NOVÁ Toyota Yaris. Největší výrobce aut nečekaně změnil strategii a svůj malý model...

Toyota Yaris | foto: Toyota

Designovou koncepci vnější podoby nového Yarisu definují výrazy ‚zhuštěný a živý‘ – vždy připraven vyrazit na cestu a užít si to. Svými ‚zhuštěnými‘ rozměry se odlišuje od konkurentů v této třídě, kde se nové vozy s každou další generací zvětšují. Toyota naopak Yaris zkrátila o 5 mm, ale současně prodloužila rozvor o 50 mm, což vozu propůjčuje potřebnou agilitu a manévrovací schopnosti v městském provozu a při parkování. Zůstal však zachován vnitřní prostor a vůz poskytuje pohodlný interiér – což jsou základy pro jeho „velký-malý“ charakter.

Díky platformě GA-B bylo možné vůz snížit o 40 mm, avšak prostor pro hlavu zůstalzachován, neboťc posádka sedí o něco níže. K lepšímu výhledu řidiče směrem vpředn napomáhái snížení kapoty. Rozšířením karoserie o 50 mm narostl vnitřní prostor vpředu i vzadu, přičemž širší rozchod předních i zadních kol se podepsal na nižším a širším postoji vozidla.

Pojetím exteriéru se ještě umocnil optický efekt zhuštěných proporcí s nápadnými charakteristickými křivkami podél boků vozu, evokujícími pohyb vpřed. Dynamickyt tvarované přední i zadní blatníky stvrzují celkově čistý a soudržný vzhled; společně s plasticky tvarovanými panely dveří působí dojmem agility a okamžité připravenosti vozu vyrazit na cestu.

Toyota Yaris | foto: Toyota

Přídi vévodí velká maska chladiče a centrálně umístěné logo Toyota. K dynamickému  vzhledupřispělo posunutí základny předních A-sloupků směrem dozadu a prodloužení kapoty. Nová světla používají LED zdroje a jejich součástí jsou i ukazatele směru, které se po zapnutí střídají se světly denního svícení. Světlomety jsou protaženy směrem k předním kolům – tento markantní stylistický prvek zároveň opticky zkracuje přední převis vozidla.

Návrh kokpitu byl postaven na koncepci ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘. Informace se řidiči přímo a srozumitelně předávají pomocí trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykové obrazovky systému Toyota Touch, multi-informačního TFT displeje v kapličce  přístrojů a 10" barevného head-up displeje. Díky většímu head-up displeji se řidič lépe soustředí na vlastní řízení bez zbytečného odvádění pozornosti. Na čelní sklo v zorném poli řidiče se promítají klíčové jízdní údaje a varování, jako např. pokyny navigace a rychlostní omezení.

Nový Yaris může být vybaven řadou dalších high-tech prvků komfortní a funkční výbavy, jako je např. bezdrátová nabíječka s dostatečnými rozměry i pro chytré telefony nejnovější generace, vyhřívání volantu a speciální ambientní osvětlení kabiny kolem kokpitu řidiče.

Toyota Yaris | foto: Toyota

V rámci nejdůležitějšího pohonného ústrojí pro nový Yaris se poprvé představuje nová hybridní technologie čtvrté generace od Toyoty. Tento systém 1.5 Hybrid Dynamic Force je přímo odvozen od větších systémů 2,0 a 2,5 litru, které byly nasazeny v nových modelechC Corolla RAV4 a Camry. Při vývoji postupovali konstruktéři stejně pečlivě v otázkách velikosti a hmotnosti komponent s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby a emisí.

Hybridní pohon zahrnuje nový benzínový tříválec 1.5 Dynamic Force s Atkinsonovým cyklem a proměnným časováním ventilů. Podobně jako u čtyřválců 2,0 a 2,5 litru těží z pečlivých úprav zaměřených na snížení vnitřního tření a mechanických ztrát, resp. maximální účinnost spalování. Uvedená jednotka dokonce vykazuje celosvětově  nejrychlejšíspalování, což napomáhá k vysokému točivému momentu za nízkých otáček i dobré spotřebě paliva. Kromě toho je vybavena vyvažovacím modulem, který pomáhá potlačovat hluk a vibrace motoru. Díky tomu dosahuje termodynamické účinnosti 40 %, tedy vyšší než typické vznětové motory, a tak má o 20 % nižší spotřebu paliva a emise CO2 než stávající Yaris. Systémový výkon se zároveň zvýšil o 15 % a díky odladění přenosu výkonu vůz nabídne jistější a přirozenější reakce. 

Hybridní převodovka byla zcela přepracována a nyní používá novou konstrukci se dvěma osami, která je kompaktnější (o 9 %). Výsledkem je převodové soukolí s nízkými ztrátami a menšími celkovými rozměry, přinášející lepší jízdní schopnosti a umožňující snadnou zástavbu do platformy GA-B nového Yarisu.

Uvedený systém rovněž používá novou a výkonnější lithium-iontovou hybridní baterii, která přispívá k dynamičtějšímu zrychlování vozidla. Nová baterie je nejen výkonnější, ale i  o 27 % lehčí než hybridní baterie typu NiMH, kterou nahrazuje. 

Nový Yaris se na vybraných trzích bude nabízet i s benzínovými tříválci 1,5 a 1,0 litru. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy