PSA úspěšně uvádí na trh nové elektrifikované vozy kategorie hybridů, které jsou pro potřeby zákazníků zatím tou nejpraktičtější variantou elektromobilů. Tato vozidla mají klasický spalovací motor a elektrifikovanou poháněcí soustavu a samozřejmě i zdrojovou soustavu. To klade velmi vysoké nároky na prostorové uspořádání a proto se hledají nová řešení přinášející úsporu v této oblasti.
Jak vyřešit tento technický rébus se konstruktéři, specialisty na pohonné systémy firmy Punch Powertrain, nechali inspirovat 20 letými zkušenostmi Toyoty s jejich planetovou, elektronicky ovládanou převodovkou s proměnným převodovým poměrem a vyvinuli nový typ převodovky.
Punch Powertrain připojil planetovou soupravu k jedné ze spojek, což vedlo k mechanické „předredukci“ před stávajícími poměry v převodovce. Tím Punch Powertrain vyvinul převodovku, která na rozdíl od většiny ostatních systémů duální spojky nepoužívá jediný poměr na rychlostní stupeň, ale spíše zpřístupňuje různá rychlostní stupně pro 2 odlišné poměry.
To umožňuje drastické snížení počtu vnitřních součástí a hlavně zmenšuje rozměry převodovky. Tím se získalo dostatek místa pro 48V nebo vysokonapěťové elektromotory, včetně jejich příslušenství.
Elektronické ovládání hybridní převodovky je řešeno nejmodernější řídicí jednotkou převodovky s klasifikací ISO26262, Flexray a High Speed Can Bus.
Nový společný podnik „PSA e-transmissions“ tak bude dodávat inovativní, vysoce efektivní a kompaktní automatické převodovky Punch Powertrain pro různé úrovně hybridních vozidel.
DT2 48V / PHEV
Tato nová, kompaktní hybridní automatická převodovka (DCT) je založena na známém „principu duální spojky“. Zásadní vylepšení této koncepce umožňuje, aby se elektromotor stal nedílnou součástí přenosu. To umožňuje špičkové této nové technologiivyužívat přenosu točivého momentu přes mechanické ústrojí spojené s motor-generátory, na druhé straně umožňuje různé úrovně hybridizace.
48V nebo PHEV varianty
Jednotka může být vybavena 48 V motorem s nízkým výkonem (20 kW) nebo výkonným trakčním elektromotorem (90 kW), aniž by došlo ke změnám konstrukce základního přenosu točivého momentu.
Řešení 48V používají mild hybridní elektrická vozidla (MHEV), což vede k úspoře paliva až 15%, zatímco řešení s vysoko napěťovými trakčními elektromotory je určeno pro plug-in hybridní elektrická vozidla (PHEV), s úsporou paliva až 75%.
Flexibilní hybridní flotila
Tato flexibilita v úrovni elektrické energie a tedy i cena pohonného ústrojí umožňuje výrobcům OEM nepřetržitě přizpůsobovat elektrifikační směs vozového parku vozidel požadavkům trhu a zajistit dodržování limitů CO2. Těchto výhod ve stavbě hybridních vozidel bude využívat koncern PSA na základě společného podniku s Punch Powertrain.
Spolupráce PSA a Punch Powertrain
Skupina PSA a společnost Punch Powertrain podepsaly dohodu o vytvoření druhého společného podniku a rozšíření svého strategického partnerství v oblasti elektrifikace. Společný podnik se bude věnovat vývoji, výrobě a dodávkám zcela přelomové převodovky s dvojitou spojkou DT2 značky Punch Powertrain, určené pro novou generaci mild-hybridů (MHEV) a plug-in hybridů (PHEV). Společnost Punch Powertrain bude mít v tomto podniku většinový podíl (61 % / 39 %). V první fázi bude společnost dodávat převodovky skupině PSA, v dalších fázích je cílem zásobovat i další výrobce automobilů po celém světě. Punch Powertrain přinese do společného podniku, který by měl fungovat od třetího čtvrtletí 2020, činnosti související s produktovou řadou DT2, včetně špičkových inženýrských, výrobních a podpůrných funkcí. Punch Powertrain převede do nového subjektu rovněž stávající zařízení související s DT2, které se v současnosti nacházejí v belgickém městě Sint-Truiden a v Eindhovenu v Nizozemsku. Skupina PSA investuje do partnerského projektu finanční prostředky.
Zdroj: PSA, Punch Powertrain