Ford
Čísla mluví jasně - ve třetím čtvrtletí loňského roku vykázal Ford Europe ztrátu 6,3 miliardy korun, což odpovídá záporné marži ve výši 3,3 procenta. Viceprezident skupiny Ford Europe, Steven Armstrong, k tomu řekl: "Podnikáme rozhodné kroky k transformaci podnikání společnosti Ford v Evropě". Armstrong také odmítl sdělit konkrétní počty zaměstnanců, které bude muset automobilka propustit. Naznačil však, že půjde o "tisíce".
Automobilka chce ušetřit hned v několika krocích - v jejích plánech je opustit segment velkoprostorových vozů, zastavení výroby automatických převodovek v Bordeaux a přehodnocení své činnosti a plánů v Rusku. Výsledkem má být šestiprocentní provozní marže. Ford Europe má 54 000 zaměstnanců, z toho 13 000 ve Velké Británii. Další výrobní závody se pak nacházejí v Německu, Francii, Turecku, Španělsku, Rusku, Rumunsku a Belgii. Podle dostupných informací by mělo mít snižování počtu zaměstnanců nejmenší dopadl právě ve Velké Británii, vše ale záleží na tom, jak dopadne vyjednávání o brexitu. Pokud by došlo na obávaný tvrdý brexit, tedy bez jakéhokoliv obchodního vyjednávání, pak by automobilka Ford musela své plány ve Velké Británii znovu přehodnotit.
Jaguar Land Rover
Propouštění však čeká i největší britskou automobilku Jaguar Land Rover, kde již zveřejnili konkrétní čísla. Jednat by se mělo zhruba o 4500 zaměstnanců, přičemž snižování počtů by se mělo dotknout zejména domácích podniků, kde má JLR přes 40 tisíc zaměstnanců. Propouštění by se tak nemělo dotknout nově otevřeného výrobního závodu ve slovenské Nitře.
Automobilka tak reaguje na pokles prodeje v Číně, snížení poptávky po naftových motorech i obavy o dopad odchodu Británie z Evropské unie. V Číně kvůli ekonomické situaci klesl prodej automobilů o téměř 50 procent, vztahy mezi JLR a Čínou navíc nejsou zrovna dobré. Problémové je i spektrum pohonných jednotek - od skandálu dieselgate o tyto jednotky pochopitelně není příliš velký zájem, jenže naftové agregáty jsou v portfoliu JLR zastoupeny 90%. Společnost tedy musí co nejdříve zainvestovat do nových hybridních a čistě elektrických motorů.