Jak vznikala unikátní sportovní Škoda? 1100 OHC je i po 60 letech rychlejší než současná auta

-mao / AutoRoad.cz, 30. listopadu 2017, 12:49 Aktualizováno 30.11.2017, 13:21 Google+

Před 60 lety, na sklonku roku 1957, dospěla do finále stavba závodního vozu Škoda 1100 OHC. Automobil s interním typovým označením 968 byl určený původně pro vytrvalostní závody na okruzích a jeho vývoj odstartoval na jaře 1956. Nejprve vznikly dva otevřené vozy, na něž v roce 1959 navázala dvě kupé.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 30.11. 23:18) Napište svůj názor
Škoda 1100 OHC

Škoda 1100 OHC | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Vývoj dvoumístného sportovního automobilu začal na jaře roku 1956. Raritní vůz Škoda 1100 OHC pohání vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Ze zdvihového objemu 1089 cm3 dává výkon 92 koní při 7700 min-1, otáčkové maximum leží na hranici 8500 min-1. V době svého vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonem 85 k/l, původně spaloval vysokooktanový letecký benzin, proudící do dvou karburátorů československé značky Jikov, později italské výroby Weber.

Závodní vůz o rozvoru 2200 mm a vnějších rozměrech 3880 x 1430 x 964 mm, s karoserií vyrobenou z velmi lehkého sklolaminátu, váží pouhých 550 kg. Nepřekvapí proto jeho razantní zrychlení a maximální rychlost 190 až 200 km/h (podle zvoleného stálého převodu). Významnou roli však hraje také nízký aerodynamický odpor účelné a přitom elegantní karoserie. Její první varianta zaujala i dvojicí výklopných hlavních světlometů, které ale záhy ustoupily pro závody praktičtějšímu řešení se zabudovanými fixními světlomety s aerodynamickými kryty z organického skla.

Na rozdíl od předchozích typů Škoda Sport a Supersport, používajících robustní podvozek sériového modelu Škoda 1101, tvoří základ speciálu 1100 OHC prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek. K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá takřka ideální rozložení hmotnosti na nápravy, u vozu s řidičem vážícím 75 kg v poměru 49,7 : 50,3 % ve prospěch poháněné zadní nápravy. Spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka byly soustředěny vzadu, tvořily jediný montážní celek. Významnou roli hraje také nezávislé zavěšení kol, vpředu se uplatnila lichoběžníková náprava, vzadu vlečené trojúhelníkové závěsy se šikmou osou kývání. Přesné a strmé řízení se ovládá prostřednictvím tříramenného volantu, který je pro snadnější nastupování odnímatelný. Koncem 50. let patřilo k progresivním prvkům také odpružení drátových 15palcových kol zkrutnými tyčemi.

Veřejnou premiéru a zároveň první vítězství si vůz Škoda 1100 OHC, řízený zkušeným členem továrního závodního týmu Miroslavem Fouskem, připsal koncem června 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. Do kokpitu těchto speciálů usedali také závodníci Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek. Kromě domácích sportovních akcí dosahovali úspěchů také v zahraničí, vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století se však angažmá závodního vozu z Mladé Boleslavi omezilo na socialistické země.

Po dvojici otevřených vozů s laminátovou karoserií, vyrobených v závěru roku 1957, následovaly v roce 1959 dva uzavřené vozy Škoda 1100 OHC Coupé s karoserií z hliníkových plechů. U rozměrnějšího kupé se podařilo dosáhnout velmi nízké hmotnosti 618 kg a zachovat vysokou rychlost.

Obě kupé byla bohužel v pozdějších letech poničena při haváriích v civilním provozu, odborníci restaurátorských dílen Škoda Muzea ale v současné době intenzivně připravují znovuzrození Škoda 1100 OHC Coupé na základě dochovaného podvozku a agregátu jednoho z nich.

Škoda 1100 OHC (1:39) | zdroj: youtube.com



Oba otevřené vozy se dochovaly, exemplář Škoda Muzea je vystaven v hlavní expozici a také se dlouhodobě úspěšně účastní domácích i zahraničních veteránských akcí. Druhý vůz – v majetku oficiálního zastoupení Škoda UK - slouží k propagaci mladoboleslavské značky především na půdě Velké Británie

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak vznikala unikátní sportovní Škoda? 1100 OHC je i po 60 letech rychlejší než současná auta

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 30.11.2017 23:18 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Arteon

Volkswagen chystá paletu ostrých modelů! Arteon, T-Roc a Tiguan R mají dorazit ještě letos

Prostřednictvím funkce Marketplace se dá v automobilech Chevrolet zaplatit palivo u společnosti Shell bez opuštění vozu

Revoluce u čerpacích stanic? Při placení už nebude potřeba vytáhnout paty z auta

černý kouř

Bílý, modrý, černý kouř z výfuku. Kdy je nutné situaci řešit?

Toyota Corolla

Osvědčené ojeté vozy na trhu? Tohle jsou modely, které se nesypou

Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Volkswagen brzy představí svůj nejostřejší elektromobil, I.D. R Pikes Peak zahájí novou éru značky

Project Cortege

Nové auto pro Putina? Ruská luxusní limuzína je trezor na kolech

reklama
reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz X-Class v crash testech Euro NCAP

VIDEO: Luxusní pick-up Mercedes-Benz X-Class zazářil v crash testech, odnesl si…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zetor vyrábí levný, jednoduchý a úsporný traktor. Proč ho neuvidíme u nás?

  2. Největší sedan na světě? Sovětský MAZ-541 měl motor z tanku a tahal letadla

  3. Nejelegantnější auto všech dob? Streamliner vznikl před 70 lety, většinu času však chátral

  4. Dřevěné písty v motoru Lady? Další ruský experiment

  5. Plagiáty filtrů pevných částic? Pravda je mnohem komplikovanější

  6. Start-Stop systémy, jsou vůbec k něčemu dobré nebo jen škodí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud