TEST: Kia Rio 1,4CVVT Exclusive, Paket Premium: Elegantní, bohatě vybavená a překvapivě prostorná

Test vozu Kia Rio 1,4CVVT Exclusive | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Ačkoliv se automobilky ve stále větší míře zaměřují na vozy ze segmentu SUV, vozy z kategorie kompaktních hatchbacků si stále zaslouží svou pozornost. Pokud totiž žijete ve městě, nebo do něj pravidelně dojíždíte za prací či zábavou, dříve nebo později vám dojde, že krabicoidní SUV je zde zkrátka zbytečné. A pokud se začnete rozhlížet po něčem kompaktním, mrštném, prostorném a přitom cenově zajímavém, Kia Rio vám rozhodně nesmí vypadnout z hledáčku

Když jsem se v redakci dozvěděl, že na mě čeká redakční test nové Kia Rio, měl jsem z toho rozporuplné pocity. Automobilka Kia v mých očích nikdy nepatřila mezi kdovíjak zajímavé výrobce automobilů a model Rio jsem pokládal spíše za módní doplněk na dojíždění krátkých vzdáleností, než jako každodenně použitelný malý hatchback. Ve svých předsudcích jsem se však nemohl více mýlit. Již během prvních 50 kilometrů si mě Rio získalo svým designem, praktickým a elegantním interiérem i příjemnou jízdou.

Pojďme tedy začít od exteriéru. Co se hodnocení designu týče, osobně se řadím spíše do kategorie barvoslepých jednookých kritiků, kteří dělají nejlépe, když mlčí. V případě nového Ria si však nemůžu odpustit tu trochu chvály. Přední maska dostala ostřejší rysy, příď tak působí dynamičtěji a vůz se zdá být širším a dominantnějším, než ve skutečnosti je. Záď také doznala úprav, zejména strmějšího skla pátých dveří. Skvěle zpracované jsou i zadní svítilny, ve kterých lze spatřit šípovitý tvar.

Vnitřní prostor na předních sedadlech je skvělý a hledání ideální pozice za volantem bylo poměrně snadné a jednoduché, i díky možnosti nastavit volant ve dvou směrech. K dispozici je i dostatek odkládacích prostor, které jsou šikovně rozmístěny a člověk na ně pohodlně dosáhne. Nechybí ani loketní opěrka s úložným prostorem.

Prostor na zadních sedadlech je s ohledem na daný segment opět příkladný, alespoň co se výšky a prostoru pro kolena týče. Na převoz tří cestujících na zadní lavici však rovnou zapomeňte, na to je Rio zkrátka příliš úzké. Čtyři průměrní cestující se však do vozu s trochou šikovnosti vejdou. Zda by však dokázali poskládat i všechna svá zavazadla je další otázkou. Co se ale týče převozu děti, v Riu mít problém nebudete. Nechybí zde příprava pro sedačky ISOFIX a zadní dveře se dají otevřít do velkého úhlu, takže se k dětem dostanete bez obtíží.

Náš vůz byl vybaven poctivým atmosferickým čtyřválcem o objemu 1,4 litru, spojeným s manuální šestistupňovou převodovkou. Pokud pohonný systém srovnáme s konkurencí, jedná se o kombinaci poněkud nezvyklou, neboť ostatní ve velkém sází na turbem nahoněné kilowaty z malo-objemových tříválců. Já osobně se však řadím k milovníkům klasických atmosfér a z tohoto "zpátečnictví" jsem byl vyloženě nadšen. Na rozdíl od řady přefoukaných motorů si zde musíte výkon 74 kW (100 k) zkrátka zasloužit předvídáním, správným řazením a posíláním ručičky otáčkoměru do vyšších míst. Za to se vám však Rio odvděčí lineárním nástupem výkonu a vyšší mechanickou životností motoru.

Při běžné jízdě se však budete pohybovat spíše spektrem nižších otáček, a to zejména zásluhou šestistupňové převodovky a ukazatele správného přeřazení. Pro mě bylo poněkud nezvyklé řídit se jeho pokyny a často jsem se bál, že se motor žene do zbytečného podtáčení. Opak byl však pravdou a vůz si jen málokdy řekl o zbytečně vysoký rychlostní stupeň. 

Samotná jízda s Riem je velice komfortní. Vůz je skvěle odhlučněn a podvozek, ačkoliv je poněkud tvrdší, zvládá české silnice s noblesou. Ani při ostřejší jízdě se vůz nijak dramaticky nenaklání. Díky velkému rozvoru a umístění kol blízko okrajům karoserie je pak manévrování s tímto vozem radostí. Městskými uličkami se Rio proplétá bez potíží a s elegancí. Město je zkrátka jeho domovským prostředím. 

Díky šestému rychlostnímu stupni, tempomatu a řadě bezpečnostních systémů bych se však s Riem nebál ani delších cest. Během několika mých krátkých jízd po dálnici si Rio nevedlo špatně. Do kabiny nepronikalo příliš mnoho hluku, otáčky se držely okolo 3,200 ot/min a aktuální spotřebu ukazoval displej mezi budíky v hodnotě do 7 l/100 km/h.

Co se průměrné spotřeby týče, výrobcem udávaná hodnota 5,0 litru na 100 kilometrů není příliš vzdálená realitě. Během týdne se má spotřeba pohybovala okolo hodnoty 6l /100 km, je však potřeba zdůraznit, že mě osobně Rio nesmírně bavilo a jízdu s ní jsem si užíval plnými doušky pětadevadesáti-oktanového benzínu.

V národě chatařů a chalupářů se zavazadelník Ria o objemu 325 litru žádných ovací nedočká, v jeho segmentu se však jedná o královské hodnoty. Prostor zavazadelníku navíc disponuje dvojitou podlahou a dá se snadno zvětšit sklopením dělených opěradel až na 980 litrů. Díky dvojité podlaze navíc vznikne takřka rovná ložná plocha.

Co se prostoru uvnitř Ria týče, je potřeba si uvědomit, že tohle zkrátka není automobil, ve kterém budete týden co týden stěhovat na chatu nářadí, sekačku, nábytek nebo zásoby pro celou trampskou osadu. Rio je spíše společníkem do města, druhým autem do rodiny nebo prvním novým automobilem pro mladé páry. A těmto účelům Rio vyhoví skvěle.

Co se výbavy týče, námi zkoušený vůz byl dodán v nejvyšším stupni výbavy Exclusive, která ve spojení s tímto motorem a převodovkou začíná na ceně 319,980 Kč. Navíc jsme však měli k dispozici příplatkový paket Premium v hodnotě 30,000 Kč, který zahrnoval například automatickou klimatizace, 16'' hliníkové disky kol, vyhřívaná přední sedadla a volant, tempomat s omezovačem rychlosti, přístrojovou desku Supervision a další užitečné drobnosti.

Nechyběl ani bezpečnostní Paket ADAS v hodnotě 14,000 Kč, který zahrnuje systém autonomního nouzového brzdění AEB a varovný systém při opuštění jízdního pruhu. Třešničkou na dortu se stala integrovaná GPS navigace se 7" dotykovým displejem a zadní parkovací kamerou. Ve výsledku se tak cena námi testovaného vozu vyšplhala těsně pod hranici 400,000 korun, přesněji na 387,980 Kč.

A závěr? Jak už jsem několikrát zmínil, týden "v Riu" jsem si náramně užil. Jedná se o skvělý vůz z kategorie "mini", který toho umí hodně nabídnout jak ve výbavě, tak v jízdních vlastnostech. Ačkoliv jsem k vozům Kia přistupoval vždy rezervovaně, každodenní soužití s Riem by mi nečinilo vůbec žádné potíže. Vůbec bych se však nezlobil, pokud by Kia připravila ještě stylovou a lehce sportovní verzi, která by dokázala nabídnout ještě trochu více vzrušení, extravagance a radosti za volantem. Zkrátka něco bláznivého pro mladší generace, co by se dokázalo hrdě prodávat třeba pod názvem "Sport". Předpoklady na to Rio bezpochyby má.

Technická data:
Pohonné ústrojí:
Typ motoru zážehový
Zdvihový objem 1 368
Max. výkon v kW / koní 73,6 / 100
Max. točivý moment v Nm 133,3 
Druh pohonu přední náprava
Převodovka 6 stupňová manuální
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,2 s
Maximální rychlost 176 km/h
Spotřeba paliva l/100 km:
Město / Mimo město / Kombinovaná 6,3 / 4,3 / 5,0
Rozměry:
Délka 4 065 mm
Výška 1 450 mm
Šířka 1 725 mm
Hmotnost 1 130 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem 325 l
Se sklopenými sedadly 980 l

Kia.com 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy