TOYOTA FCHV bude nasazena společností Yamato Transport Co., Ltd. (Yamato Transport) v rámci japonského ukázkového projektu využívání vodíku a palivových článků (JHFC) organizovaného japonským Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu.
TOYOTA FCHV účastnící se tohoto projektu bude registrována jako komerční dodávkový automobil. Vůz bude zapůjčen firmě Yamato Transport a bude se používat pro dodávky zboží mezi jedním z distribučních středisek této firmy v oblasti Nagoya a letištěm Centrair. Vůz bude tankovat ve vodíkové čerpací stanici Centrair zřízené v rámci projektu JHFC jako součást studie JHFC ukazující možnosti tankování vodíku pro vozy s palivovými články. Toyota Motor Corporation si od projektu slibuje, že nashromáždí široké spektrum dat potřebných pro zavádění hybridních vozů s palivovými články do běžné výroby.
TMC plánuje předat svůj vůz Toyota FCHV firmě Yamato Transport na slavnostní akci dne 24. dubna v regionální pobočce Kanagawa firmy Yamato Transport v Yokohamě.
Pro další informaci:
- Japonský výzkumný ústav automobilů propagující projekt JHFC pod Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu v dubnu 2006 vyzval třetí strany a organizace, aby začaly využívat vozy poháněné palivovými články. Na to reagovala TMC a ve stejném roce byla vybrána.
- Jednotky označované jako FCHV-BUS (zkr. Fuel Cell Hybrid Bus) vyvinuté TMC ve spolupráci s firmou Hino Motors, Ltd. se na letišti Centrair a v okolí provozují již od července 2006.
TOYOTA FCHV – stručný přehled
1) Vývoj
V prosinci roku 2002 se Toyota stala jednou z prvních firem, která uvedla do komerčního provozu svůj vůz poháněný palivovými články a označovaný jako TOYOTA FCHV. Začala jej v omezeném počtu prodávat v Japonsku a Spojených státech. TOYOTA FCHV prodělala v červnu 2005 částečná zlepšení a stala se prvním hybridním vozem s palivovými články, který v Japonsku získal příslušné typové osvědčení. Pronájem vozu byl zahájen 1. července téhož roku.
Hybridní vůz s palivovými články určený pro firmu Yamato Transport byl firmou TMC upraven pro účely přepravy zboží a následně přepravní společnost získala obchodní registraci. Byl změněn potisk vozu a instalováno zařízení pro přepravu nákladu.
2) Hlavní vlastnosti
Vůz je osazen hybridním pohonem s elektromotorem, kde jako zdroj energie slouží baterie a palivové články využívající vodík z vysokotlakých zásobníků. Za jízdy vůz neprodukuje žádný oxid uhličitý, který je pravděpodobnou příčinou globálního oteplování, ani žádný jiný zdroj znečištění atmosféry, jako jsou např. oxidy dusíku. Vůz je z pohledu spotřeby vysoce účinný a zároveň velmi tichý.
Tisková zpráva TOYOTA MOTOR CZECH