Mitsubishi Pajero Classic 2.5 TD

ar1, 15. prosince 2003, 23:03 Google+

Bez fanfár a opulentní party uvedlo Mitsubishi na český trh znovu předchozí generaci Pajera s dodatkovým označením...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Classic. Novinka má zacelit mezeru v nabídce klasické techniky pro náročnější off-road.

V debatách s pravověrnými vyznavači off-roadu je dnes často slyšet hlasitý nářek. S nárůstem prodejů luxusních a patřičně drahých pseudo off-roadů vybavených nejmodernější elektronikou rok od roku ubývá původních terénních automobilů, které jsou vybaveny robustní technikou a mechanickými pomůckami pro opravdové vyznavače pořádné jízdy v terénu. Všichni takoví, proto určitě uvítají podzimní přírůstek do rodiny Pajer s označením Classic, které je postaveno na typové řadě V20 s žebřinovým rámem, jenž dělala čest jménu Pajero ve druhé polovině 90. let. Za 845 000 korun nyní dostanete krátké dvoudveřové Pajero Classic, což je o více než 150 000 korun méně než vás přijde základní verze současného Pajera. A to už stojí za úvahu, zvláště když za svoje peníze dostanete solidní terénní automobil, jehož vzhled ani dnes nebudí dojem nějakého veterána z minulého století.

Původní Pajero muselo být ve své nové podobě trochu očesáno tak, aby bylo možné stlačit cenu co nejníže a splnit tak účel, kvůli kterému se ztracený syn vrací do rodiny. Na prvním místě je motor. Trochu kritické hodnocení 2,5litrového turbodieselu s elektronicky řízeným vstřikováním do vířivé komůrky v pístu najdete na jiných stránkách tohoto čísla. V tomto případě však je zavedení této, dnes již trochu postarší pohonné jednotky na místě. Ostatně největší výkon 85 kW a točivý moment 240 N.m by měl především krátké dvoudveřové verzi o hmotnosti 1,85 tuny bohatě stačit k solidním jízdním výkonům. Nikdo ostatně nečeká, že se Pajerem Classic bude na semaforech pouštět do soubojů v akceleraci s ostatními účastníky silničního provozu, na druhou stranu to však není žádný ospalý traktor, který se celkem srdnatě vypořádá i s jízdou v levém pruhu dálnice. Druhý ústupek udělali u Mitsubishi v pohonném ústrojí. Na rozdíl od původního účinného, ale také patřičně nákladného systému Super Select s mezinápravovým diferenciálem, dostal Classic klasický pohon zadních kol s možností přiřazení předních kol. Stejným systémem nazývaným u Mitsubishi Easy Select mimochodem disponuje i základní Pajero řady V60, Pajero Sport a Pajero Pick-up. Toto řešení je v terénu samozřejmě také naprosto spolehlivé, pouze trochu omezuje používání pohonu všech kol na silnici. Na druhou stranu však Classikovi zůstal elektricky ovládaný závěr zadního diferenciálu, což určitě ocení hlavně vyznavači pravého off-roadu. Také podvozek na vás nezkouší žádné experimenty, všechny jeho části představují klasickou techniku off-roadu poloviny 90. let. Přední kola jsou sice nezávisle zavěšená, ale odpružená torzními tyčemi, zadní napráva je pochopitelně tuhá s vinutými pružinami.

Vnitřní prostor Pajera Classic je docela útulný, i když čas zastavit nejde. Prostě na vás dýchne atmosféra minulé dekády umocněná i použitým čalouněním. Kdo si chce hrát na luxus v podobě dřevěných výplní či koženého čalounění, musí si pomoci sám. Classic nic takové nenabízí ani za příplatek, všechno je podřízeno maximální praktičnosti a jednoduchosti při údržbě. Pohodlná a dobře tvarovaná sedadla snáší tělo i při delších cestách, středový panel bez informačních displejů o stavu ventilace či barevného monitoru navigačního systému dává jednoznačně najevo, že v tomto automobilu na celé čáře vítězí co nejnižší náklady. Druhá řada skládající se ze dvou samostaných sedadel poskytne příjemný prostor pouze dvěma cestujícím, kteří mají k dispozici dokonce loketní opěrku a držáky na nápoje, třetí sedící uprostřed si bude pohodlnou polohu hledat stěží. Obě zadní sedadla lze pochopitelně sklopit, čímž vytvoříte docela velký prostor pro zavazadla, jinak do zavazadlového prostoru naložíte tak nákup v supermarketu.

Na silnici se Pajero Classic chová dlouho neutrálně. Široké pneumatiky způsobují trochu choulostivé chování ve vyjetých kolejích, stabilita ve vysokých rychlostech je však téměř bezchybná, i když je celkem pochopitelné, že v rychlostech nad 120 km/h bude vaším nejzábavnějším společníkem především odpor vzduchu narážející na hranatou karoserii. V zatáčkách se Pajero Classic chová dlouho poslušně, mezní hranice přetáčivosti zadních kol přijde poměrně pozdě a bez varování.

Jízdní výkony se pochopitelně odvíjejí od parametrů pohonné jednotky, takže nečekejte v dynamice nějaké zázraky. Také spotřeba je výrazně závislá na stylu jízdu. "Mladí a neklidní" mohou bez problému prohnat palivovým potrubím až 16 litrů každých 100 km, klidnější povahy však ujedou na jednu nádrž skoro dvakrát tak dlouhou vzdálenost. Rozumný průměr všech řidičských praktik představuje hodnota 11,4 litru na 100 km, což sice také není málo, ale s ohledem na impozantní rozměry to lze Pajeru Classic odpustit.

Jaké ryba ve vodě se Pajero Classic chová v terénu. Určitě vás potěší krátký rozvor a poměrně velký přechodový úhel, své si odvede také účinná terénní redukce. Pajero Classic by si určitě zasloužilo nějaké trerénní pneumatiky M/T, s nimiž by mohl okamžitě vyrazit do extrémního terénu.

Jestliže na cenu lze pět ódy, provozní náklady budou o něco vyšší, než kdybyste si pořídili nějaký model s moderním common-rail turbodieselem, neboť vedle vyšší spotřeby vás určitě nepotěší relativně krátký interval výměny oleje (7500 km).

Text: Jiří Kaloč/Tallo Winzer
Foto: Karel Sefrna


Google+ Vytisknout

Diskuze: Mitsubishi Pajero Classic 2.5 TD

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mitsubishi Outlander

Máte zájem, aby vám elektromobil přinášel peníze do rozpočtu? Mitsubishi už na tom pracuje

Platforma iStream Carbon z dílny Gordon Murray Design

Konstruktér legendárního McLarenu založil vlastní automobilku. Máme se rozhodně na co těšit!

Faceliftovaný Ford Mustang GT nabídne díky Performance Pack 2 zcela nové jízdní zážitky

Nový Ford Mustang dostal upravený Performance Pack. Řezat zatáčky teď bude ještě snadnější

Alfa Romeo G1 z roku 1921

První produkční Alfa Romeo? Původní, krásná, rychlá a...

Lamborghini Aventador S Roadster 50th Anniversary Japan

Lamborghini oslavilo 50 let na japonském trhu velkolepě, došlo i na speciální limitovanou edici

Volkswagen T-Cross Breeze ukazuje, jak bude vypadat SUV na základech malého Pola.

VW Polo jako SUV? Termín možné premiéry je stejně překvapivý

Motor Mugen-Honda V10 pro formule F1

Chcete pořádný motor do vašeho projektu? Máme pro vás skvělý tip!

reklama
reklama

Doporučujeme

Nissan X-Trail 2004 - anotační foto

Nissan X-Trail 2004

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. V roce 1972 si koupil nádhernou Corvettu, ujel 1.556 km a zavřel ji v garáži. Důvod je těžké pochopit

  2. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  3. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  4. Vyzkoušeli jsme novou Škodu Karoq. Tady jsou první dojmy z pravého českého SUV

  5. Mohl si za to koupit druhé auto, místo toho investoval do výfuku. Stálo to za to?

  6. Mercedes testuje sestavu monstrózních pluhů. Mají speciální určení a jediného řidiče

reklama