Technická revoluce od Toyoty. Radost z jízdy, nízká hmotnost a vysoký výkon

Toyota představuje komponenty pohonného ústrojí na základě architektury TNGA. | foto: Toyota

Od minulého roku a představení čtvrté generace hybridního Priusu začala Toyota napříč svým portfoliem používat modulární platformu TNGA. Tu od příštího roku doplní i komponenty pohonného ústrojí se stejným základem, jejichž hlavním prvkem je nový desetistupňový automat.

Modulární platformy jsou v automobilovém průmyslu aktuálně velkým trendem a prakticky každý významný hráč nějakou má nebo připravuje. Toyota New Global Architecture, zkráceně TNGA, je zajímavá tím, že vedle obligátního snížení hmotnosti a kompaktních rozměrů přinesla i nižší těžiště. To se u vybraných modelů jistě pozitivně odrazí v jízdních vlastnostech. Pomoci jim má ale také nejnovější generace komponentů pohonného ústrojí, vycházející rovněž z architektury TNGA. Toyota slibuje nárůst výkonu až o deset procent při současném snížení spotřeby o asi dvacet procent. Objevovat se nové motory začnou napříč nabídkou v průběhu příštího roku, za pět let (rok 2021) pak má existovat sedmnáct verzí devíti různých motorů a až šedesát procent modelů Toyota a Lexus má využívat nově vyvinutých komponentů pohonného ústrojí.

Zásadní pokrok představují nové automatické převodovky. | foto: Toyota

Pionýrem mezi novými motory japonského výrobce je 2.5litrový zážehový čtyřválec, náležící do rodiny Dynamic Force Engines. Ta využívá technologii vysokorychlostního spalování se systémem variabilního řízení, všechny jednotky z nové rodiny pak dosahují vyšší termodynamické účinnosti, což se odráží ve vysokém výkonu díky menším energetickým ztrátám. Již zmíněný čtyřválec tak pomocí úprav dosahuje jedné z nejvyšších úrovní termodynamické účinnosti na světě – 40 procent v případě vozů poháněných samotnou zážehovou jednotkou, respektive 41 procent v případě hybridních vozidel.

Nová jednotka je tak uzpůsobena také pro použití v hybridním systému THS II (Toyota Hybrid System II). Jeho zdokonalená verze je určená především modelům s pohonem zadních kol, pro nějž japonská automobilka používá označení Multistage THS II. Podobně jako například v případě nového Priusu, i toto ústrojí se chlubí nižší hmotností, menšími rozměry a vysokou termodynamickou účinností. Výsledkem bude nejen nižší spotřeba (například i kvůli přerušovanému zapojení spalovacího motoru), ale i lepší dynamika.  U plug-in hybridních vozidel bude elektromotor nově schopný rozpohybovat celé auto i sám, a to až po dobu 60 kilometrů. Podíl na tom má také použití Li-Ion baterií s vyšší kapacitou. Podobně jako u spalovacích motorů, i u hybridů má Toyota střednědobý plán. Ten obsahuje deset verzí šesti různých hybridních ústrojí.

Transfer výkonu nových pohonných jednotek na kola budou mít na starosti mimo jiné dvě nové automatické převodovky Direct Shift s osmi nebo deseti stupni. Obě skříně jsou lehčí, menší a mají nižší těžiště, zároveň nabídnou minimalizaci ztrát energie a zvýšení účinnosti přenosu sil. V porovnání s běžnou šestistupňovou převodovkou se optimalizací konfigurace třecího materiálu uvnitř spojky podařilo snížit ztráty točivého momentu otáčející se spojky přibližně o 50 procent. A to není nezanedbatelné číslo. Desetistupňový automat má ideální využití především v oblasti nízkých a středních otáček, jeho výhodou bude i hladké řazení, patřící k nejrychlejším na světě. Oba automaty pak v nabídce nezůstanou dlouho osamoceny, Japonci slibují představit do roku 2021 deset verzí čtyř různých převodových ústrojí, včetně vícerychlostních automatů a nového typu převodovky s plynule měnitelným převodem (CVT).

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy