Design předurčily (asijské) módní trendy
Přestože se Subaru nikdy nekupovala kvůli vzhledu, konstruktéři ze země vycházejícího slunce se poprvé u XV snažili tohle klišé porušit a vstoupit do segmentu nabitého podbízivě líbivými městskými crossovery. Atraktivita, agresivita a dynamika jsou pro XV těmi nejpříhodnějšími přívlastky. Oči kolemjdoucích upoutá zejména čtveřice typických černých 17″ kol s broušenými okraji, která tvoří pro XV jedinou ceníkovou volbu. Další o palec menší i větší (ovšem také tuctovější) disky jsou součástí nabídky originálního příslušenství.
Kompaktní karoserie zdatně maskuje skutečné rozměry a jen málokdo by hádal délku čtyři a půl metru. Loňskou novinkou je modernizovaná čirá grafika koncových svítilen s prvky LE diod a přední LED mlhovky s obrysovým kruhem denního svícení. Naší limitovanou edici Cross zdobí zdarma dodávané střešní nosiče. XV není prvoplánovitě přitažlivé auto, ale i po letech dovede v silniční šedi zaujmout.
Zub času zakousl hlavně uvnitř
Kde ale čtyři roky neoklamete, je interiér. Design palubní desky byl později použit v novém Foresteru a také v Levorgu, kde však dostal řadu dílčích modifikací. Stříbrným orámováním výdechů ventilace počínaje, odlišnou grafikou přístrojového štítu pokračuje a systémem Starlink nebo kůží obšitými částmi palubky konče. Nic z toho v XV prozatím nenajdeme a to je velká škoda. Automobilová pavlač ale naznačuje, že bychom se mohli dočkat příští modelový rok.
Palubka je tedy veskrze jednoduchá, přehledná, snad až strohá. Poté, co jsem letos jezdil v novém Outbacku a Foresteru se Starlinkem, jsem si ale uvědomil, že na pohled hrůzostrašně vypadající panel autorádia má díky analogovým tlačítkům pořád něco do sebe a neodvádí pozornost od řízení. Dnešní zákazník ale touží šmatlat prsty po dotykových tabletech a budiž mu přáno. S řízením a bezpečností provozu to ale mnoho společného nemá.
Uvnitř XV se sedí výborně, volant je seřizovatelný v širokém vertikálním i horizontálním rozsahu, dimenzování sedaček odpovídá segmentu a převézt vzadu dospělé spolucestující neznamená automaticky spršku nadávek a citoslovce bolesti. Místa je tu totiž dostatek. To se bohužel nedá říct o prostoru za pátými dveřmi. Základní objem zavazadelníku 380 litrů hitparádu nevyhraje, třeba nový Qashqai nabídne 401 litrů a Tiguan 470 litrů.
Nejprodávanější rovná se nejlepší?
Pod přední kapotou je naopak objem velkorysý. Atmosférický dvoulitr je na první pohled se svými 110 kW nejvýkonnějším agregátem, který do XV můžete dostat. Jenže ten naftový se 108 kW profituje z masivního točivého momentu a na stovce je skoro a sekundu a půl rychleji. Jenže ho prozatím nedostanete v kombinaci s automatickou převodovkou, která je zase výsadou benzínové verze. Situaci obvykle rozmotá hlas lidu, podle nějž je nejprodávanější variantou právě náš zážehový dvoulitr s Lineartronicem.
Jednotka je představitelem staré motorkářské školy, které je dnes jako šafránu. Nastartování studeného boxeru doprovází mohutné převalení a hutný zvuk dává najevo, že výrazy jako „downsizing“ nebo „přeplňování“ zařadilo tohle subaru do zakázaného slovníku. Po zahřátí nebo při klidné jízdě se jeho projev umírní a stává se z něj kultivovaný společník. Za jeden den jsme takto ujeli přibližně pět stovek kilometrů z Prahy do Jeseníků a zpět a spotřebu se nám navzdory zapnuté klimatizaci podařilo v poloviční obsazení udržet lehce nad pěti a půl litry naturalu. Týdenní test jsme zakončili s průměrem rovných sedm litrů a to je i hodnota, kde se bude pohybovat většina majitelů. Ve městě pak počítejte s osmičkou.
Na stálou čtyřkolku jsou to skvělé hodnoty, k nimž třemi desetinami litru v kombinovaném režimu přispívá i bezestupňová převodovka. Díky ní se otáčky motoru stále pohybují v optimálním režimu s ohledem na profil cesty, pozici akcelerátoru a křivku kroutícího momentu. A přestože tahle verze Lineartronicu zatím nepodědila řazení virtuálních převodů pod zátěží, ani vytočení motoru nepřináší uširvoucí akustické zážitek. Naopak zvuk vytočeného velkoobjemového boxeru má svůj nepopiratelný charakter.
Vzal jsem subaru na svoji oblíbenou okresku, přepnul režim řazení pádly pod volantem a nestačil se divit. Trakce je bezprecedentní a navzdory světlé výšce 220 mm toho XV v zatáčkách zvládne opravdu hodně. Radost trochu kazí univerzální pneumatiky Yokohama Geolandar G95, s nimiž přichází ztráta přilnavosti dřív, než by musela. Je vážně zábava vodit XVčko od apexu k apexu a těšit se z přesného a komunikativnímu řízení, skvělého posazu a charakterního motoru. A že tradičně po takovém zacházení „po subarovsku“ praská chladnoucí výfuk, je už jen pomyslnou čerešničkou na dortu.
Teritoriem crossoverů je obvykle městská džungle a ani tam se nemá XV za co stydět. Napomáhá výtečný výhled do všech stran, minimální mrtvé úhly, rozměrná zrcátka, velký rejd a parkovací kamera. Parkovací senzory v ceníku nefigurují a jsou opět výhradní součástí originálního příslušenství. Naopak montovaný Stop/start systém považuji za ten z povedenějších. Nejenže rychle startuje, ale k jeho aktivaci dochází až při určitém tlaku na brzdový pedál. Když tedy chcete jen zastavit před křižovatkou a půjdete na brzdu s citem, motor zůstane běžet. Když se v tu chvíli objeví řada aut, stačí jen na pravé chodidlo přitlačit větší silou a motor zhasne. Výtečné řešení. A zastavím se ještě u Lineartronicu, který se snaží všelijak usnadňovat řidiči život. Při jízdě z kopce efektivně zvyšuje otáčky motoru a zabraňuje tak zrychlování auta. Stačí, když nahoře na barrandovském kopci zpomalíte na padesátku a při troše štěstí nemusíte až k mostu přes Vltavu šlápnout do pedálů. V omezené míře tak Lineartronic funguje jako tempomat a jízda s ním je tak velmi příjemná a neobtěžující. Při potřebě zvýšení rychlosti tak někdy dochází k paradoxu, kdy se jemně dotknete pedálu plynu a otáčky motoru se sníží.
Stojí za to vystoupit z davu?
Subaru XV je kus poctivého auta zabalený do kompaktní a líbivé karoserie s asijskými prvky upřímným jízdním projevem. Zážehový dvoulitr s automatem nás přesvědčil, že do kategorie, kam má namířeno, je skutečně nejvhodnější a ne náhodou neprodávanější variantou. I když slovo nejprodávanější je vskutku silným výrazem pro pouhých sedm desítek registrovaných kusů za prvních devět měsíců letošního roku. Vždyť i takový Opel Mokka, který na silnicích skoro nevidíte, prodal za stejné období jedenáctkrát tolik.
Co je toho příčinou? Je to absence wow efektu při pohledu do interiéru? Vysoká základní cenovka? Nepřítomnost turbobenzínů a pokročilejších asistenčních systémů? Nedůvěra v CVT? Absence varianty s poháněnou jednou nápravou? Pevně dané stupně výbav? Pokud na XV budete ale pohlížet okem zájemce dychtícího po benzínovém crossoveru ve čtyřkolce, najednou začne XV dávat smysl. A když budoucí majitel bude chtít i auto, které ho nehodí přes palubu v první rychleji najeté zatáčce a přinese mu i zábavu za volantem, moc dalších možností v dané kategorii nemá. Pod vysoké konečné hodnocení se podepisuje i aktuální akce Subaru minus sto tisíc korun a to jsou peníze, které se rozhodně počítají!
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena vozu: 589 000 Kč (1.6i Active 5MT)
Cena testované verze vč. bonusu – 100 tisíc: 671 000 Kč (2.0i Comfort Lineartronic)
KLADY
+ prostorný interiér
+ jisté chování a trakce na silnici i v terénu
+ úsporný a charakterní motor
+ skvělý komfort
+ výborný výhled všemi směry
+ uživatelsky přívětivý Lineartronic
ZÁPORY
- vůči konkurenci morálně zastaralý interiér
- absence pokročilejších asistenčních systémů
Motorizace
Zážehový atmosférický čtyřválec typu boxer
objem: 1995 cm3
nejvyšší výkon: 110 kW (150 k) při 6200 ot/min.
největší točivý moment: 196 Nm při 4200 ot/min.
Jízdní výkony
nejvyšší maximální rychlost: 187 km/h
zrychlení 0-100 km/h: 10,7 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8,6 l / 5,5 l / 6,6 l
objem palivové nádrže: 60 litrů