a to jak z hlediska aktivní bezpečnosti při jízdě po silnici, tak z hlediska schopností pro jízdu v terénu, od modelu Lancer Evolution po model Pajero.
Současně si firma MMC silně uvědomuje naléhavé problémy přinášené změnou klimatu, a proto realizuje holistickou globální strategii při ochraně životního prostředí prostřednictvím svého zastřešujícího “Programu ekologické iniciativy 2010” (EiP 2010).
Jako kombinaci těchto dvou přístupů představí Mitsubishi Motors při příležitosti 62. autosalonu ve Frankfurtu svůj Concept-cX: jako jasný důkaz, že potěšení z jízdy a kolektivní zodpovědnost se vzájemně nevylučují. Koncept je jakousi výkladní skříní pro zcela novou rodinu ekologicky šetrných vznětových motorů Euro 5 s příznivými emisemi CO². Motor je vyvíjen ve spolupráci MMC a Mitsubishi Heavy Industries Ltd. a bude uveden na trh v roce 2009.
Zakořeněné hlavní principy
Firemní příslušnost k Mitsubishi Motors Corporation a její starost o problematiku ochrany životního prostředí není ani zdaleka záležitostí poslední doby, ani rychlým marketinkovým trikem. Ve skutečnosti jsou hluboce zakořeněné ve firemní kultuře Mitsubishi, která byla zformulována v několika hlavních principech již v roce 1930 panem Koyatou Iwazakim (ze zakládající rodiny Iwazaki), čtvrtý a poslední president společnosti Mitsubishi, která má bohatou historii:
- Obohacovat společnost – jak materiálně, tak duchovně – a chránit globální životní prostředí.
- Podnikat v duchu poctivosti a čestnosti na základech transparentnosti a otevřenosti.
- Používat globální hledisko při vývoji a rozšiřování podnikání.
O několik desetiletí později jsou tyto principy stále živé a ve společnostech skupiny Mitsubishi se těší velkém respektu. První z těchto principů se stal spouštěčem pro neustálé úsilí firmy MMC v oblasti technologií příznivých pro životní prostředí, od technologie motorů MCA (čistý vzduch Mitsubishi) ze sedmdesátých let dvacátého století až po dnešní široké spektrum pokročilých řešení.
Od Ekologického shromáždění Mitsubishi Motors v roce 1993 má firma formalizovaný svůj závazek využívat své technické znalosti pro dosažení čistějšího životního prostředí.
Pro připomenutí, Mitsubishi Motors Corporation přijala komplexní přístup pro řešení problémů životního prostředí. V rámci svého zastřešujícího projektu “Program ekologické iniciativy 2010” (“EIP 2010”) se společnost aktivně zapojila do vývoje široké škály takových technologií zahrnující:
- Hnací jednotky (viz níže)
- Materiály (“Zelené plasty” vyráběné s použitím rostlin a rostlinných bází,…)
- Procesy (směrnice “Design pro ochranu životního prostředí“,…)
- Výroba (opatření pro prevenci znečištění a pro recyklaci)
- Zachování (“Iniciativa Pajero pro zachování pralesa a místních hor" s cílem zachovat a rozvíjet japonské pralesy a zalesněná území,…).
Evropa = Ekologicky šetrný vznětový motor nové generace
V průběhu realizace dlouhodobého výzkumu a vývoje firma Mitsubishi Motors vždy zaujímala velmi střízlivý přístup k “zeleným” technologiím a snažila se dosáhnout většího dopadu v krátkém časovém horizontu.
Zejména se společnost MMC rozhodla nabízet jednotlivým regionům řešení hnacích jednotek odpovídající realitě každodenního života, a to v souladu s rozdílnými potřebami regionů, způsoby jízdy a rozdílnou infrastrukturou. To znamená:
o Rodina ekologicky šetrných vznětových motorů Euro 5 pro Evropu
o Elektrický vůz nové generace pro Japonsko
o Vozidlo na alternativní paliva pro Brazílii
S ohledem na drtivou důležitost vznětových motorů v Evropě (průměrně 50+% prodaných kusů), bylo nejefektivnějším krátkodobým opatřením zvolit pro tento region vznětový motor jako řešení s nízkými emisemi CO2. Toto řešení dostalo přednost před exkluzivnějšími technologiemi omezenými cenou, čistým objemem nebo mírou recyklovatelnosti.
A v tom právě spočívá strategická důležitost ekologicky šetrných vznětových motorů MMC Euro 5 nové generace. Tato rodina hnacích jednotek vyvinutá společně s Mitsubishi Heavy Industries Ltd. bude hrát klíčovou roli v úsilí firmy Mitsubishi Motors o snížení emisí CO2 a jiných skleníkových plynů.
Mezi vlastnosti přispívající ke špičkovému výkonu nového motoru a dosahované úrovně emisí podle Euro 5 patří vysoce efektivní turbodmychadlo a vysoce efektivní spalování, které pramení z použití vlastní analytické technologie firem Mitsubishi Heavy Industries a Mitsubishi Motors.
V souladu se svým věcným přístupem přijala firma MMC rozhodnutí posunout zahájení výroby této rodiny motorů pro Evropu již na počátek roku 2009, tj. o celý jeden rok dříve, než bylo původně plánováno (po uvedení na evropský trh budou tyto hnací jednotky postupně uvedeny i na další trhy). Tento pokrok umožní, aby firma MMC splnila potřeby rostoucího počtu ekologicky uvědomělých zákazníků rychleji a dosáhne tak de facto výraznějšího dopadu v kratším horizontu.
Skutečný svět
V těchto souvislostech představuje Concept-cX návrh přístupného, dostupného, udržitelného a realistického řešení pro nejnaléhavější potřeby dneška, a to při zachování skutečného potěšení z jízdy..
Concept-cX jako názorný případ sleduje cestu oblíbeného kompaktního vozu SUV, aby přinesl tuto zprávu přímo do srdce trhu, kde vozy SUV tvoří jeden z nejrychleji rostoucích segmentů.
Concept-cX firmy Mitsubishi je výrazný v designu a v dynamice, pyšní se vynikajícím ekologickým chováním, které se odráží v (cílových) nízkých úrovních spotřeby paliva a emisí dosažených díky jeho čistému 1,8 l vznětovému čtyřválci DOHC nové generace s 16 ventily a s parametry 100 kW při 4 000 ot/min. / 280 Nm při 2 000 ot/min. Vedle jiných technologií je vybaven turbodmychadlem s proměnnou geometrií (VG) – které poskytuje optimální plnící tlak pro všechna zatížení motoru – a také DPF (částicovým filtrem pro vznětové motory) a DOC (oxidačním katalyzátorem pro vznětové motory).
V tomto konceptu je ekologicky šetrný vznětový motor 1,8 l kombinován s technologií dvojité spojky převodovky SST firmy Mitsubishi Motors. Tato nedávno ohlášená automatizovaná manuální převodovka v sobě kombinuje úspornost a dynamickou jízdu manuální převodovky s pohodlím automatické převodovky. Mezi její charakteristiky patří:
- Vysoká efektivita přenosu výkonu a nízká spotřeba paliva, srovnatelná s konvenční manuální jednotkou.
- Hladké, sportovní řazení převodových stupňů bez spojkového pedálu.
- Rychlá reakce a plynulé řazení.
Mezi další “zelené“ klady konceptu Concept-cX patří ekologicky příznivé “zelené plasty” - vlastní technologie firmy MMC – vyrobené z bambusu a jiných rostlinných bází – efektivně využívané pro materiály v interiéru vozu, jako jsou podlahové rohože, obložení dveří, obložení zadních výklopných dveří a opěradla sedadel.
Požadavky pro jízdu po silnici
Koncept Concept-cX se nese na vlně popularity kompaktních SUV, a to jak strategií (až 54% z 325 000 vozů v roce 2001 na 500 000 v roce 2006, a dalším 35% růstem očekávaným mezi lety 2006 a 2009), tak dědictvím (od modelu PX33 v roce 1936 po modely Outlander, L200 a Pajero roku 2007) a uznává nezbytnost použití těchto vozidel na běžných silnicích.
Moderní náhrady konvenčnějších formátů, jako jsou vozy MPV a kompaktní SUV, přidávají trochu lesku užitkovosti při splnění povinností očekávaných od kompaktních rodinných vozů. Právě proto jsou použity dělené zadní výklopné dveře u modelu Outlander, ale také u konceptu Concept-cX.
Concept-cX je kompaktní (410 cm), nízký (155 cm), široký (175 cm), sedí na dlouhém rozvoru kol (252,5 cm) a širokém rozchodu (151 cm/151 cm), je opatřen pneumatikami 225/45R19 a nabízí tak postoj a dynamiku osobního vozu, jak je naznačeno jeho šklebící se mřížkou “proudové stíhačky” jako u modelu Lancer.
Jeho schopnosti pro jízdu po silnici jsou dále rozšířeny použitím propracované technologie AWC (pohonu všech kol) firmy Mitsubishi, v podstatně podobném systému, který byl úspěšně představen na novém modelu Outlander.
Tento elektronicky řízený pohon čtyř kol nabízí řidiči výběr ze tří režimů (2WD, 4WD Auto, 4WD Lock), které umožní přizpůsobit regulaci trakce jeho představám nebo jízdním podmínkám. Mezinápravový diferenciál je vybaven elektronicky řízenou spojkou, která využívá regulaci s kladnou zpětnou vazbou pro stanovení optimálního rozdělení točivého momentu na přední/zadní nápravu, a to na základě údajů ze snímače otevření škrticí klapky, rychlosti vozidla, podmínek na silnici a vstupů ze strany řidiče.
Proudová stíhačka
Koncept Concept-cX je ozdoben mřížkou “proudové stíhačky”, která byla představena u zcela nové rodiny Lancer, a používá odvozeninu hnacího ústrojí s pohonem všech kol modelu Outlander, čímž vytváří zajímavé spojení mezi osobními vozy značky Mitsubishi a vozy SUV, což je záměr jasně viditelný v designu exteriéru.
Vskutku, toto umístění mezi vozy SUV a hatchbacky je zdůrazněno konstrukčními prvky, které jsou společné pro oba formáty. Studie Concept-cX však obsahuje větší dávku sportovního auta, než je obvyklá v tomto žánru, a skutečně odpovídá nepřekonatelnému sportovnímu dědictví značky Mitsubishi.
Klín
Při posuzování celkového formátu konceptu Concept-cX je záměr jasný: přiléhavý a mohutný klín, orámovaný 4 vyboulenými podběhy, začínající širokou plochou lasturové kapoty a končící hluboce posazenými světlomety na obou stranách obráceného náklonu velké “tryskáčové“ mřížky, která je typickým rysem vozů Mitsubishi.
Samotné boky jsou všechny v pohybu, boční vodicí čára a charakteristická linie podobná modelu Lancer sledují proudění vzduchu, stejně jako polohy klik dveří .
A vzadu se všechny linie sbíhají a splývají do oblého “poklopu” vklíněného mezi mohutné zadní blatníky, s obočím (předních) světlometů, které se opakuje v (zadním) střešním spoileru; výfuk připomíná výstupní trysku proudových letadel.
Concept-cX má také odkládací schránku s hlubokým panoramatickým podsvícením, dvoufázové dělené zadní výklopné dveře a vysoko posazená zadní kombinovaná světla.
A jako poslední úprava je koncept Concept-cX opatřen ostrým & čistým metalickým středně modrým odstínem, který vyvolává obraz křišťálově čistého jezera, zatímco použití jemných hliníkových prvků vytváří téměř průhledný kovový vzhled.
Otevřený
V interiéru jsou použity vlastní “zelené“ plasty firmy MMC (podlahové rohože, obložení dveří, obložení zadních výklopných dveří a opěradla sedadel) a obložení v zemitých tónech hnědé (kůže) a šedobílé, čímž je překonána propast mezi sportovním a komfortním. Dále jsou zde zkombinované kulaté ukazatele orientované na řidiče, komfortní sedadla s měkkým čalouněním, avšak současně je vytvořen vnitřní prostor chránící cestující. Stále je jim však připomínáno, že jsou v autě.
Slabě vypolstrovaná, ale přesto laskavá organicky tvarovaná opěradla předních sedadel jsou spojená středovou konzolou integrující v sobě volicí páku (ovládání dvojité spojky převodovky SST a funkcí pohonu 2 kol/4 kol) a také startér a některé z výstražných kontrolek (otevřená kapota, otevřené zadní výklopné dveře, nedostatek paliva).
Samotná přístrojová deska ukazuje na pevnost pod ní ležícího rámu vozu a zve všechny cestující, aby sdíleli jízdu prostřednictvím velké dotykové obrazovky informačního centra.
Technické parametry
- Rozměry:
o Délka: 410 cm
o Šířka: 175 cm
o Výška: 155 cm
o Rozvor kol: 252,5 cm
o Rozchod: 151 cm / 151 cm
o Hmotnost: 1.360 kg
- Motor:
o 4 válce / 1 799 ccm
o DOHC, 16 ventilů
o Palivová soustava Common Rail & Elektromagnetický vstřikovač
o Ekologicky šetrný vznětový motor Euro 5 s částicovým filtrem pro vznětové motory (DPF) a oxidačním katalyzátorem pro vznětové motory (DOC)
o Turbodmychadlo s proměnnou geometrií (VG)
o 100 kW při 4 000 ot/min. / 280 Nm při 2 000 ot/min.
- Převodovka:
o Elektronicky řízený pohon všech kol
o Dvojitá spojka SST*
***
Poznámka: Model „Pajero” se prodává pod názvem „Montero” ve Španělsku a pod názvem „Shogun” ve Velké Británii.
*Ve dvojité spojce převodovky SST jsou liché (1., 3. a 5.) a sudé (2., 4. a 6.) převodové stupně na samostatných vstupních hřídelích a každá z nich je připojena k samostatné spojce. Protože jsou obě spojky přesně ovládané systémem, umožňuje toto uspořádání bleskurychlé, hladké a okamžité změny převodových stupňů, a to bez přerušení dodávky výkonu.
Díky použití spojek pro přenášení výkonu namísto měniče točivého momentu má dvojitá spojka převodovky SST jednodušší konstrukci a snižuje ztráty při přenosu výkonu za účelem dosažení vyšší účinnosti převodovky, která vede k lepší spotřebě paliva.
Dvojitá spojka převodovky SST umožňuje, aby řidič přepínal mezi třemi programy řazení pokrývajícími celou škálu jízdních situací:
a. Normální režim:
Pro normální jízdní situace, schéma normálního režimu používá řadicí body s poměrně nízkými otáčkami, aby bylo k dispozici nenápadné řazení pro maximální pohodlí s optimální spotřebou paliva.
b. Režim Sport:
Pro náročnější jízdu nebo když je potřebné brzdění motorem, schéma sportovního režimu používá vyšší řadicí body a poskytuje rychlejší řazení, aby byla k dispozici okamžitá reakce škrticí klapky.
c. Režim S-Sport:
Ve srovnání s režimem Sport udržuje schéma režimu S-Sport motor na vyšších otáčkách a umožňuje bleskurychlé řazení.
Zdroj: Tisková zpráva M Motors CZ s.r.o.