TEST: Škoda Octavia III 2.0 TDI CR Elegance - Dálniční křižník potřetí

Velké procento českých motoristů má v oblibě velice populární český vůz střední třídy s názvem Škoda Octavia. Ta ve své první generaci v 90. letech sebrala velká procenta prodejnosti ostatním výrobcům, protože přinesla velmi úsporné motory a skvělou výbavu, a ani cenově to nebyla zas taková tragedie.

Nyní se píše rok 2014 a my tu máme již v pořadí třetí generaci modelu Octavia, kterou jsme se rozhodli podrobit redakčnímu testu. Náš testovaný exemplář byl v karosářském provedení liftback, v nejvyšší výbavě Elegance a pod jeho kapotou pracoval naftový čtyřválec o objemu 2.0 litru s výkonem 110 kW. To vše doplňoval skvělý lak karoserie v čokoládovém nádechu, nesoucí název Topaz Brown.

Design

Nová generace Oktávky se oproti minulé generaci vyznačuje dravým designem a ostře řezanými rysy karoserie. Celkový vzhled tak doznal velkých změn a na silnici se i přes velkou oblibu modelu opravdu neztratíte. Díky nejvyšší výbavě Elegance se navíc vůz chlubil chromovanými lištami a LED pásky pro denní svícení. Zadní světlomety mají nyní líbivější tvar, disponují větší svítivostí a hlavně ve večerních hodinách je radost na ně pohledět. Ve spodní části zadního nárazníku si našly své místo zadní odrazky a tmavý plastový pruh.

Vůz svou velikostí poměrně klame tělem, několik pasažérů mi nezávisle na sobě řeklo, že uvnitř tolik místa nečekali, dokonce jeden si novou Octavii spletl s o třídu větším sourozencem, Škodou Superb druhé generace. To svědčí o tom, že třetí generace Oktávky výrazně povyrostla do všech směrů (o 90 mm delší, o 45 mm širší, rozvor o 100 mm více). Nebál bych se tedy říci, kdo rád cestuje na delších trasách, potřebuje hodně prostoru a nechce přitom utrácet statisíce navíc za model Superb, ten ať si pořídí právě novou Škodu Octavia, zklamaný totiž rozhodně nebude.

Interiér a výbava

Interiér modelu poskytne obrovský prostor pro celou posádku a v nejvyšším stupni Elegance i velký nádech luxusu. Za ten si ale Škodovka nechá královsky zaplatit. Nás testovaný kousek nás uvítal polokoženými sedadly s Alcantarou a elektrickým nastavováním ve všech směrech. Tyto sedačky však v nejvyšší výbavě nečekejte, musíte si za ně připlatit dalších 35 200 Kč. Ovšem je pravdou, že i s normálními sedadly váš komfort nijak neutrpí a prostor také ne.

Vše je zde perfektně slícované, nic nevrže a za jedinou zvláštnost bych snad uvedl podivně tenké páčky pro ovládání směrových světel a stěračů. Ty doslova trčí z pod volantu a někdy sem měl strach, zda se s nimi něco nestane. Jinak však není vozu co vytknout, posádka se zde cítí jako doma a útulnosti jde zde až moc. Ovladače klimatizace a světel jsou příjemné na pohled ale jejich provedení jako by o půl stupně zaostalo za německým Golfem VII generace. Nevím zda je to úmyslně, ale v modelu Golf je celková grafika ovladačů na lepší úrovni, což ale neznamená, že by se jednalo o nějakou závažnou chybu, to rozhodně ne.

Naše verze krom jiného obsahovala i velký příplatkový navigační systém Columbus, který je velice známý svou oblíbeností u zlodějů. Ten poskytuje nádhernou grafiku, jakou jsem neviděl ani u „lepšího“ Volkswagenu Golf VII Variant, jenž jsme zde také testovali.  Skrze dotykovou obrazovku ovládá řidič téměř všechny prvky a systémy, snad jen kromě ovládání duální automatické klimatizace. Díky tomu se na středovém panelu nemusíte bát záplavy tlačítek, o kterých nevíte, na co vůbec jsou. I přístrojová deska doznala patřičných změn, její  čitelnost se ještě zlepšila a uprostřed ukazatelů najdeme multifunkční palubní displej. Ten ukazuje volitelné údaje, mezi něž patří například ukazatel teploty oleje, aktuální průměrná spotřeba či příplatkovou funkci zobrazování dopravních značek. 

Jistým potěšením pro mě byla přítomnost „standardní“ klasické ruční brzdy. Aktuální trend je sice takový, že dnes na jejím místě naleznete pouhé tlačítko, ale já jsem zastáncem staré dobré klasiky. Zajímavým prvkem nejvyšší výbavy bylo startování za pomoci tlačítka, to mě příjemně překvapilo a vůz nastartujete i s klíčem v kapse.

To, proč si čeští zákazníci vybírají model Octavia, je snad jasné. Krom skvělých motorů totiž vůz nabízí i velmi bohatý vnitřní prostor a objemný zavazadelník. Vpředu je prostoru dostatek a i rozměrnější středový tunel řidiči nijak nepřekáží. Místa je nad hlavami řidiče a spolujezdce více než dost, takže se zde usadí pohodlně i postavy kolem výšky 192 cm. 

Vzadu je díky většímu rozvoru také místa dostatek, a to hlavně pro nohy. Právě díky tomu se jednomu z mých spolucestujících zdálo, zda nesedí v modelu Superb. Zde je to ale s místem pro hlavu o něco horší, doporučoval bych na zadní sedadla usazovat osoby do výšky 186 cm, ti kdož mají nad tuto hranici, se zde nebudou cítit úplně pohodlně. 

Kdo čeká na údaje o zavazadelníku, právě se dočkal.  Nová Octavia ve verzi liftback poskytne v základu objem 590 litrů, což je přímo zdrcující údaj pro veškerou konkurenci v segmentu. Testovaný kousek navíc disponoval síťovým programem, který váš nákup udrží tam, kde jste ho předtím uložili. 

Jak již bylo zmíněno, testovali jsme nejvyšší výbavu Elegance ve spojení s některými příplatkovými prvky. Je tedy vhodné zmínit alespoň některé z nich.  Vůz obsahoval adaptivní tempomat, příplatkové bi-xenonové světlomety s funkcí Light Asisst, systém Lane Assistant pro udržování vozidla v jízdním pruhu, systém pro rozpoznávání dopravních značek nebo parkovacího asistenta pro samočinné zaparkování vozidla příčně i podélně. Za třešničku se dá považovat příplatkový audiosystém Canton s výkonným zesilovačem, jehož zvuk nemá při kvalitním zdroji daleko ke koncertnímu sálu. Zkrátka, příplatků je tu spousta a celková cena vozu se dá díky příplatkové brožurce navýšit klidně i o 150 tisíc Kč.

Motorizace a jízda

Nový naftový čtyřválec si s novou Oktávkou hravě poradí, jeho výkon 150 koní a 320 Nm točivého momentu zajistí dostatek síly v každé situaci a plně postačuje. Výkon se začíná projevovat už ve 1400 ot/min a jeho maximum můžeme hledat lehce nad hranicí 2000 ot/min, kdy motor s vozem pěkně cvičí a kontrola trakce má co dělat. 

Tabulková spotřeba dle výrobce je v reálném zimním provozu trochu nedosažitelná, i přesto, že vůz nabízí 4 jízdní režimy (Sport, Normal, Eko a Individual), v nejúspornějším režimu Eko si vůz při hladké jízdě řekl v průměru o 5,8 litrů nafty na 100 km. Při svižné jízdě v režimu Sport si naopak naftová jednotka řekne v průměru o 9 litrů. Program Individual pak řidiči umožní nastavit si téměř všechny důležité prvky, jako je síla posilovače řízení či reakce na plynový pedál. Pochvalu si zaslouží i přesná šestistupňová manuální převodovka s delšími drahami. Díky tomu vůz při tempu 130 km/h točí dva tisíce otáček a ve voze panuje klid. Posádku tak nic neruší a hovořit se dá v celku bez problémů, a to i díky dobrému odhlučnění motoru a podvozku.

Zklamáním u nové generace je použití „jednoduché“ zadní nápravy, na místo víceprvkové. U tak těžkého vozu by se víceprvek hodil více a posádka by se na větších výmolech tolik netrápila. Zajímavosti je, že druhá generace Octavie měla víceprvek u všech variant ve všech verzích.

I tak se ale jedná o pohodlný manažerský či rodinný vůz, který svými jízdními vlastnostmi zajistí například klidnou cestu do Chorvatska, a to bez toho, aby si někdo z posádky na cokoliv stěžoval. Podvozek je naladěn na sportovnější notu, takže se příliš nenaklání a rychlá jízda po okreskách mu nečiní žádný větší problém. Kdo je však vyznavačem opravdového sportovního stylu jízdy, ten ať radši sáhne po jedné z verzí RS (naftová či benzínová), námi testovaná verze je určena pro klidnější a delší dálniční přesuny.

Závěr

Třetí generace Škody Octavia je zase o něco lepší než její předchůdkyně, dostala více prostoru, o špetku větší zavazadelník a její celkový design dostal dravější nádech. Vůz je vcelku dobře zpracovaný, jízdní vlastnosti se řadí mezi skvělé a snad jen příliš velká příplatková výbava ukrajuje nové Oktávce důležité body. I v nejvyšší výbavě totiž chybí některé prvky, jakými jsou například zadní stěrač, jenž je také za příplatek. I tak se ale jedná o skvělého nástupce populárního modelu, který si plně získává oblibu u české populace a automobilka s ním slaví velký úspěch. 

Druhý pohled na vůz - Jan Zýka

Psát v českých luzích a hájích cokoliv o Škodě Octavii rovná se veřejné sebevraždě. Půlka národa vás totiž bude milovat, druhá nenávidět nebo přesně naopak. To podle toho, zda vaše řádky vyzní kriticky či oslavně. Osobně nejsem zastáncem ani jedné ze zmíněných skupin, a proto jsem se snažil k nové „Oktávce“ přistupovat už od prvních momentů objektivně, a pokud srovnávat, pak s minulou generací nebo se sedmičkovým Golfem. A jaké jsou moje postřehy?

Protože Rapid musí v hierarchii značky hrát druhé housle, je Octavia prvním modelem, při jehož navrhování neměl Jozef Kabaň svázané ruce. A je to znát. Odkaz na minulou generaci je v základních proporcích jasně viditelný, přesto působí nový vůz dostatečně svébytně, elegantně a přitom v detailně vybroušeně a moderně. Vedle wofsburského zástupce C segmentu vynikne o to víc, o co více byli designéři Golfu při jeho navrhování zavazováni tradicemi. A skvělé je i osvětlení. Denní LED páska vpředu, zalomená „LEDová céčka“ vzadu odkazují na český křišťál. Co naplat, že za pár let bude nových Octavií plné Česko, alespoň jejich ostře řezané tvary tak snadno nezestárnou.

Ani uvnitř nebudete dlouho tápat. Vše je přesně tam, kde byste po zkušenostech s vozy VW Group hledali. Široké možnosti nastavení volantu, relativně tvrdá příplatková sedadla s elektrickým posuvem, a tedy i s možností nastavení sklonu sedáku, což moje dlouhé nohy vždycky kvitují s povděkem. Navzdory nejvyššímu výbavovému stupni je za příplatek i nejvíc nejlepší infotainment škodovky Columbus. Nabízí solidní rozlišení i pěknou grafiku, v Praze dokonce s prostorovým zobrazením většiny budov širšího centra. Velmi intuitivní je jeho ovládání, a to i hlasovými pokyny. Nemusíte se učit fráze nazpaměť, použitelné hlasové příkazy jsou totiž vždy podbarveny zelenou barvou. Jedinou nevýhodou je nízké umístění obrazovky. Vzdálenost pohledu očí silnice - Columbus je příliš vysoká.

Pohonná jednotka svou silou naprosto dostačuje, v režimu Eko působí hlavně v prvních fázích rozjezdů přidušeně, naopak sportovní mód dokáže při odlehčení předních kol prohrábnout i se zařazenou trojkou. Jeho utlumení mi ale subjektivně přijde o chlup horší než v Golfu. Čísly se ve svém hodnocení zabýval Roman, nemá tedy smysl opakovat řečené. Snad jen spotřebu se mi dařilo držet o něco níže. Při snaze o úspornou jízdu jsem se dostal na 4,8 l/100 km, jinak jsem se pohyboval mezi 5,5-6,0 litry. Za vyšších teplot a na letních pneumatikách tak zřejmě nebude pětilitrová meta nedosažitelná. Pozitivní vliv na spotřebu by měl mít i úbytek hmotnosti. Ve srovnatelné konfiguraci Octavie II téměř o 100 kg. Na druhou stranu z nové Octavie už necítím ten pocit fortelnosti a dlouhověkosti při každodenním dojíždění po kočičích hlavách, tramvajových pásech a příčných prazích, a to i s ohledem na vlečnou zadní nápravu, která všechny tyto nectnosti nedokáže tak dobře odfiltrovat od dění uvnitř vozu.

Celkové hodnocení: 85 %


Základní cena testované verze: 589 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 754 500 Kč

KLADY:

- příjemný a dravý design

- spotřeba

- prostornost a zavazadelník

- aktivní a pasivní bezpečnost

ZÁPORY:

- v nejvyšší výbavě příliš mnoho příplatků

- jednoduchá zadní náprava

- vyšší pořizovací cena

Motorizace          
řadový naftový čtyřválec
zdvihový objem: 1968 cm3
největší výkon: 110 kW (150 koní) při 3500-4000 ot/min
největší točivý moment: 320 Nm při 1750-3000 ot/min
palivo: nafta
 
Výkon
maximální rychlost: 218 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,5 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.0 l / 3,6 l / 4.1 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy