotnou, která nezvládá svou výrobou pokrýt požadované množství. Na nejžádanější motorizaci v podobě benzínového přeplňovaného čtyřválce 1,5 TSI můžete čekat až jeden rok. Tuto nepříjemnou situaci, připomínající spíše doby dávno minulé, má vyřešit přesunutí části výroby do Německa. Z jakých dalších pohonných jednotek má potencionální zájemce vlastně na výběr?

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

V tuto chvíli Karoq nabízí dva benzínové a dva dieselové motory, přičemž každý z nich může být spřažen buď s 6-ti stupňovou manuální nebo 7-mi stupňovou automatickou převodovkou. Pokud bychom měli pohonné jednotky seřadit od nejlevnější (počítaje s výbavou Ambition a manuální převodovkou), pak má zákazník na výběr z motorů 1,0 TSI (529 900 Kč); 1,5 TSI (574 900 Kč); 1,6 TDI (579 900 Kč) a 2,0 TDI (669 000 Kč). Nejsilnější naftový dvoulitr o výkonu 140 kW bude k dispozici až na konci listopadu tohoto roku.

Škoda Karoq 1,0 TSI Style | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Trochu úsměvně však působí cena testovaného vozu, která se i přes osazení základním motorem vyšplhala na 767 600 Kč. Tak vysokou částku má na svědomí nejen výbava Style, ale i osazení řadou prvků příplatkové výbavy, jako například 18" kola z lehké slitiny (7 500 Kč), zadní parkovací kamera (8 100 Kč), el. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí (15 000 Kč), loketní opěrka Jumbo Box se zásuvkou na 230 V a USB za 3 500 Kč a další. Na testovaném voze si tedy nemůžeme ukázat, jak vypadá Karoq "v základu". Pro test jízdních vlastností a získání odpovědi na otázku, zda mají tyto motory budoucnost, však poslouží skvěle!

- Zaměřeno na 1,0 TSI -

Škodovka ve svých propagačních materiálech popisuje tento motor jako "Základní, vhodný pro zákazníky citlivé na cenu s nízkým kilometrovým nájezdem". Není to zrovna ideální prodejní slogan, ovšem při pohledu na technická data si člověk říká, že by to nemuselo být tak špatné. Posuďte sami - výkon 85 kW, zrychlení z 0 na 100 za 10,7 a průměrná spotřeba 5,3. 

Pokud si stále myslíte, že o litrové tříválce není zájem, čísla prodeje mluví jasně. V České republice tvořila tato pohonná jednotka 13,5% prodaných vozů, na světových trzích je podíl dokonce 19% (data pocházejí ze statistik za první čtvrtletí letošního roku). Nejlépe však uděláte, pokud se s vozem svezete sami. V opačném případě totiž budete našemu hodnocení jen těžko věřit. 

Je s překvapením, že 85-ti kilowattové TSI dokáže svým výkonem i jízdními vlastnostmi uspokojit většinu běžných motoristů (pokud však nepožadujete čistokrevný dálniční křižník a neplánujete každodenní přesuny napříč republikou). Základem spokojenosti je neposlouchat ekologického rádce, který vás nutí podtáčet motor. Při nízkých otáčkách (1200-1500 ot.) motor nereaguje na plynový pedál, celá jízda je doprovázena dunivým zvukem a nepříjemnými vibracemi, což není příjemné pro posádku ani motor samotný. 

Škoda Karoq 1,0 TSI Style | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Pokud však budete motor udržovat kolem 2000 otáček, odmění se vám slušnou dynamikou a kultivovaností, se kterou byste tříválec pod kapotou nikdy netipovali. Motorový prostor Karoqu je obecně velmi dobře odizolován, takže při klidné jízdě o motoru ani nevíte. 

- V hlavní roli DSG - 

Jako jediný problémový prvek se během týdenního soužití ukázala automatická převodovka DSG, která zastávala roli onoho aktivního ekologického rádce. Ať se na nás nikdo nezlobí, ale řadit v 65 km/h rychlosti 7. převodový stupeň prostě není dobré. Karoq s motorizací 1,0 TSI byl tedy vůbec prvním vozem, ve kterém jsem (při městském provozu) raději přepnul volič automatické převodovky do manuálního režimu a řadil si sám. Věřím, že kultivovanost motoru ve správných otáčkách ocení nejen posádka, ale i motor samotný. A pokud tento jízdní styl zvedne spotřebu o deci paliva, pak to za to stojí. A spotřeba? Na papírových 5,3 litru v reálném provozu zapomeňte, námi naměřených 6,2 - 6,4 litru však stále nepovažujeme za ostudu. 

Škoda Karoq 1,0 TSI Style | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

- Pár slov závěrem -

Karoq je rozhodně dobré a kvalitně zpracované auto, které svými rozměry uspokojí velké množství zájemců. Největší smysl však dává ve své základní variantě, kde je schopen relativně dobře konkurovat. Jakmile si však začnete pohrávat s ceníkem příplatkové výbavy, výsledná částka vás může nepříjemně překvapit. 

V podstatě každý ze zájemců, který přišel s námi testovaným vozem do styku, souhlasil s tvrzením, že je to krásné auto; ale utratit za něj 3/4 milionu už nikdo z nich nechtěl. A není se čemu divit, vždyť srovnatelnou Vitaru pořídíte v plné výbavě za 570 000 Kč. Za tuto cenu však Suzuki nabídne atmosférický čtyřválec 1,6 VVT s pohonem všech kol AllGrip a nejvyšší dostupnou výbavu Elegance Panorama. V neprospěch Vitary hraje jen menší kufr, a to o 125 litrů.

Závěrem se musíme vrátit k samotnému začátku. Nechceme totiž porovnávat různé modely mezi sebou, ale pouze poukázat na existující rozdíly v pořizovacích cenách, jejichž zvážení je zcela na vás. Pokud jste si však Karoq vybrali již dávno a přemýšlíte pouze nad tím, jakou motorizaci zvolit, pak vězte, že neprávem podceňovaný litrový tříválec s manuální převodovkou nemusí být vůbec špatnou volbou! Běžte se svézt, uvidíte sami.

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru 1,0 TSI
Palivo benzin
Zdvihový objem 999 cm3
Max. výkon v kW @ ot./min. 85 / 5000 - 5000
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 200 / 2000 - 3500
Typ pohonu 2WD
Převodovka 7-stup. automat DSG
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,7 s
Maximální rychlost 186 km/h
Spotřeba paliva v l/100 km:
Město / mimo město / kombinovaná 5,8 / 4,8 / 5,3
Rozměry:
Délka 4382 mm
Výška 1603 mm
Šířka 1841 mm
Hmotnost (provozní) 1361 - 1448 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem / sklopená sedadla 521 / 1630 l
Cena testovaného vozu 767 600 Kč

Škoda Auto

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy