TEST: Peugeot 207 1.4 VTi Active - lvíče bestsellerem

207 | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Uhodnete, na jaké místo evropského žebříčku prodejnosti vloni dosáhl Peugeot 207? Dostal se napříč kategoriemi do první dvacítky? Nebo snad do první desítky? Věřili byste, že 367 tisíc kusů vyneslo Peugeotu dokonce bronzovou příčku? Že jich na silnicích tolik nejezdí? Ale jezdí, jen si jich jednoduše nevšimnete.

Jen se zkuste rozhlédnout po nějakém hypermarketovém parkovišti a určitě nejeden objevíte. Je ale opravdu tenhle Peugeot tak dobrý, aby si zasloužil stanout na „bedně“? To jsme zjišťovali rovnou v nejprodávanější verzi Active s moderním německo-francouzským motorem 1.4 VTi.

EXTERIÉR

Ba co víc. „Dvěstěsedmička“ prodělala v polovině roku 2009 facelift, takže se nám dostala do rukou v pětidveřovém provedení právě její omlazená verze. Rozhodně nelze říct, že by nezůstal kámen na kameni, což ovšem ani nebylo potřeba. Vnější křivky Peugeotů byly vždycky nadčasové, takže i tentokrát došlo pouze na drobné korekce. Největší změny najdeme na předním nárazníku, kde obrovský pikaču úsměv už není eliptického, nýbrž lichoběžníkového tvaru. Tvar kosočtverce naopak dostal nový černý plast v okolí mlhovek, které už nejsou opticky i fakticky tolik utopené v nárazníku. Ale dost geometrie.

Další a zároveň poslední změnou, která je zvenčí patrná, je pozměněná optika zadních skupinových svítilen. Červený kryt připomínající včelí plásty a vytvářející dojem LED byl v obrysovém osvětlení nahrazen diodami skutečnými, které nově tvoří za tmy poměrně charakteristický poznávací znak modelu 207. Jinak ale zůstalo vše při starém, což, jak znovu opakuji, neznamená, že nemoderním. Auto působí velmi vyváženým a přitom elegantním a přitažlivým dojmem. Nikoliv ale přehnaně okázale a vyzývavě jako třeba nový Citroën C3. Zachovává si zkrátka ten správný poměr mezi elegancí a konzervatismem.



INTERIÉR

Uvnitř postřehnete na první pohled pouze dvě změny. Přístroje s bílým pozadím namísto černého působí honosněji, na jejich čitelnosti to ale spíš ubírá. Zvlášť když samotné číslice a ručičky jsou světle červené. Stejně tak působí i ovladače klimatizace. Jsou hezčí, kompaktnější, ale hlavně knoflík regulující intenzitu proudu vzduchu je až moc malý a se zmrzlými prsty máte co dělat, abyste jím otočili. Navíc jsou panel i celá palubní deska umístěny hodně nízko, což přispívá k dobrému výhledu z vozu i pocitu vzdušnosti, ovládací prvky včetně rádia ale musíte lovit hodně nízko. V tomto ohledu potěší možnost řídit jej přímo multifunkčním ovladačem pod volantem.

Základní tvary přístrojové desky vychází z modelu 206+, který jsme tu měli před dvěma měsíci. Nebo počkejte, ono je to vlastně přesně naopak... Její vrchní část z měkčeného plastu tvoří jakousi vlnu, která se opticky přelévá přes středový panel, schránku před spolujezdcem i oblast před řidičovými koleny, což je Achillova pata spousty jiných aut. Tady se ale díky tomu za volant nejen dobře nastupuje, ale nehrozí navíc ani zranění kolen v případě čelní srážky. Řidičům ze staré školy udělají radost i tradiční ručičky palivoměru a ukazatele teploty.

Pochválit musíme slušná přední sedadla s možná až nečekaně pohodlnými opěradly a zejména opěrkami hlav, které jsou určitě jedny z nejlepších ve třídě. Potěší i výrazné byť poněkud měkčí bočnice. Vzadu už ale tolik důvodů k radosti nečekejte. Dost místa je pouze v oblasti ramen, před koleny a nad hlavami už je ho o poznání méně.

Pokud se přesuneme dále do kufru, najdeme zde nijak oslnivých 267 litrů prostoru pro zavazadla. Po demontáži velmi lehkého plata a sklopení v poměru 60:40 dělených zadních sedadel dostaneme opět lehce podprůměrných 923 litrů.

MOTOR A SPOTŘEBA

To nejzajímavější na našem Peugeotu se ale bezesporu skrývá pod jeho kapotou. Zážehová nepřeplňovaná šestnáctiventilová čtrnáctistovka je výsledkem plodné spolupráce koncernu PSA a mnichovské automobilky BMW. Zkratka VTi prozrazuje variabilní zdvih sacích ventilů a přímé vstřikování benzínu. Motor navíc disponuje i proměnným časováním všech ventilů.

Výkon 70 kW (95 k) a 135 Nm točivého momentu jsou tak servírovány s báječnou pružností, ochotou k vytáčení i relativně slušným zátahem ve vyšším spektru otáčkoměru. Chcete jet třicítkou na čtyřku nebo pětačtyřicítkou na pětku? Motor převalující se pod hranicí 1400 otáček si s nastalou situací bez problémů poradí a po sešlápnutí pedálu do koberečku se dočkáte příjemně plynulého zrychlení, které nejvíc pocítíte nad 4000 ot./min., kdy je k dispozici i nejvyšší porce kroutícího momentu. Ne, není to 120 k, které předvádí šestnáctistovka, ani 150 přeplňovaných koní, kterými se pyšní THP podobné konstrukce, přesto bude většině zákazníků s přehledem stačit.

Při běžné jízdě jsme z palubního počítače odečítali hodnoty spotřeby kolem sedmi litrů, s lehkou nohou není problém jezdit lehce nad šesti litry, a jestliže nízkou spotřebu berete jako svůj životní cíl, můžete atakovat i hranici 5,5 l/100 km. Tabulkovým 4,8 jsme se ale nepřiblížili ani náhodou. Při svižném svezení se pak málokdy dostanete přes 9 litrů. Naše lvíče mělo navíc v době zahájení testu najeto necelých 1500 km, takže po jeho zajetí může jít apetit ještě o nějaké deci dolů. Na dálničním limitu počítejte se spotřebou lehce nad 7,5 litry a zhruba 4000 ot./min. Zamrzí tak absence šestého převodového stupně, přitom motor by jej na sto procent zvládl. Koneckonců taková Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i má výkon jen 4 kW vyšší a šestikvalt nabízí.



JÍZDNÍ VLASTNOSTI

207 se chová na silnici přesně tak, jak byste od francouzského auta čekali. Tedy navýsost komfortně. I přes větší náklony se v ostřeji projetých zatáčkách chová Peugeot velmi jistě, nijak extrémně se nevlní a ani neodskakuje. Řidiči ulehčí práci i příkladná stabilita auta při vysokých rychlostech, na čemž má lví podíl velký rozvor i rozchod kol, stejně jako aerodynamicky čistá a relativně nízká a široká karoserie.

Řazení pětistupňového manuálu tradičně postrádá přesnost většiny konkurentů, elektrický posilovač akorát tak přesného řízení má proměnlivý účinek. Zatímco v hlemýždích rychlostech a při parkování odvádí svou práci velmi dobře, při rychlostech vyšších si nelze nevšimnout zvláštního umělého odporu, který šoférovi na jistotě dvakrát nepřidá. Za stabilizační systém ESP si navíc musíte připlatit nemalých 19 tisíc korun a k nejlevnějšímu stupni výbavy Urban jej dokonce nedostanete vůbec. Stejně tak hlavové airbagy.

VERDIKT

Přestože má Peugeot 207 za sebou čtyři a před sebou zřejmě poslední rok či dva života, nemyslete si, že jde o nějakého outsidera. Svým nadčasovým designem i moderními prvky v podobě zadních svítidel z LED dokáže i dnes okouzlit srdce nejedné slečně, ženě či paní. Nudit se ale nebudou ani kluci nebo muži. I když je „dvěstěsedma“ sázkou za komfort a pohodlí, překvapí nezáludnými a jistými jízdními vlastnostmi i výtečným motorem VTi, který si s lehkou nadsázkou nechá líbit snad jakýkoliv zařazený stupeň bez ohledu na rychlost. I když je tenhle agregát o 23 tisíc dražší než obyčejná čtrnáctistovka, na poli atmosférických maloobjemových motorů byste v tuhle chvíli jen stěží našli lepšího společníka.

Nahlédnutí do ceníku:
Nejnižší cena (Urban 1.4 i) 254 900 Kč
Nejnižší cena s testovaným motorem 322 900 Kč
Cena testovaného vozu (Active) 332 700 Kč
Výkony:
Motor Atmosférický zážehový čtyřválec, 1397 cm3
Maximální výkon 70 kW/95 k při 6000 ot/min.
Maximální točivý moment 135 Nm při 4000 ot/min.
Zrychlení 0-100 km/h 12,1 s
Maximální rychlost 185 km/h
Převodovka Manuální pětistupňová
Ekologie a ekonomie provozu:
Spotřeba ve městě 7,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km
Spotřeba kombinovaná 5,9 l/100 km
Emise CO2 140 g/km
Rozměry a objemy:
Délka 4045 mm
Šířka 1748 mm
Výška 1472 mm
Rozvor 2540 mm
Objem kufru (min/max) 267/923 l
Objem palivové nádrže 50 l
Pohotovostní hmotnost 1139 kg

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy