Falešný Land Rover? Syrsko-sovětský Uljanovec si s designem hlavu nedělal

Uljanovec | foto: AMO ZIL

O produktech syrského automobilového průmyslu na našich stránkách tak často nepíšeme, off road Uljanovec z 60. let si však zaslouží pozornost. Po vzoru soudruhů ze Sovětského svazu a Číny se totiž syrští konstruktéři rozhodli postavit dokonalou repliku legendárního Land Roveru.

V polovině 60. let, tedy přibližně ve stejnou dobu, kdy se na Novém Zélandě začalo s přípravou výroby off roadu Trekka na podvozku Škody Octavie, se o něco podobného pokusil jeden importér ze Sýrie. Pro svůj terénní vůz si však vybral poněkud schopnější základ, než byl československý lidový sedan. 

Uljanovec | foto: AMO ZIL

O vzniku vozu bohužel není známo téměř nic, kromě faktu, že jej vyrobila firma Société des Importsion ze Sýrie a veřejně jej představila v roce 1965 na výstavě v Damašku. Na té se ve stejné době nacházel Rus Vladimir Grigorievich Mazepa z automobilky ZIL, který zajímavý vůz vyfotil a po návratu zapsal do reportu. 

Na fotkách je teréňák velmi nápadně podobný Land Roveru Series II a to až do takového detailu, jakým je nápis na masce chladiče. Oproti originálu se však na kopii v podobném fontu skvěl nápis Uljanovec v azbuce. Podobně jako na originálu je i stylizované logo a štítek na zádi vozu, avšak v arabštině. Karosérie Uljanovce se inspirovala prodlouženou verzí Land Roveru Series II a nabídla devět míst pro pasažéry. 

Uljanovec | foto: AMO ZIL

V Sýrii však vznikla pouze plechová karosérie, rám a mechanické části totiž pocházely z GAZ 69, legendárního sovětského off roadu, vyráběného od roku 1953. Syrský stroj tak disponoval benzínovým čtyřválcem o objemu 2.1 litru a výkonu 55 koní, přenos síly na všechny čtyři zajišťovala třírychlostní manuální převodovka. Oproti Land Roveru byl tedy o 17 koňů slabší, i tak ale mohlo jít o stále v terénu velmi schopné vozidlo.

O počtu vyrobených kusů není nic známo, existují totiž pouze tři známé fotky, které ukazují jeden kus Uljanovce ze dvou úhlů a pak také předek druhého kusu. Druhý kus je zajímavý zpracováním přídě, která se velmi liší od prvního Uljanovce a tedy i od původního Land Roveru. Blízce ale připomíná tehdy teprve chystaný sovětský UAZ-469, který se na trh dostal teprve v roce 1971. Ani o druhém vozidle nejsou bohužel známy žádné další informace.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy