Pánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocyklettou bratří Wernerů z Paříže. Motor, na rozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 - 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet zákazníkům.
„Na světě existuje velmi málo firem, které vyrábí osobní dopravní prostředky s vlastním motorem nepřetržitě 110 let. Navíc s hlavním sídlem stále ve stejném městě. Řada firem, které tehdy vznikaly, už dávno zanikla nebo změnila sortiment. Z jiných se staly jen montážní závody. V Mladé Boleslavi se ale výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce,“ komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.
Kromě obecně známých benzínových motorů pro osobní vozy se vyráběly i agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60. až 80. letech 20. století apod. Nelze opomenout licenční letecké motory L&K - Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. První letecké motory vlastní konstrukce byly vyrobeny již roku 1910.
Výroba motorů byla v nynější podobě zahájena 20. 12. 2001 v hale M6 – tzv. „nové motorárně“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Jedná se o dvě výkonová provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP a od letošního roku také benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI 77 kW. Dále se zde dokončuje montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto se věnuje také výrobě převodovek a náprav. Převodovky se v Mladé Boleslavi vyrábějí od 1. 1. 2001 také v hale M6 s výrobní kapacitou až 2900 kusů denně. Výrobě převodovek se věnuje 800 zaměstnanců. Hlavním produktem automobilky je manuální pětistupňová převodovka MQ 200.
Motory a převodovky z Mladé Boleslavi lze nalézt kromě vozů Škoda i v dalších modelech koncernových značek Audi, Seat a VW.
Důležité momenty ve výrobě motorů Škoda Auto rok událost
1895 založení firmy Laurin a Klement
1899 představení prvního motocyklu (a motoru) L&K novinářům
1905 uvedení prvního motoru L&K v automobilu (Voiturette L&K Typ A)
1907 vyroben jeden z prvních osmiválců na světě
1925 v Mladé Boleslavi začíná výroba motorů a vozů s okřídleným šípem ve znaku
1964 zahájení výroby motoru Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových provozech – hala M2 („stará
motorárna“), jednalo se o tlakově litý blok z hliníkové slitiny; výroba vozů s motorem vzadu probíhala v letech 1964-1990
1987 motor Škoda v novodobé historii zpět pod přední kapotou, a sice ve voze Favorit
1991 spojení s koncernem Volkswagen 1997 – Škoda dodává první motor do konzernu VW (1.0l 37kW)
2001 zahájena výroba motorů 1.2l HTP a převodovek MQ200 v nové hale M6
2009 zahájena výroba motoru 1.2l TSI