Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle

ar5, 19. ledna 2017, 10:09 Google+

Už se vám někdy stalo, že jste natankovali nesprávný druh paliva do svého nebo firemního vozu? Nebyli byste první ani poslední, ovšem málokdo ví, jak se v takové situaci zachovat.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Čerpací stanice

Čerpací stanice | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Pokud už máte ve svém naftovém autě načerpaný benzin (což se u nových aut může stát jen velmi zřídka), základní pravidlo je jednoduché. Nikdy se nepokoušejte nastartovat. U nových vozidel z posledních několika let je často hrdlo nádrže přizpůsobeno správné tankovací pistoli, takže do nového Passatu B8 2.0 TDI byste neměli být schopní natankovat benzin a naopak. Hůře na tom jsou majitelé ojetin, kteří se mohou ve spěchu nebo stresu splést a nic jim nebrání, aby do svého auta načerpali opačný druh paliva.

Čtěte také: 
Kam se hrabou BMW a Jaguar! Alfa Romeo Stelvio je krásná a rychlá i v běžném provedení

Nemusíme asi připomínat, že v tomto případě hrozí takřka okamžité poškození motoru. První a základní radou tak je, abyste se v případě zapůjčení cizího vozu podívali do malého techničáku. Tam bude napsáno, jaký typ paliva vůz vyžaduje. Zkušenější řidiči pak samozřejmě odhalí pohon auta podle otáčkoměru palubní desky, kdy otáčky maximálně do 6 tisíc v červením poli vždy značí naftu.

Problém může nastat u vozidel značky Dacia. Ta totiž používá jeden otáčkoměr pro všechny motory! A jak správně poznat na čerpací stanici druh paliva? I kdybyste neznali jejich názvy, stačí si pamatovat, že černé tankovací pistole = nafta, zelené = benzin. Bílá tankovací pistole čepuje ethanol.

Čtěte také:
První korejský vyzyvatel BMW míří do Evropy i s turbodieselem. A jak se vám líbí v bílé?

Nyní se podívejme na situaci, kdy majitel auta přehlédne všechny výše zmíněné rady a jednoduše natankuje. Krom nestartování motoru se nesmí ani otočit klíčkem v zapalování. V ten okamžik se totiž spustí palivové čerpadlo a rázem je počátek škody na motoru zahájen. Dobrým úkonem je vypuštění nádrže, jenže to nejde provést na místě, takže je potřeba informovat obsluhu čerpací stanice, vůz na neutrál odtlačit z místa někam bokem (máte-li ovšem automat, je to problém a vůz musí zůstat na místě).

Po tomto úkonu je potřeba okamžite zavolat odtahovou službu a auto rovnou poslat do servisu. Jenže ne každý si chybu uvědomí ihned a tak se stane, že nastartuje. V tom případě se palivo dostalo do palivového systému a pár sekund až minut může jestě běžet na původní zbytky paliva. Až posléze, když si řidič ničeho nevšimne, motor začne svým zvukem a chodem značit, že něco není v pořádku. I zde vás pak čeká odtahová služba a větší účet za opravu.

Čtěte také:
TEST: MINI One (2017): Čertík v krabičce

Co se ale stane v případě, když natankujete benzin s nesprávným oktanovým číslem? Kromě menšího celkového výkonu vozu vlastně nic. Naopak při natankování prémiovějšího paliva se dočkáte plnějšího výkonu, lepšího projevu motoru a mnohdy klesne i spotřeba. Řídící jednotky novějších vozidel jsou připraveny především na fakt, že místo Naturalu 98 nebo 100 natankujete palivo s nižším oktanovým číslem. Tehdy dojde k lehkému otupění odezvy na plynový pedál a motor nebude mít takový tah, jak slibuje výrobce.

Vytisknout

Diskuze: Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Pagani Huayra Roadster

Pagani Huayra přijde o střechu. Produkce bude čítat pouhých sto kusů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud