Jak projíždět zatáčky na zasněžených nebo zledovatělých silnicích?

smyk vozu se zadním pohonem | foto: youtube.com

Současné zimní podmínky jsou pro některé řidiče doslova peklem. Dopravní nehody jsou na denním pořádku a proto se pojďme podívat, jak řešit smyk na ledu, sněhu nebo mokru.

Možná jste to už zažili. Jedete se svým autem po zasněžené nebo zledovatělé silnici a ono najednou přestane reagovat na pokyny volantu a dělá si co chce. Co v takovém případě uděláte? Rozhodně byste neměli šlapat na brzdový pedál (pokud tedy přímo před vámi není překážka). Řešení smyku vozidla se navíc odlišuje podle typu jeho pohonu a také podle jeho převodovky.

Kdy máte povinnost nahlásit dopravní nehodu? Zde jsou všechny případy

U auta s manuální převodovkou a pohonem předních kol je v případě ztráty kontaktu pneumatik s vozovkou potřeba pustit plynový pedál a je-li to možné, mírně točit volantem tam, kam vede zatáčka. Možná se doho bude plést elektronický systém ESP (pokud je ve výbavě), který bude brzdit za vás. On však přibrzdí každé kolo jinou silou, což vy se sešlápnutým pedálem brzdy zkrátka nedokážete.

Osm tipů, jak se vyhnout nehodě na zasněžených silnicích

U vozu s pohonem zadních kol a manuálem je potřeba v případě smyku vyšlápnout spojkový pedál a točit volantem proti směru, kam se stáčí klouzající se vůz. I zde platí poučka, že jakmile prudce šlápnete na brzdový pedál, auto půjde bokem ven ze silnice a ani ESP nebo ABS nebude příliš nápomocné.

Jenže co se stane v případě, že máte automat? Tam žádná spojka přeci není a tak nemůžete například u zadokolky řešit přetáčivý smyk. Nebo je to jinak? Ano. Ve skutečnosti na tohle konstruktéři a technici vozidel mysleli. Automatická převodovka toto „sešlápnutí“ obstará za řidiče úplně sama.

Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle

Jde o to, že novější modely s automatem (přibližně od roku výroby 2000) po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se začne chovat stejně, jako byste u auta s manuálem sešlápli spojku, což ví málokdo. Jde hlavně o to, že samotné panické brzdění přetěžuje přední nápravu a tím se auto nemůže stáčet tam, kam chcete jet.

Problém nastává u kategorie aut s pohonem všech kol. Kde kdo si kupuje čtyřkolku proto, že si myslí, že v zimě je na tom nejlépe ze všech a vlastně mu nic nehrozí. Jenže to je pravý opak! Pak se nelze divit, že majitelé Audin s pohonem Quattro létají na sněhu a ledu ze silnic ven do polí, protože nečekali, že čtyřkolka je z toho nevytáhne. 

I zde tak platí pravidlo, hlavně panicky nebrzdit. Pokud se už dostanete se čtyřkolkou do smyku, bez ohledu na převodovku stačí pustit plyn a držet volant v požadovaném směru jízdy. Jakmile budete panicky točit volantem a brzdit, skončíte mimo silnici a ani všechny možné elektronické systémy tomu moc nezabrání. Fyzika je hold mocná královna...

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy