Vozový park: V čem se vozí Češi a Slováci?

Automobilová skladba je pro každou zemi určitým měřítkem životní úrovně tamních obyvatel. Tu lze velice často odvodit z počtu registrovaných vozidel připadajících na jednoho občana.

Hodně také napoví průměrné stáří vozidel nebo poměr mezi prodanými novými auty a ojetými vozy. My jsme se zaměřili na charakteristiku vozového parku v České republice a u našich sousedů na Slovensku. V čem se vozí Slováci a mají lepší auta než my? 

Při srovnání je třeba vycházet z několika základních údajů. Zejména jde o počet evidovaných vozidel ve vztahu k celkovému počtu obyvatel. V České republice žije přibližně 10,52 milionu obyvatel a počet evidovaných osobních vozidel byl k 31. 12. 2013 celkem 4 787 849. Našich sousedů žilo na Slovensku ke konci loňského roku asi 5,42 mil. a za loňský rok tam bylo evidováno 1 879 759 osobních automobilů.

Z toho plyne, že v Česku je poměr 1:2,2 osobních automobilů na osobu, na Slovensku je to 1:2,9 osobních aut na jednoho člověka. Zajímavé je také srovnání poměru mezi prodanými novými auty a ojetými vozy. V Česku bylo loni prodáno 164 736 nových osobních aut a celkem 562 000 vozů ojetých, tedy více než trojnásobek. Slováci si za rok 2013 pořídili na 66 000 nových aut. Přesný údaj o prodeji ojetých vozů není za Slovensko k dispozici, na rozdíl od ČR alespoň zveřejňují počet změn majitelů vozů, což se s přimhouřením obou očí dá považovat za údaj o prodeji ojetin.

Takových změn bylo provedeno 350 687. Rozdíl mezi prodanými ojetými vozy a novými vozy je tedy u slovenských kolegů více než pětinásobný. „I s ohledem na pomalu ustupující ekonomickou krizi lze v posledních letech i nadále pozorovat trend v podobě většího množství prodaných ojetých vozů. Zákazníci mnohem raději dávají přednost staršímu a přesto kvalitnímu vozu s mnohem nižší pořizovací cenou, než jakou by museli vynaložit za vůz nový.

Často se do tohoto ohledu promítá také fakt, že zákazník disponuje určitou sumou, kterou je ochoten do nákupu vozidla investovat. Takový člověk si pak lehce spočítá, že řekněme za částku 400 tisíc korun je výběr mezi novými auty značně omezený. Zatímco v případě spolehlivé a dobře vytipované ojetiny je to suma, za kterou lze pořídit vůz z úplně jiné kategorie,“ vyjmenovává hlavní příčiny trendu z posledních let Jindřich Topol, specialista oddělení výkupu ze skupiny AAA AUTO, která je největším prodejcem ojetin v České republice i na Slovensku.

Nižší číslo Slovensko vykazuje také v průměrném stáři vozidel. Tamní průměrný věk osobních aut ke konci loňského roku přesahoval 11 let, v Česku se blížíme k hranici 14 let. Tento údaj lze částečně svést na 2,5 násobek většího počtu registrovaných vozidel u nás, ovšem i tak je toto číslo alarmující. Co se týče složení vozového parku obou zemí dle jednotlivých značek, situace je velmi podobná. Jak novým vozům, tak ojetinám vévodila v loňském roce značka Škoda. „V prodeji ojetých vozů byla Škodovka na prvních třech místech, nejvíce oblíbenými modely byly shodně Škoda Fabia, Octavia a stále se držící Felicia“, dodává Jindřich Topol. V desítce nejprodávanějších nových aut v Česku za rok 2013 se na předních příčkách drží opět Škoda. Nejvíce se prodalo Octavií, a to celkem 18 189 kusů. Druhá je Fabia se 9 886 vozy a pomyslné medailové pozice uzavírá možná překvapivě Škoda Rapid. Stupně vítězů na Slovensku ukazují, že naši sousedé mají zájem o podobná auta jako čeští zákazníci.

Škoda opět drží první dvě místa s modely Rapid a Fabia, Octavii ze třetího místa vystrnadilo Hyundai i30. Zajímavá je pak role značky Kia. Zatímco u nás nenajdete mezi 10 nejprodávanějšími novými vozy ani jeden z jejích modelů, na Slovensku tato korejská automobilka se svým výrobním závodem u městečka s poetickým názvem Teplička nad Váhom zřejmě přirostla tamním občanům k srdci a v první desítce má hned trojí zastoupení. Na čtvrté pozici se umístila Kia cee’d, šestá je Sportage a na deváté příčce maličká Kia Rio.


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy