Udělit oprávnění k provozování stanice technické kontroly (zkráceně STK) může v současnosti pouze krajský úřad, a to výpočtem na základě počtu registrovaných vozidel v daném správním obvodu. Pokud je podle této rovnice zjištěn dostatečný počet stanic (v současnosti jich je v Česku asi 370), další oprávnění udělena nejsou, a to i v případě nerovnoměrného rozdělení kontrolních míst napříč obvodem. Nyní chce ministerstvo tento způsob změnit.
Trh s provozováním STK by se mohl otevřít konkurenci, alespoň takový návrh úpravy zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který by mohl vstoupit v platnost už příští rok, ministerstvo připravuje. „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Více stanic se může objevit i proto, že auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována, a nemusí tam tedy ani absolvovat technickou prohlídku.
Vedle většího komfortu pro řidiče se touto změnu ministerstvo připravuje také na aplikaci evropské směrnice, kterou mají všechny členské státy povinnost provést do května 2018. Tento unijní předpis také požaduje, aby kontrolu emisí i technickou kontrolu prováděl jeden subjekt. Z trhu tak zmizí samostatné stanice měření emisí (těch je u nás aktuálně asi 1800) a zároveň se rozšíří pravomoci stanic technické kontroly. Pro řidiče tato změna přinese komfort absolvování obou prohlídek najednou a případné zjištěné nedostatky bude moci majitel vozidla řešit ihned a společně.