TEST Škoda Fabia 1,0 TSI DSG Style – městský parťák, který hravě zvládá i delší cesty

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Čtyřková Fabia oproti předchozí generaci narostla a celkově dospěla. To se týká jak bezpečnostních asistentů, tak praktičnosti a jízdních vlastností. Pod kapotou se nově objevil silný čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW, který jsme testovali loni a naprosto nás to spojení nadchlo. Dnešní recenze se ovšem zaměří na nejvýkonnější tříválec 1,0 TSI o výkonu 81 kW s automatickou převodovkou. Vyplatí se ušetřit 40 tisíc a sáhnout po tomto litrovém motoru?

Úvod

Co je u této Fabie nového? Například absence verzi kombi a ani příznivci naftových motorů si zde nepřijdou na své. Na výběr je ze 3 výbav – Ambition, Style a Monte Carlo. Co se motorů týče, tak jsou zde tři tříválcové jednotky. Základem je 1,0 MPI 59 kW, která nemá turbo, takže nejde o žádného rychlíka. Dále je zde 1,0 TSI 70 kW (5 stupňový manuál) a silnější 81 kW verze (6 stupňový manuál/DSG). Vrcholem nabídky je čtyřválec 1,5 TSI 110 kW. My zde máme nejsilnější litrovou jednotku 1,0 TSI 81 kW s automatem a výbavou Style.

Exteriér

Design vozu je zdařilý, po dobu testu jsem se nesetkal s nikým, komu by se nová Fabia nelíbila. Působí dospělým dojmem, což dokazují i rozměry, které oproti předchůdci narostly na délku o 111 mm, na šířku o 48 mm a rozvor se zvětšil o 94 mm. To má za následek lepší prostornost uvnitř.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Přední části dominují LED světlomety a tradiční kapota s prolisem. Vzadu jsou ostře tvarovaná světla, která taktéž využívají LED technologii. Vůz tak vypadá opravdu moderně. Náš kousek měl připlacené 17 palcové disky, které kombinují dva druhy materiálů – klasickou lehkou slitinu a plastové výplně, které částečně zamezí znečišťování brzd. Výhoda je, že je možné tyto plasty v létě demontovat, takže máte s trochou nadsázky „2 v 1“.

Rozměry – 4108/1780/1459/2564 mm (délka, šířka, výška, rozvor).

Hmotnost – 1192 kg

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

První usednutí do vozu je velice příjemné. Sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem je perfektní. Potěší možnost sedět nízko a nastavit si volant ve slušném rozsahu. K dokonalosti mi schází polohovatelná loketní opěrka. Co se materiálů týče, tak by to mohlo být lepší. Převažují zde tvrdší plasty a nepotěší ani vrzající středový tunel.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ovládání vozu je velice intuitivní, vše je hezky po ruce. Infotainment je tak akorát veliký a funguje dobře. Potěší oddělená sekce pro ovládání dvou-zónové klimatizace, kde je dvojice koleček. Chybí mi tam ovšem ovládání ventilátoru. Pokud jej chcete ovládat, musíte zmáčknout tlačítko menu a zbytek si „doklikat“ na dotykové obrazovce.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Prostornost je velice slušná. Vpředu je místa dost, to samé platí i o odkládacích prostorech. Situace je velmi dobrá i vzadu. Sedl jsem si sám za sebe (měřím 185cm) a vešel jsem se naprosto v pohodě. Dokonce zbyla i malá rezerva před koleny i nad hlavou.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Kufr pojme dostačujících 380 litrů. To je opravdu slušné, na Fabii. Oproti předchozí generaci je nárůst o 50 litrů. Oproti první Fabii dokonce o 120 l. Dalším benefitem jsou sítě a háčky, pomocí kterých menší předměty pohodlně upevníte, aby vám ve voze necestovaly.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Podvozek je naladěný tak akorát. Tlumiče odvádějí velmi dobrou práci i přes to, že zde máme 17 palcová kola (215/45/R17). Zároveň je ale Fabia schopná i v zatáčkách, kdy se sice lehce naklání, ale díky nízké hmotnosti zatáčí ochotně. Stabilita je tedy slušná a vlastně ani nemáte pocit, že řídíte vůz této třídy, klidně bych tipnul Octavii.

Odhlučnění vozu je slušné a vyzdvihnout musím i dvouramenný volant, se kterým se skvěle pracuje. Řízení jako takové je průměrné. Brzdy jsou poměrně citlivé, ale dobře se dávkují a po chvilce se s nimi člověk skvěle sžije.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Pod kapotou se ukrývá nejvýkonnější tříválec 1,0 TSI bez jakékoliv elektrifikace, což je v dnešní době už poměrně vzácné. Kultivovanost je slušná, ale se 4 válcovými motory se rovnat nemůže. Na volnoběh pocítíte lehké vibrace. Dynamika sice není špatná, ale celkový dojem trochu kazí automatická převodovka DSG, která je díky boji za co nejnižší emise zbytečně utlumená. Než vůz začne akcelerovat, trvá to věčnost. Při předjíždění to chce mít na paměti a šlápnout na plyn pár vteřin předem a nebo si podřadit manuálně. Výkon motoru činí 81 kW a 200 Nm. Akcelerace na stovku trvá 9,6 s sekund a maximální rychlost je 205 km/h.

Spotřeba? Na to, že se jedná o motor, který není nijak elektrifikovaný, dosahuje Fabia na slušné hodnoty.

Město: 6-7 litrů

Kombinovaná: 6,5 l

Dálnice: 7,3 l

Okresky: 5,5 - 6 l

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Konkurence

Konkurentů v tomto segmentu není vůbec málo. Patří mezi ně například Hyundai I20, Renault Clio, Dacia Sandero, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Ford Fiesta, Opel Corsa nebo Peugeot 208. Fabia rozhodně nepatří k nejlevnějším ani nejlépe jezdícím, ale už teď je jasné, že bude prodejním tahounem. Je takovou zlatou střední cestou napříč všemi rivaly a jednoznačně patří k těm nejprostornějším.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

Základní Fabia stojí od 370 tisíc, což není vůbec málo, vezmeme-li v potaz to, že dostanete atmosférický motor, který akceleruje na stovku za dlouhých 15 sekund. Je to volba pro hodně nenáročné řidiče. Pokud občas jezdíte po dálnici, určitě bychom doporučili sáhnout alespoň po silnější 1,0 TSI 81 kW, která má oproti slabší 70 kW variantě šestku. Pokud byste chtěli automat, budete si muset připravit dalších 40 tis. Náš kousek stojí ve střední výbavě Style stojí bez příplatků 500 tisíc.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Nová Škoda Fabia je dospělým autem, které dobře vypadá, skvěle svítí, pohodlně a stabilně jezdí, nabízí výbornou spotřebu, slušnou dynamiku a dobrou výbavu. Vůz se jednoduše ovládá a ačkoliv má nějaké věci, které vás budou možná štvát (ospalý automat či vyšší cenovka), není to nic zásadního, kvůli čemu bych Fabii nedoporučil. Já osobně bych však připlatil oněch 40 tisíc a vzal si silnější čtyřválec 1,5 TSI. Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW DSG Style je i tak jasným krokem kupředu, takže si odváží 7,5/10 bodů.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Design

Spotřeba

Podvozek

Prostornost

Bohatá výbava

LED světlomety

Minusy

Vyšší cenovka

Zpracování interiéru

Ospalá automatická převodovka DSG

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy