TEST: Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro: Až na samotný vrchol

ar5, 5. prosince 2016, 07:30 Google+

Přesně si pamatuji na přelom let 1999 a 2000, kdy showroomy českého zastoupení Audi zdobily naprosto úchvatně vypadající modely A6 Avant s nápisem Allroad. Oplastovaný zvýšený kombík se tehdy stal mým dětským snem a asi bych nikdy nečekal, že něco podobného, byť menšího, se za pěknou řádku let dostane i do mých rukou. O to více jsem se těšil na test nové generace Audi A4 Avant, která se chlubila zvýšeným podvozkem a ochrannými plasty. Vůz jde ve stopách větší terénní „šestky“ a vy se nyní dozvíte veškerou pravdu o testovaném exempláři, jenž měl pod kapotou pořádný naftový šestiválec.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2016)

Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2016) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Design

Hned na úvod je potřeba říci, že dle našeho názoru to drsnější A4 Avant hodně sluší. Stejně jako její větší a luxusnější sourozenec A6, dostala menší čtyřka do základní výbavy zvýšený podvozek, konkrétně o 34 mm oproti základu. K tomu se přidává ochrana podvozku vpředu a vzadu, černé plasty okolo podběhů kol, 17" litá kola a v rámci testované verze nesměla chybět plaketka Allroad na víku kufru, popřípadě nápisy Quattro na zadních dveřích.

img-responsive

Audi A4 Allroad 3.0 TDI Quattro (2016) | foto: Roman Havlín

Ve výsledku zde tedy máme alternativu, která může do jisté míry posloužit naprosto stejně, jako leckteré opravdové SUV. Ano, velikostí to stále není Q7, ovšem i tak se cenově Audi A4 Allroad s naftovým šestiválcem nikterak nepodbízí, o tom ale až později. Musíte sami uznat, že tohle se minimálně po designové stránce povedlo. Veřejnost reagovala na temně zeleného Allroada s velkým uznáním, přičemž mezi ní patřili taktéž dva majitelé starší generace Audi A6 Allroad.

Interiér

Po otevření dveří a usednutí do kabiny se teprve posádka přesvědčí, jak moc rozdílná politika koncernu VW vlastně je. Jestliže si někdo v plně vybaveném Passatu přijde luxusně, pak by měl zkusit posed v trošku vybavenější A4ce. Když pomineme hromadu příplatků a některé zbytečnosti, stále zde máme krásně zpracovanou palubní desku, širší středový tunel (jenž ale neomezuje nohy cestujících vpředu) s krásným voličem automatické převodovky anebo pro rozměrnou středovou obrazovku.

Ta oproti některým větším modelům Audi nejde zasunout, takže někomu by mohla vadit její nadměrná přitažlivost pro nenechavce. Ti mnohdy netuší, že je tam napevno přidělaná a v případě vloupání se do vozu to může znamenat nepěknou paseku a obří škodu v kabině.  Musíme opětovně zmínit, že stejně jako v dříve testované A4 sedan, se i u Allroada ukázalo, jak moc jsou Němci precizní.

img-responsive

Audi A4 Allroad 3.0 TDI Quattro (2016) | foto: Roman Havlín

Výběr materiálů a jejich zpracování je totiž u nových audin přímo skvělý, vše má zde své pravé místo, smysl a snad zde neexistuje ovladač nebo tlačítko bez ukázky německé kvality. V našem testovaném kousku chyběly klasické budíky palubní desky, místo nich zde trůnil příplatkový vynikající virtuální přístrojový štít. Je jasné, že v základní výbavě asi nedostanete do A4 Allroad semišová krémová sedadla s plně elektrickým ovládáním a výhřevem, jenže právě tahle volba se nám po dobu testu zamlouvala čím dál více.  

Nesmíme opomenout praktickou stránku testovaného vozu, tudíž stojí za zmínku základní objem zavazadlového prostoru. Ten v základu činí 505 litrů, přičemž k dispozici jsou další drobné úložné prostory. V případě převozu něčeho většího pak lze jednoduchým sklopením zadní řady převézt až 1510 litrů zavazadel. Připočtěte si k tomu LED osvětlení v kufru, elektrické příplatkové otevírání jeho víka anebo automatickou roletu a máte zde ideální rodinný stěhovák, co se navíc nelekne vyjetí mimo zpevněnou vozovku.

Motorizace

Jelikož dle Audi je verze Allroad něco extra, možnost volby motorů pro vaší vysněnou A4 je trošku ořezaná. Z toho důvodu vám výrobce nabídne jen jednu benzinovou verzi (2.0 TFSI, 252 koní) a dále pak jen vznětové motory a automatické převodovky. Šetřivější nebo méně nároční zájemci si mohou vybrat ze dvou variant naftového čtyřválce 2.0 TDI. Ten má výkon 163 nebo 190 koní, přičemž druhý zmíněný motor jsme měli letos v krátké verzi Audi A4. O pohonu všech kol ve standardu asi ani nemusí být řeč.

Náročnější klienti s většími finančními možnostmi mohou sáhnout po třílitrovém motoru s výkonem 218 nebo 272 koní. Nás se pro tentokrát týká slabší provedení, přičemž s volbou výkonu přichází dva typy automatické převodovky. Zatímco my měli klasickou sedmistupňovou dvouspojku s pádly pod volantem, u výkonnějšího provedení dostanete osmistupňový tiptronic s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

img-responsive

Audi A4 Allroad 3.0 TDI Quattro (2016) | foto: Roman Havlín

A jak vlastně jezdí oplastované německé kombi s výkonem 218 koní a točivým momentem 400 Nm? Musíme říci, že ze samého překvapení jsme nestačili zírat. Díky šesti válcům pod kapotou jsme neměli problémy ani s plně naloženým autem naprosto v pořádku předjíždět pomaleji jedoucí vozidla v táhlém stoupání, a to bez toho, aniž by nám chyběla dostatečná výkonová rezerva. Pro někoho nedostatečných 218 koní zde předvádělo „velké představení“, které vyústilo v to, že se mnozí z cestujících opakovaně ptali, zda mohou vidět malý technický průkaz.

Asi není potřeba dodávat, že zelený kombík s nápisy Quattro na dveřích slibuje zrychlení z 0-100 km/h za 6,6 sekundy. Dle našeho měření to je v reálném prostředí (dvě osoby na palubě, vlhčí silnice) okolo sedmi sekund, což je ale stále solidní hodnota. V praxi pak potěší neskutečná rezerva točivého momentu v nízkých otáčkách. Tohle není žádný čtyřválec, který nejdříve skoro netáhne a pak přijde turbo kopanec a nezkušený řidič má najednou s autem plné ruce práce. Naftový šestiválec umí poskytnout plný výkon postupně, po dávkách, jako by chtěl řidiči říct, že je s ním spojený a vždy a všude mu pomůže z jakékoliv situace. Ano, takový dojem na nás méně výkonná varianta třílitrového motoru zanechala.

Audi je obecně oproti konkurenčnímu BMW v nevýhodě, a to konkrétně v uložení jejích motorů. Vozy Audi jsou totiž díky uložení jednotky někdy až před přední nápravu často nedotáčivé, což ubližuje jinak solidním jízdním vlastnostem. Jenže nějakou záhadou se pro A4 Allroad nedotáčivost stala cizím slovem. Opravdu, ať jsme jeli na suché, vlhké nebo zledovatělé silnici, takřka pořád se stávalo, že v případě průměrně rychlého jízdného tempa se nedotáčivost dostavovala jen minimálně. Hlavně na ledu a nebo mokrém povrchu se po vypnutí systému ESP stala (díky pohonu všech kol Quattro) z Allroada hravá Němka, co si tu a tam ráda hodila zatáčku krásným kontrolovatelným driftem. Zábavnost nám zkrátka u zeleného exempláře vážně nechyběla a prakticky jsme jen těžko hledali chyby.

Vlastně... Nebýt adaptivních tlumičů, možná bychom zmínili horší komfort na rozbitých silnicích. Ty jsou často problémem i pro nejlépe naladěné podvozky luxusních limuzín, ovšem nastavitelné režimy tlumičů u "našeho" Allroada si uměly takřka vždy poradit s jakoukoliv menší prohlubní či výmolem. Ačkoliv se pak Audi řadí nad kvality a nabídku modelů od Škody Auto nebo Volkswagenu, znamená to, že majitelé čtyř kruhů asi nebudou tak úplně počítat každou projetou deci paliva. Nebo ano?

Z toho by totiž mohlo Audi těžit tak, že její naftové modely nebudou zase tak moc úsporné, jenže to se A4 Allroad 3.0 TDI netýká! Při využívání průměrné jízdní dynamiky a schopností auta v terénu se naše průměrná spotřeba zastavila na 7,2 litrech na 100 km. Stále pak hovoříme o třech litrech objemu, šesti válcích a skvěle řadící automatické převodovce. V případě, že jsme se opravdu utrhli ze řetězu a chtěli si užít první sníh na vrcholcích hor, Allroad si řekl o deset litrů nafty, jenže to už muselo být pořádné tempo, aby se motor dostal k „chuti“.

Závěr

Slova na závěr? Celé auto by se dalo shrnout pojmem vynikající. Dle nás se jedná o nadmíru dobře sladěný celek, naftový šestiválec zde naplno ukazuje své kvality a možná by byla škoda, kdyby si někdo pro verzi Allroad zvolil dvoulitrový čtyřválec. Ohledně výkonu na tom bude vždy hůře a co se týče spotřeby, ta bude rozdílná v průměru maximálně o litr. Trošku problémem je základní cena vozu. Jestliže nás testovaný kousek stojí v základu a dotyčným motorem 1,3 milionu Kč, za tentýž exemplář na snímcích dá potenciální zájemce 2,1 milionu. Přijde vám to hodně? Za tuhle cenu se dá už koupit lecos, ovšem kdyby testovanému kusu nevrzal zadní stěrač, bylo by to mnohem lepší. Dále je také potřeba si říci, že nekupujete "lidový" Passat, natož pak Superb. Ani jeden z nich vám totiž nedá takové jízdní zážitky, možnost individualizace a hlavně... prestiž, kterou si společně se čtyřmi kruhy kupujete.

Celkové hodnocení: 97 %

Základní cena vozu: 1 330 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 2 038 599 Kč

KLADY

- záruka prestiže

- komfortní a plavný podvozek

- skvělé svítící LED Matrix světlomety

- vnitřní prostor a kufr

- projev a výkon naftového šestiválce

ZÁPORY

- cenově vyšší příplatky

- vrzající zadní stěrač

Pohonná jednotka 
Objem: 2967 cm3
Palivo:  nafta
Převodovka:  automatická 7st.
Nejvyšší výkon: 218 koní při 4000-5000 ot./min
Největší točivý moment: 400 Nm při 1250-3750 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,6 sekundy
Nejvyšší maximální rychlost: 231 km/h
Rozměry  
Délka x šířka x výška 4750 x 1842 x 1493 mm
Rozvor: 2818 mm
Objem kufru: 505/1510 litrů
Objem nádrže: 58 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro: Až na samotný vrchol

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Uhodnete, jaké auto bylo za posledních dvanáct měsíců v servisu nejčastěji?

Která auta se nejčastěji objevují v servisu? Asi jiná než byste čekali

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud