Aktuální čtvrté generaci Mazdy MX-5 s kódovým označením ND budou za pár měsíců dva roky. Přesně taková doba uběhla od premiéry vozu na pařížském autosalonu, reálný příchod do showroomů však nastal o něco později. Hlavním trumfem novinky byly oproti předchůdci menší rozměry a především nižší hmotnost. V kombinaci s atmosférickými motory, dokonalým podvozkem, komunikativním řízením i přesnou převodovkou to MX-5 vyneslo okamžitě mezi nejopěvovanější auta na trhu, ba co víc dokonce k titulu Světového auta roku. Nyní se čeká na příchod provedení RF s pevnou skládací střechou typu targa.
Britský magazín Autocar ale zároveň s tím přišel také s prvními informacemi o nástupci, který ale není očekáván dříve než v roce 2021. Podle programového manažera MX-5 Nobuhiro Yamamota je nepravděpodobné, že se budoucí pátá generace ještě zmenší. Na pořadu dne je naopak odlehčování. „Aktuální velikost je správná. V budoucnosti však budou velice důležité lehké materiály a ty použijeme také na novém autě. Dnes jsou uhlíková vlákna příliš drahá, ale již teď vyvíjíme jejich dostupnou podobu. Budoucí MX-5 tak bude ještě lehčí,“ řekl Yamamoto.
To jsou nepochybně výborné zprávy, zákonitě ale musí přijít i ty o něco méně lichotivé. Podle Autocaru je totiž pravděpodobné, že se pod kapotou v budoucnu objeví přeplňované tříválce. Yamamoto to vysvětluje tak, že čím bude auto lehčí, tím menší bude potřeba instalace velkých motorů. To je konec konců vidět i na současném provedení, jehož základní jednotkou je čtyřválcová patnáctistovka. Tříválce jsou tak dalším logickým krokem. „Je to jednoduché. Váha jde dolů, tím pádem použijete menší motor nebo pneumatiky. Jde zkrátka o lehké auto,“ řekl Nobuhiro Yamamoto.
Přijde tedy MX-5 o část svého charakteru? Z pohledu Evropana možná, avšak například v Japonsku se do kei roadsterů montují především přeplňované tříválce a na jejich použitelnosti a zábavnosti to nijak neubírá. Naopak, mnohé bychom uvítali také u nás. Pátá Mazda MX-5 navíc přijede nejdříve za pět let, což je dost dlouhá doba na to, kupovat ještě tu aktuální atmosférickou.