Emisní normy budou stále přísnější. Co to může znamenat pro řidiče?

EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto). | foto: cbw.ge

Měření emisí hýbe po skandálu Volkswagenu prakticky celým světem. Na světlo se totiž čím dál častěji dostávají informace o tom, že jednotlivé automobilky uvádí hodnoty až o několik desítek procent nižší, než je realita. Evropská unie možná i kvůli tomu chystá do budoucna přísnější emisní limity. Je ovšem otázkou, jak moc budou účinné.

Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. To jsou doposud platné emisní normy Evropské unie. Ta první začala platit již v červenci 1992, ta poslední v září 2014. A rozhodně se nejdná o poslední emisní normu, ta další by měla přijít po roce 2021, kdy vyprší platnost stávající „šestky“: Pokud se zdají být současné limity hodně přísné, pak ty následující budou ještě daleko daleko horší. Evropská komise by měla podle Bloombergu nové emisní normy představit již v příštím roce a vedle osobních aut se mají týkat i lehkých užitkových vozů. U nich dokonce vstoupí v platnost ještě o rok dříve.

Hlavním cílem je snížit objem vypouštěného oxidu uhličitého (CO2) a tím také zlepšit situaci kolem skleníkových plynů. Jejich objem by se měl do roku 2020 snížit v porovnání s rokem 1990 o 20 procent, za deset let by měla být hodnota nižší dokonce o 40 procent. Flotilové emise výrobců osobních automobilů by se mají z průměrných 130 g CO2/km v roce 2015 snížit na 95 g CO2/km v roce 2021, u lehkých užitkových vozů počítá EU s průměrně 175 g CO2/km v roce 2017 a 147 g CO2/km v roce 2020.

Ruku v ruce se zpřísněním emisních limitů půjde i změna měření samotných emisí. Nově by měla být laboratoř vyměněna za běžný provoz, což nás vrací ke skandálu koncernu Volkswagen. V praxi by nová norma i měření měly znamenat větší množství hybridních či elektrických automobilů, které významně sníží flotilové emise. Tedy alespoň na papíře. Automobilkám jejich větší počet také dovolí vyrábět i nadále sportovní modely či velká SUV se šesti- nebo osmiválcovými motory. Čím dál častěji ale zaznívají také hlasy, kritizující stále přísnější emisní limity. Mohlo by to totiž znamenat výrazné zdražení nových automobilů, což by pro změnu mohlo vést k větší oblibě ojetin s méně „čistými“ motory. První soudy ale budeme moci vynášet až příští rok. Jak již bylo řečeno, právě tehdy má Evropská komise představit svůj návrh na úpravu měření emisí i norem samotných.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy