Když designéři Audi přemýšlejí o automobilech budoucnosti, jejich úvahy se ubírají různorodými směry: Jak se náš svět v budoucnu změní? Jaká přání a potřeby budou řidiči mít? Co budou očekávat od auta, kterým pojedou denně do práce?
Do roku 2050 se předpokládá, že dva lidé ze tří budou bydlet ve městě, kam se stahují v naději na lepší životní styl a rychlejší profesní postup. Audi A1 project je automobilovou odpovědí na otázky rostoucí urbanizace. Jeho premiéra proběhla v říjnu 2007 nikoli náhodou v Tokiu, v megacity s 35 miliony obyvatel. Při navrhování Audi A1 project pohlíželi designéři Audi daleko do budoucnosti také vzhledem k tomu, že počet mobilních připojení k internetu se do roku 2010 zčtyřnásobí a dosáhne 814 milionů. Budou tak rozsáhle využívány všechny služby, které informační technologie umožňují. Cílem je komunikace v každé formě, kdekoli a kdykoli.
Audi mobile device
I auto bude stále více vtahováno do zesíťování. Ve středové konzole Audi A1 project je proto umístěn přístroj velikosti dlaně, který lze vyjmout a který vývojáři nazývají Audi mobile device. Multifunkční zařízení umožňuje nejen přístup k vozidlu, ale může sloužit i jako mobilní telefon, navigační systém, přehrávač hudby a videa a řídit obsluhu více systémů vozidla – i vně Audi A1 project. Audi mobile device nabízí kompletní rozsah funkcí a ovládání menu systému MMI a spojuje mnohé dosud jednotlivé komunikační systémy do jediného pouzdra. Řidič například může pomocí tohoto přístroje již v kanceláři zvolit trasu pro navigační systém, naprogramovat pořadí hudby pro poslech ve vozidle nebo při plánovaných jízdách do bezemisních zón přizpůsobit režim elektropohonu. Přístroj se ovládá dotykovým displejem, jehož architektura zachovává standard MMI. Displej je schopen rozpoznávat latinské i japonské znaky písma a zvládne také rukopis.
Audi mobile device nabízí i bezpečnostní funkci, takže majitel může na displeji v reálném čase sledovat pomocí kamery interiér vozidla. Pokud zareaguje poplašné zařízení, systém se aktivuje a majitele vozidla varuje. O budoucnosti svědčí i další vývoj architektury MMI ve vozidle. Veškeré informace systému se sice i nadále objevují na minimalizovaném displeji kombinovaného přístroje, ale velký displej MMI se stěhuje ze středové konzoly na palubní desku před řidiče. Ta je řešena hybridním způsobem z Thin-Film-Transistor modulů (TFT) a analogových ukazatelů (tachometr a otáčkoměr). Novátorská kombinace digitálních zobrazení za skleněnými prvky umožňuje zvýraznit grafiku a vytváří prostorový dojem. Navíc ke známým čtyřem tlačítkům („Hardkeys“) má Audi čtyři tlačítka („Softkeys“) s proměnlivými funkcemi, umístěná okolo hlavního ovládacího knoflíku. Pro městské auto budoucnosti je ale důležité nejen jeho napojení na informační sítě, nastávajícímu světu musí vyhovovat i design a pohon.
Hybridní technologie s nulovými emisemi
Pohon Audi A1 project přebírá zcela unikátní hybridní technologie. Pod kapotou pracuje 1,4litrový motor TFSI s výkonem 110 kW (150 k). Ten přenáší svůj výkon pomocí převodovky s přímým řazením S tronic na přední kola. Na zadní nápravě je umístěn elektromotor o výkonu 30 kW (41 k), který může při akceleraci vozu dodávat dalších 200 Nm točivého momentu. Audi A1 project potřebuje k akceleraci z 0 na100 km/h jen 7,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 201 km/h. Elektromotor dokáže vůz pohánět samostatně. Kapacita jeho lithium- -iontových akumulátorů poskytuje vozu maximální dojezd až 100 km a lze je nabíjet z každé zásuvky. Díky automatické funkci Start/Stop a rekuperaci energie se spotřeba a emise snižují asi o 15 %. Spotřeba je pouze 4,9 litru benzinu na 100 km, emise CO2 jen 112 g/km. Karoserie optimálně využívá prostor, který je k dispozici. Délkou 3,91 m a šířkou 1,75 m je vozidlo extrémně kompaktní. Díky dlouhému rozvoru kol 2,46 m a krátkým převisům vpředu a vzadu působí třídveřové auto se čtyřmi sedadly velice sportovně. Při pohledu z dálky, je jasné, že Audi A1 project představuje zcela nový přístup k budoucí mobilitě. Auto je novátorské, budí pozornost, je kompaktní – a vybavené vlastnostmi, které u současných automobilů hledáme marně. Malý hybrid proto není jen další koncepční studií, ale vozem, který v sobě nese budoucnost.
Audi