Škoda Felicia slaví jubileum - před 20 lety sjel z výrobní linky první model

ar5, 17. října 2014, 11:50 Google+

Od 17. října 1994 až do roku 2001 bylo v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem více než 1,4 milionu vozů Škoda Felicia ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Škoda Felicia ztělesňuje start mimořádně úspěšného rozvoje české automobilky po spojení s koncernem Volkswagen, který trvá už od počátku devadesátých let. Tři roky po vstupu koncernu Volkswagen představila Škoda nový vůz – následníka modelu Škoda Favorit. Tento nový model, který se vyráběl ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun, se vyznačoval vyzrálou technikou, velkým vnitřním prostorem, vysokou kvalitou zpracování a moderním designem.

Začátek nové éryV dubnu 1991 bylo potvrzeno nové spojení značky Škoda s koncernem Volkswagen. Pod křídly největší evropské automobilky začala razantní přeměna automobilky Škoda v mezinárodně úspěšnou značku. Již krátce po podpisu smlouvy byly zahájeny práce na novém modelu značky Škoda, který dostal název Felicia.Se zahájením výroby modelu Felicia převzala Škoda Auto i moderní západní výrobní a kvalitativní standardy. Vývoj vycházel z předchozího modelu ŠkodaFavorit, automobilkavšak za podpory koncernu Volkswagen provedla podstatné změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. První sériová Škoda Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin.

Jen o devět dní později, 26. října 1994, představila Škoda Auto svůj nový hatchback veřejnosti. Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata. Základní pohonnou jednotkou modelu Škoda Felicia byl zprvu benzinový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla ale brzo rozšířena. Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 Ds výkonem 47 kW.

Krátce po zavedení verze hatchback byla modelová řada Felicia rozšířena, když v červnu 1995 na trh vstoupil praktický a prostorný rodinný vůz Škoda Felicia Combi. Záhy po představení modelu kombi zahájila automobilka v srpnu 1995 v závodě Kvasiny výrobu varianty Pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Vanplus). Později byl na bázi vozu ŠKODA Felicia Pick-up představen i derivát ŠKODA Felicia Fun, koncipovaný pro využití ve volném čase. Přes 18.500 vozů varianty Pick-up bylo navíc vyrobeno a prodáno pod označením Volkswagen Caddy.

Kvalita, bezpečnost a výbavaŠKODA Felicia znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zásadní krok i v oblasti kvality a bezpečnosti. Závod Škoda - Výroba motorů tehdy získal jako první v Mladé Boleslavi mezinárodní certifikaci ISO 9002 a automobilka se díky Felicii začala výrazně prosazovat i v rámci interních kvalitativních auditů koncernu Volkswagen. Vysokou úroveň bezpečnosti vozu Škoda Felicia potvrdila nárazová bariérová zkouška, provedená v roce 1995 institutem TÜV. 

Jako první model značky nabídla Škoda Felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS, ak tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění. Úspěchy v motorsportu Škoda Felicia se také úspěšně zapsala do historie mezinárodního motorsportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony od roku 1995 do roku 1997.

Již v první sezoně obsadila Škoda Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, za volantemseděli jezdci Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist ve voze Škoda Felicia Kit Car při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení, v soutěžním Mistrovství světa roku 1997 Škoda Felicia skončila druhá ve své třídě. Následně převzal rallyové aktivity značky model Octavia WRC. V roce 1998 Škoda Felicia výrazně přepracovánaV únoru 1998 došlo k výraznému přepracování modelu ŠkodaFelicia. Automobilka změnila tvary vozu podle nové designové linie značky, zavedené dva roky předtím v modelu Škoda Octavia.

Kariéra vozu Škoda Felicia se završila v roce 2001, kdy po přesně 1 401 489 vyrobených exemplářích sjel z linky ten poslední. Následníkem vozu se stal mimořádně úspěšný model Škoda Fabia, vyráběný již od roku 1999. 

Vytisknout

Diskuze: Škoda Felicia slaví jubileum - před 20 lety sjel z výrobní linky první model

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Jaguar F-Type

Dorazí Jaguar F-Type s pohonem všech kol?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud