Když jsem vyrůstal, měl jsem nad postelí plakát Eclipse druhé generace. Ne té zelené tuningové z prvního dílu Rychle a zběsile, ta spatřila světlo světa daleko později. Eclipse, na které jsem koukal každý večer před spaním, byla stříbrná a já obdivoval její ladné křivky. Proto jsem byl trošku rozhořčen, když Mitsubishi ohlásil návrat legendy, ale místo kupé tu byl teď crossover. A nejde jen o Mitsubishi, podobně to mám i v případě Pumy od Fordu. Je to pouze můj subjektivní názor, lidé z marketingu jistě vědí co dělají...
Když o tom tak přemýšlím, Škoda Felicia a Rapid, v době ne zcela vzdálené, také rozhodně nebyl kabriolet a kupé.
Vraťme se k testovanému vozu. Novodobý Eclipse s přídomkem Cross je tu s námi od roku 2017. Testovaný vůz byl modelový rok 2020. Ten na první pohled doznal jen málo změn. Avšak díky systému pro předcházení a zmírňování následků kolize (FCM) získal v nárazových testech euro NCAP plný počet hvězdiček. Systém zahrnuje například aktivní tempomat, udržování v jízdním pruhu, nebo hlídání mrtvého úhlu.
Exteriér
Mitsubishi Eclipse Cross se veze na stále populárnější vlně Crossoveru. Svou velikostí přesně zapadá mezi své sourozence v podobě Mitsubishi ASX a Outlander. Na první pohled vypadá vůz větší než ve skutečnosti je. S délkou 4405 mm je přitom podobně dlouhý, jako hatchbacky střední třídy. Co ho dělá velkým je šířka a výška. Když jsem stál v podzemní garáži vedle Toyoty C-HR, vypadalo Mitsubishi minimálně jako o dvě třídy větší vůz.
Přední část se nese v designovém jazyce současných Mitsubishi. Dominantou jsou LED světla. Jak ty pro denní svícení spojené s blinkry, které se nacházejí v nárazníku, tak i ty hlavní. Při bočním pohledu je jasně patrný klínovitý profil zakončený pozvolna se snižující zádí. Také mě zaujala až nezvykle velká zrcátka s integrovanými blinkry. Při pohledu zezadu nejvíce vyniká rozdělené sklo světelným pásem.
Interiér
Na první pohled vypadá interiér skvěle. Bohužel jen na ten první. Většina zde použitých materiálů, které se tváří hodnotně, jsou na dotyk tvrdé. Při poklepání vydávají dutý zvuk. Nechci říct, že je interiér laciný, to v žádném případě. Motoristé se dělí na dva tábory, někteří použité materiály absolutně neřeší, jiným zvolené materiály vadí, proto nechám na každém, ať si zvolí své priority. Mně osobně to u vozu s cenou přesahující částku 800tis. Kč vadí. Na druhou stranu, interiér byl zpracovaný dobře, vše bylo skvěle slícované a nikde nic nevrzalo.
Pomineme-li použité materiály, interiér Eclipse se mi vcelku líbí. Sedačky z černé kůže, jsou pohodlné. Tříramenný volant s pádly řazení padne dobře do ruky. V kapličce nad ním je výsuvný head-up displey, který barevně zobrazuje všechny důležité informace o jízdě. Na dnešní dobu je zde větší množství tlačítek. Já osobně to beru jako velké plus. Když si chci nastavit teplotu, nemusím nikde listovat v nabídce infotainmentu, ale jednoduše si ji nastavím stisknutím jediného tlačítka.
Displej infotainmentu je stejně jako u většiny konkurentů umístěn uprostřed nad výdechy ventilace. Funkce se dají ovládat buď klasicky dotykem na 7" obrazovku, nebo pomocí touchpadu, který se nachází na středové konzoli. Mně osobně moc nesedl, ale nejsem úplně touchpadový odborník, dodnes jsem se pořádně nesžil ani s tím u notebooku. Systém podporuje Android Auto a Apple CarPlay. Mé starší chytré zařízení je už spíš hloupé, a proto se mi ho nepodařilo přes Android Auto spárovat se systémem vozu. Tím pádem jsem neměl k dispozici navigaci, kterou v sobě systém nemá nahranou. Jediné, co se mi podařilo, bylo spárovat se přes bluetooth, díky čemuž jsem si mohl alespoň užívat prémiový audiosystém Rockford Fosgate s 25 cm subwooferem v kufru.
Díky posuvné druhé řadě sedadel v rozmezí 20 cm je zadní část velice variabilní. Když jsou sedadla zcela vzadu, na prostor si nebudou stěžovat snad ani hráči NBA. Naopak, když posunete sedadla dopředu, můžete na ně umístit dětskou sedačku a v zavazadlovém prostoru bude ještě dostatek místa pro kočárek, odrážedlo a podobně. Zavazadlový prostor má rozmezí objemu od 341 do 448 litrů, v závislosti na poloze zadních sedadel. S příplatkovou sadou pro zvětšení objemu (3980 Kč) se můžete dostat až na velkorysých 531 litrů.
Pohonné ústrojí
Mitsubishi Eclipse Cross má na českém trhu k dispozici pouze jediný motor. Je jím přeplňovaný zážehový 16v DOHC čtyřválec o objemu 1499 ccm s kompletním přímým a nepřímým vstřikem. Maximální výkon této pohonné jednotky je 120 kW (163 koní) a točivý moment vrcholí hodnotou 250 N.m. v rozmezí 2400-4500 ot./min. Výkon motoru může putovat na přední kola prostřednictvím manuální 6 stupňové převodovky, nebo přes bezestupňovou automatickou převodovku CVT s 8 virtuálními stupni. Pro pohon všech čtyř kol je k dispozici pouze převodovka CVT. Testovaný vůz byl vybaven posledně jmenovanou převodovkou CVT a pohonem všech kol. Musím pány inženýry od Mitsubishi pochválit za možnost řazení pádly pod volantem. Když začnu řadit manuálně, elektronika mi do toho nekecá a nechá mě jet neomezeně dlouhou, mnou zvolenou rychlostí. Ne tak, jak je to u většiny konkurence, že když se autu zvolený převod nelíbí, tak si i přes manuální režim řadí, jak se mu zachce.
Jízda
Co se jízdy týče, je to klasické vozidlo s vyšší stavbou. Za jízdy sedíte lehce vzpřímeněji oproti konkurenčním vozům. Díky vyššímu posezu, bohatému prosklení a obřím zpětným zrcátkům, jsem měl skvělý přehled o dění na vozovce. Nevzpomínám si, že bych kdy jel autem, ze kterého byl tak dobrý výhled.
Jízda byla celkem houpavá a při svižné jízdě jsem z vozu neměl úplně dobrý pocit. V zatáčkách se vůz dost nakláněl. Kola sice dobře držela stopu, ale na nějaké sportování to opravdu nebylo. 163 koní spárovaných s převodovkou CVT také nikterak nenabádá k rychlejší jízdě. Síly na bezpečné předjíždění je dostatek, ale sportovní projev tu není veskrze žádný. Možná to mám jen já v hlavě kvůli jménu Eclipse, ale čekal jsem, že auto bude svižnější a agilnější. Jmenovat se třeba Pajero Cross, nemám k jízdě výhrady.
Když se přestanu pokoušet o sportovnější jízdu, zjistím, že Eclipse Cross funguje přesně tak, jak má. Je pohodlný a tichý. Jízda po městě je skvělá. Mám již zmíněný skvělý výhled a naprosto perfektně fungující aktivní tempomat. Projížděl jsem velice ucpanou Prahou, 25 km mi trvalo asi hodinu a půl. Na tempomatu jsem si nastavil rychlost 70 km/h (maximální povolená rychlost v tunelech) a nechal korekci rychlosti na voze. Tempomat fungoval na 100%, zařadil jsem se za auto před sebou a nechal vše na automatice. Nebyl problém jet 5, 10, 30 a nebo 70 km/h. Vždy si vůz udržoval ideální brzdnou vzdálenost od před ním jedoucím autem, a to až do úplného zastavení. Při stání zafungoval start-stop systém a já spolu s vozem odpočíval. Když se kolona opět rozjela, Mitsubishi mě na tuto skutečnost upozornilo opětovným nastartováním motoru. Pak stačí lehké sešlápnutí plynového pedálu a opět nechat vše na voze. Kdyby takto fungoval aktivní tempomat v každém voze, bylo by snad nemožné nabourat do před vámi jedoucího či stojícího vozu. Také převodovka CVT funguje ve městě bezvadně. Motor se převaluje v nízkých otáčkách a zrychlení je lineární bez jakéhokoliv škubání či poskakování. Nejen jízda po městě je s Mitsubishi Eclipse Cross skvělá, ale také obávané parkování. Díky poměrně krátké karoserii není problém najít místo, do kterého byste se s větším vozem nevešli. Parkování také pomáhá několikrát zmíněný skvělý výhled a parkovací kamery. Ty snímají prostor nejen za vozem, ale i okolo vozu. Takže na displeji infotainmentu lze zobrazit vůz z ptačí perspektivy. To se pak parkuje jedna radost a nemusíte se bát, že poškrábete disky kol o obrubník, který byste s klasickou kamerou nemuseli vidět.
Takže ve městě se Mitsubishi Eclipse Cross jezdí skvěle, na okreskách je to díky výrazným náklonům karoserie slabší. Ale co v terénu? Věřím tomu, že 95% majitelů se do nějakého offroad ježdění pouštět nebude. Ale když už mám v testu vůz s náhonem na všechna čtyři kola a slovem Cross ve jméně, byla by chyba nevyzkoušet jeho schopnosti na nezpevněném povrchu. Není to offroad, proto jsem se nepouštěl do žádných větších akcí. Ale rozbahněná polní cesta se jevila jako ideální zkušební trať. Bylo čerstvě po dešti, a tak bláta bylo mnohem víc než jsem čekal. V mobilu jsem si předvolil číslo na známého s traktorem - člověk nikdy neví, nastavil pohon všech kol v režimu sníh, a vydal jsem se vstříc terénní zkoušce. Zde mě Eclipse Cross moc mile překvapil. Bláta bylo víc a víc, začal jsem silně pochybovat, zda to byl dobrý nápad. Ale auto se statečně hrnulo kupředu. Každou zatáčku jsem projížděl bokem, dveřmi napřed. Tolik zábavy jsem si už dlouho neužil. DNA vítězů Rallye Paříž-Dakar v sobě ani městký crossover nezapře.
Spotřeba
Komplet přeplňovaného benzínového motoru, automatické převodovky CVT, náhonu na všechna kola a vyšší váhy, se negativně podepsal na spotřebě. Po městě se dá bez problémů jezdit do 9 l/100km.
Když jsem zkoušel dynamickou jízdu, a že jsem vůz opravdu nešetřil, tak jsem se dostal až na průměr 12,9 l/100 km. Naopak při eco jízdě, kdy jsem jezdil plynule a po vedlejších silničkách, dokázal jsem snížit spotřebu na 5,4 l/100 km. Při jízdě po dálnici se projeví další nešvar vozu s vyšší stavbou. Tím je samozřejmě odpor vzduchu. Jízda po dálnici s tempomatem nastaveným na 130 km/h znamená 8,6 l/100 km, při jízdě bez tempomatu se dá tato hodnota srazit přibližně o 0,5 litru dolů.
Celkově jsem během testu dosáhl průměrné spotřeby 8,9 l/100 km. Kdybych nezkoušel dynamické schopnosti a nejezdil po rozbahněných polích, pravděpodobně by konečná průměrná spotřeba byla lehce pod 8,5 l/100 km.
Cena
Mitsubishi Eclipse Cross s manuální převodovkou a pohonem předních kol startuje na částce půl milionu korun. To považuji za velice příznivou cenu. Dostanete slušně vybavený prostorný crossover s přeplňovaným motorem o výkonu 120 kW. Testovaný vůz v nejvyšší možné specifikaci s převodovkou CVT a náhonem na všechna kola pořídíte za částku 814 850 Kč. Zde už si nad výhodou této koupě nejsem zcela jistý. Přeci jen bych si za takové peníze představoval vůz s lepšími jízdními vlastnostmi a kvalitnějšími materiály v interiéru. Ale nechám to na prioritách každého z vás.
Klady
- vzhled
- nad očekávání schopný náhon 4x4
- skvělý výhled z vozu
- perfektně fungující bezpečnostní asistenty
- variabilita interiéru
Zápory
- pokus o sportovnější jízdu
- spotřeba
- lacině působící materiály v interiéru
- infotainment bez chytrého zařízení téměř k ničemu
Typ motoru: |
přeplňovaný R4 |
Palivo: |
benzín |
Zdvihový objem: |
1499 ccm |
Výkon: |
120 Kw (163 koní) |
Točivý moment: |
250 N.m. |
Převodovka: |
CVT-8 |
Poháněná kola: |
4x4 |
Délka: |
4405 mm |
Šířka: |
1805 mm |
Výška: |
1685 mm |
Rozvor: |
2670 mm |
Zavazadlový prostor: |
341-531 litrů |
Provozní hmotnost: |
1595 kg |
V-max: |
200 km/h |
0-100 km/h: |
9,8 s |
Spotřeba: |
10,8 / 7,5 / 8,7 l/100 km |