Z historie Škody - Fabia

Fabia 2005 | foto: Škoda Auto

Škoda je jednou z nějvýznamnějších tuzemských firem. Pojďme se prodívat do nedávné minulosti a současnosti na to co prodávala, vyvíjela, vyráběla a vyrábí dodnes. Tento týden se ponese ve znamení seriálu Z historie Škody.

I přes úspěchy na domácím trhu modelová řada Felicia rychle zaostávala za konkurencí, bylo proto třeba vytvořit nový vůz od základu, další přepracování staré platformy jako tomu bylo u Felice bylo již nemyslitelné. Koncern se plácl přes kapsu a našel dostatek financí pro vývoj úplně nové podvozkové platformy, která byla později použita například ve Volkswagenu Polo a dokonce i v druhé generaci Fabie. Fabia se představila v srpnu roku 1999 a znamenala další pokrok. Její design byl velmi svěží, interiér kvalitně zpracován, ačkoliv po Německu strohý, jízdní vlastnosti vynikající. Fabia se po právu zařadila na čelo své kategorie. Na přání bylo možné dovybavit vůz snad vším, co je u malých vozů bežné.

Fabia po svém uvedení sklidila, jak je tomu běžné, jak kritiku lidu, tak chválu novinářů, kteří ji vyzkoušeli. Přinášela totiž něco nového, nový design a nový přístup k uživateli. Na rozdíl od Felicie je méně prostorná, což tuzemským chalupářům zasadilo několik vrásek do čela, ovšem o to komfortnější a to ať již na předních sedadlech, tak kvalitou jízdy a odhlučněním, což je zase předpoklad pro prodej na západních trzích. Bohužel, místa vzadu nebylo na rozdávání a delší trasy ve více než dvou dospělých nebyly žádný med. Také středová konzola, která mnoho řidičům neumožnila dát si koleno tam, kam by potřebovali, mnoho chvály nesklidila. Celkově je však Fabia vyzrálým vozem, který si rozhodně nezadá s konkurencí.

Jako základ byla pod přední kapotu umístěna čtrnástistovka 1.4 MPi o výkonu 50kW (68 koní), což je vlastně dále upravený motor Felicie. Později se objevila i o 6kW (8 koní) slabší varianta tohoto motoru a to pouze ve výbavě Junior. Druhým motorem nabízeným od počátku výroby byla koncernová stokoňová čtvnáctistovka (74kW). Vše doplňoval téměř nezničitelný a úsporný diesel 1.9 SDi s 47kW (64 koní).

Brzy na to přišly další motory do sbírky, nejprve další z opravdu široké nabídky čtrnástistovek, totiž ta honosící se výkonem 55kW (75 koní) a vycházející z koncernové stokoňovky. Základem nabídky se na čas stal litr vycházející opět z Felicie. Byl schopen ze sebe dostat až 50 koníků (37kW) a stal se nejslabším motorem se kterým se Fabie kdy nabízela. Velmi málo se prodalo dvoulitrů (85kW (115 koní), které se časem také vklínily do výbavy. Z části kvůli ceně, mimo jiné i kvůli vázání s vyššími výbavami se jejich cena pohybovala nad hranicí 400 tisíc korun, z části také kvůli pověsti, která nebyla nejlepší po tom, co musely být na jednu dobu staženy z nabídky aby se mohly vyřešit trablata s chlazením. Naftofily Škoda potěšila nasazením stokoňové nafty 1.9 TDI (72 kW) s technologií čerpadlo-tryska.

Výbavy byly od začátku tři. Základ Classic se přílišnou výbavou pyšnit v žádném případě nemohl. Comfort byl lepší a vrchol tvořila verze Elegance. Nutno říct, že nabídka byla víceméně v rámci možností třídy, nedá se říct, že by jakkoliv vybočovala ze standardů. Kvalita auta jako takového však mnoho konkurentů převyšovala, takže Fabia nebyla a ani není špatná nabídka. Později byla vytvořena i jakási „sociální“ verze Fabie – Junior. Byla oholená o jakoukoliv výbavu, zbyl jen airbag řidiče, na druhou stranu tak bylo možné získat moderní auto s poměrně vysokou bezpečností a kvalitními jízdními vlastnostmi. Někteří na výbavu a lakované nárazníky zkrátka nehrají.

Život Fabie byl poměrně snadný a rychle se prokousával nabídkami ve všech zemích Evropy. Chalupáře bezesporu potěšilo přidání verze kombi, která je považována za designérky nejzdařilejší. Zajímavým pokusem byla verze sedan, která však měla přesně opačný problém, než kombík – designérům se příliš nezdařila. Na Fabii hatechback je naroubován kufr sedanu, což nemohlo dopadnout dobře. Sedan je nejméně prodávaná karoserie Fabie, na druhou stranu nemůžeme říct, že by byla totálním neúspěchem.

Pro modelový rok 2003 přišla novinka – motor 1.2 HTP vyvinutý a vyráběný přímo ve Škodě. Tento tříválec ve svém základním provedení nahradil litrovou motorizaci v Junioru. Dvě výkonové varianty – 40 a 47 kW (54 a 64 koní) se od sebe lišily počtem ventilů na válec, zatímco první verze si musela vystačit se dvěma, silnější dýchala čtyřmi ventily. A do třetice všeho tříválcového přišel nafťák – 1.4 TDI. Ten nahradil starší atmosferické SDI, což mnohé nepotěšilo. Nízká spotřeba však zůstala zachována.

Roku 2003 přišla naftová revoluce v podobě Fabie RS. Ta zbořila veškeré představy o ostrém hatchbacku, který musí být nutně prodáván s benzínovým motorem. Škodováckému expresu totiž poháněla kola stotřicetikoňová nafta 1.9 TDI (96kW). Co se výbavy týče, tak můžeme říct, že RS byl jasný vrchol nabídky, nabízel totiž téměř vše, co do Fabie šlo objednat. Ereso si nikdy nedělalo ambice na trůn rychlých hatchbacků, nicméně Škoda ostudu v žádném případě neudělala a získala si poměrně velkou oblibu a své čestné místo v modelové řadě.

Ostudu však udělal závodní předobraz eresa, totiž Fabia WRC. Ta se po celou dobu svého působení na tratích Rally nebyla schopna poměřovat s jinými stájemi a končila na chvostu své kategorie. To, že závodní potenciál v sobě Fabie má se snažil ukázat i samotný Colin McRae, bohužel nevydařená servisní zastávka mu jeho úsilí překazila, když se nepodařilo ji dokončit včas.

Když 8.4.2004 sjela z linky miliontá Fabie, nemohlo to být nic jiného, než právě oblíbená verze RS

V srpnu 2004 podstoupila Fabia facelift. Asi by se slušelo říct spíše „facelift“, protože veškeré změny byly spíše kosmetického a velmi nevýrazného charakteru, takže faceliftovaný vůz můžeme identifikovat podle nového tvaru mlhovek a zadních světel, které po vzoru Octavie vykroužily efektní C. Všechno podtrhla malá změna barevných kombinací jak interiéru, tak exteriéru.

Veřejnost se však pomalu začínala těšit na novou generaci tohoto domácího evergreenu.

V průběhu roku 2006 se začaly objevovat první špionážní fotografie a bylo jasné, že premiéra nového vozu je na spadnutí. V průběhu prosince byly zveřejněny první oficiální fotky a další rok to vypuklo. Přední maska podobající se Roomsteru, zbytek nový, ale stojící na osvědčených komponentách z minulé generace, to všechno přináší nová Fabia. Možná nejvíce by pověděl test, který jsme uveřejnili zde.

Do výroby nastoupila Fabia s motory 1,2 HTP v obvyklých dvou výkonových variantách, přičemž obě dostaly několik koníků navrch, můžeme tak najít šestiventilovou 44 kW (60 koní) variantu a dvanáctiventil 51 kW, tedy 70 koní. Doplňuje je 1,4 16V 63 kW (86 koní) a 1,6 16V 77 kW (105 koní)

Z dieselů je v nabídce malá 1,4 TDi ve dvou variantách 51 a 59 kW (70 a 80 koní), které doplňuje 1,9 TDI s 77 kW(105 koní).

V současné době očekáváme příchod verze kombi, kterou jsme si představili na první oficiální fotografii zde. Jsme i v očekávání přiostřené verze RS, první, neoficiální informace jsou zveřejněny v tomto článku.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy