TEST: Subaru Levorg 1.6 Sport hýří sebevědomím a zatápí Octavii Combi

Subaru Levorg 1.6GT-S Sport | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Je známým faktem, že černá mamba představuje odvěké nebezpečí pro polovinu obyvatel Afriky. Ale co černý Levorg? Může být ten postrachem třeba pro českou Octavii? Novinka od Subaru k nám zavítala už vloni krátce po prmiéře a my s překvapením zjistili, že cenou ji dokáže směle konkurovat. Dokáže ale zviklat českého zákazníka i v jiných oblastech? Požádali jsme proto domácí zastoupení plejád o nášup a dáváme se do pátrání.

Ceníková kouzla

Já vím, obáváte se o mé duševní zdraví, protože Octavia začíná na 355 tisících, zatímco Levorg startuje částkou 759 tisíc korun. Tak jakápak konkurence? Nuže připravte se na typickou koncernovou alchymii a kouzla s ceníky. Za Octavii kombi zaplatíte minimálně 385 tisíc, v porovnatelné motorizaci 1.8 TSI 563 tisíc, přihoďte do hrnce automatickou převodovku (613 tisíc) a pohon všech kol (666 tisíc) a nakonec zamíchejte s prvky či pakety k přibližnému dorovnání výbavy a dostanete se ještě o pár tisíc výše než u Subaru.

Interiér o level nad Octavií

A propos už v základním stupni Trend je Levorg schopně vybaveným kombíkem a u vyšších výbav Comfort a Sport připlácíte v podstatě jenom za kožené sedačky, o chlup větší displej infotainmentu a pár serepetiček vylepšujících vzhled. I ten nejobyčejnější Levorg ale jezdí na 17″ litých kolech, na cestu si svítí LED světlomety, posádku hýčká dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání s automatickým dojezdem u všech oken, infotainment s 6,2″ dotykovým displejem, bluetooth handsfree, parkovací kamera, tempomat, bezklíčkový vstup a startování a spousta dalšího. A nevýhoda Levorga? Výbavové stupně jsou pevně dány, takže kupříkladu nelze spojit větší 7″ displej a nekožené sedačky a připlácí se jen za jiný než červený odstín karoserie.

Levorg umí překvapit výběrem některých materiálů i zpracováním | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Dojem z interiéru je výborný a ta tam jsou nářky nad nekvalitními plasty a autorádii z minulého století. Celá vrchní část palubky je měkčená (kde jsi Octavie?) a od druhého stupně výbavy Comfort jsou části výplně dveří, okolí voliče automatu i malý díl uprostřed palubní desky potaženy kůží s modrým prošíváním. Tohle u sousedů v Boleslavi zatím nezvládnou ani u vrcholného Superbu Laurin&Klement. Modrá barva se ostatně objevuje i na volantu, sedadlech a podsvětlení ovladačů nebo přístrojového štítu. Mírný zmatek může na první pohled vyvolat čtveřice displejů, které ovšem mají svoji logiku. Ten mezi přístroji počítá kilometry a ukazuje jízdní režim, na vrchu palubní desky vlevo máme souhrnné údaje o klimatizaci, vpravo o spotřebě a o vše ostatní se stará Starlink. Bez nutnosti překlikání tak můžete najednou sledovat větší množství informací a displeje jsou navíc výše než ve škodovce. Nejen proto si dovolím tvrdit, že z dvojice Octavia Levorg nabízí druhý zmíněný lepší ergonomii. Vzadu nebo v kufru tolik místa jako ve škodovce nenajdete, ale zato si můžete na delších cestách polohovat opěradla.

Levorg ozdobou ulice

Zvedněte se ze židle a mrkněte na složení vozového parku ve vaší ulici. Obvykle jde o šedou směsici německého koncernu sem tam ochucenou francouzským nebo korejským kořením. Pokud vidíte subaru, máte štěstí a dejte nám vědět do diskuse. Levorg je až po B sloupky prakticky totožný s WRX STi a na základech ikonického sedanu dokázali designéři načrtnout vskutku elegantní kombi vyvážených proporcí. Ačkoliv předním partiím s výrazným chromováním masky chladiče budete možná přicházet na chuť déle, pohled ze zadoboku s širokými blatníky a dvěma tlumiči výfuku dává vzpomenout na bájné Legacy kombi čtvrté generace s třílitrovým šestiválcem. A propos právě Levorg je ideovým nástupcem čtvrtého Legacy, které od té doby narostlo a u nás už jej nyní nepořídíte.

Vytažené lemy blatníků, velká kola a dva tlumiče výfuku. Levorg geny po WRX STi nezapře | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Nad jednašestkou nos neohrnujte

Pod kapotou s legendárním chobotem k mezichladiči ale dnes už netrůní ani třílitrový šestiválec, ani dvouapůllitr z WRX STi, ba dokonce ani oturbený dvoulitr z Forestera XT. Do rodinného kombi si našla cestu downsizingová jednašestka nabízející 125 kW a nejvyšší točivý moment 250 Nm dostupný v širokém pásmu 1800 - 4800 otáček. Nevěřte škarohlídům, kteří tvrdí, že Levorg je s tímhle motorem líný. Není, na stovku zrychlí tabulkově pod 9 sekund a to pro bezpečnou jízdu a bezproblémové předjíždění rozhodně není málo. Kvůli instalaci CVT převodovky, snažící se vyhlazovat změny převodů, ale během akcelerace nezažijete kopance pod návaly točivého momentu. Lineartronic je naladěný na pohodovou jízdu a tam funguje báječně. Spolu s výborným odhlučněním motoru dokáže zejména na delších cestách navodit příjemnou atmosféru.

Nová přeplňovaná 1.6 potěší kultivovaným chodem a plynulým nástupem točivého momentu. Levorgu s přehledem stačí. | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Jakmile přiložíte do ohně, převodová skříň změní logiku z plynulého posunu převodových kuželů na řazení šesti virtuálních stupňů. Běžný uživatel tak nemá šanci bezestupňový původ převodovky poznat. Levorg nabízí i utajený launch control, kde efektivita vítězí, otáčky neskáčou a auto kontinuálně zrychluje. Podržte kombi na brzdách, sešlápněte pravé chodidlo k podlaze, nechte chvilku cukat motor v omezovači, uvolněte to levé a Levorg vystřelí z místa jako elektromobil. V tomto režimu se nám dokonce podařilo stlačit tabulkové hodnoty akcelerace na stovku o sekundu dolů, tedy na dostřel papírově výkonnější Octavii 1.8 TSI.

A podobné je to i se spotřebou. Roman v testu Octavie Scout 1.8 TSI jezdil v průměru za 10 litrů a nepodařilo se mu ji zmáčknout pod 8,8. Levorga jsme po týdnu vraceli s průměrem 9,8, to jsme ale poměrně často využívali potenciál motoru a pohybovali se ve městě. Mimo něj si tohle japonské kombi přihne kolem 7,5 - 8 litrů. Výhodou subaru je o 10 litrů větší palivová nádrž, takže v reálu dojedete dál než s Octavií.

Podvozek stavěný na 300 koní

A právě jízdní projev patří k nejsilnějším zbraním Levorga. Ostatně, kdyby levoboček WRX STi právě v téhle kategorii propadal, byla by to svatokrádež a nebetyčná ostuda pro celé plejády. Symetrické pohonné ústrojí se stálým pohonem všech kol je už typickým znakem všech subaru s výjimkou BRZ, z něhož naopak pochází řízení nového kombi. Patřičnou pozornost ale inženýři věnovali sladění pružin a tlumičů. Auto zůstává i na 18″ kolech přiměřeně komfortní a čím ostřeji jedete, tím začíná lépe fungovat. Jízdně mi Levorg připomíná minulou Imprezu WRX a k tomu asi není moc co dodávat. Nebudete-li hnát auto každodenně na limit, popřemýšlejte o palec menších ráfcích. Pak se může komfort rovnat konkurenci s aktivními tlumiči.

Diodové "C" v hlavních světlometech slouží pro obrysové osvětlení. Na denní svícení má bohužel nízkou svítivost . | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

I na rozbitých okreskách zůstává Levorg všemi čtyřmi bezpečně přilepený na asfalt, v zatáčce neuhne ze zamýšleného směru snad ani o milimetr a přitom se vás ještě se zívnutím zeptá, jestli to jako mělo být všechno. Dopomáhá k tomu citlivě naladěný systém jízdní stability, stejně jako standardně dodávaný systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, tedy jakási obdoba XDS u koncernu. Ani v rozmlácené zatáčce není potřeba korigovat směr, jednoduše na začátku volantem zatočíte a po vykroužení oblouku srovnáte zpět. Jak prohlásil po svezení jeden můj známý: „To auto je prostě stavěný na 300 koní a podle toho taky jede“. K bezpečnosti dále přispívá výtečný výhled z vozu všemi směry, automatický asistent dálkových světel, systém pro detekci vozidel ve slepém úhlu nebo upozorňující na přijíždějící vozidla při couvání z kolmého stání. Prozatím chybí komplexní EyeSight z Outbacka, ale to už brzy přestane platit. Pár dní poté, co jsme se s Levorgem rozloučili, se na parkovišti dealerství objevil zbrusu nový exemplář s dvojicí stereokamer za oknem. Takže chcete-li EyeSight, co nevidět se v nabídce objeví.

Interiéru včetně přístrojového štítu dominuje příjemná kombinace bílé a modré barvy | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Vystoupíte ze stáda?

Zatímco většina konkurenčních ostrých modelů vzniká jako deriváty rodinných hatchbacků nebo kombíků a výsledkem je kočkopes, tady je to naopak. Třeba Octavia RS vznikla jako výkonnější derivát na tvrdších tlumičích vystavěný na podvozkové platformě konfekčního C segmentu, což z pohledu zábavy za volantem připomíná porod nožičkami napřed. To v Japonsku mají porodní báby bohatší zkušenosti. Nejdříve nechali přijít na svět WRX STi a když byli ještě na mateřské, pořídili mu mladšího bratříčka - rodinné kombi.

Ty jsou v posledních letech válcovány módou SUV a crossoverů, byť nad jejich skutečnými přínosy mnohdy visí otazníky. Nízké těžiště tradičního kombi společně s extrémně tuhou karoserií umožnily konstruktérům Levorga měkčí naladění podvozku, což bude kvitovat hlavně vaše rodina. Vrátíme-li se k otázce v úvodu; čím dokáže subaru zabodovat proti domácí Octavii? Kromě ceny srovnatelně vybavené verze je na tom podobně i se spotřebou kolem 8 nebo 9 litrů. Subaru poráží škodovku neokoukaným designem, jízdním komfortem i řidičskou zábavností, kvalitnějším dojmem z interiéru, pětiletou zárukou a k dobru třeba přičíst i prakticky nulový zájem zlodějů. Octavia naopak nabídne o něco více prostoru, vyšší užitečnou hmotnost, širší možnosti individualizace a ještě několik týdnů vede i nabídkou asistenčních systémů. A čemu dáte přednost Vy? Půjdete se stádem, nebo z něj dokážete vystoupit?

Levorgu, are you Subaru? | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Celkové hodnocení: 94 %


Základní cena vozu: 759 000 Kč (1.6 Trend Lineartronic)
Cena testované verze: 889 000 Kč (1.6 Sport Lineartronic)
Příplatková výbava (jiná než červená barva karoserie): 12 000 Kč
Cena testovaného vozu: 901 000 Kč


KLADY
+ design evokující WRX STi
+ komfortní a přitom jistý podvozek
+ vysoká úroveň trakce
+ skvělý komfort a odhlučení na palubě
+ uživatelsky přívětivý Lineartronic
+ výborný výhled všemi směry
+ přesné a citlivé řízení
+ bohatá základní výbava
+ záruka 5 let nebo 200 000 km a asistence na 5 let zdarma


ZÁPORY
- vyšší spotřeba při klidné jízdě
- kratší přední sedáky
- prozatím absence systému EyeSight
 

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1600 cm3
Palivo: Natural 95
Nejvyšší výkon: 125 kW (170k) při 4800-5600 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 1800-4800 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 sekundy
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,5 / 6,3 / 7,1 l/100 km
Průměrné emise CO2 164 g/km

 

Rozměry a objemy
Délka x šířka x výška 4690 x 1780 x 1490 mm
Rozvor: 2650 mm
Objem kufru: 522/1446 litrů
Objem palivové nádrže: 60 litrů

 

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy