Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

-mao / AutoRoad.cz, 15. listopadu 2017, 10:47 Aktualizováno 15.11.2017, 11:46 Google+

Systémy autonomního řízení se společně s elektromobilitou staly jedním z hlavních vývojových směrů automobilového průmyslu během posledních let. Takřka všechny automobilky na těchto systémech pracují, ovšem pouze jedna se dostala do stádia, kdy může tuto funkci alespoň v omezené míře nabídnout svým zákazníkům. Co však stojí za několikaletým náskokem Tesly?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot

Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot | foto: Tesla Motors

Sdílejte článek

Pokud se podíváme na vývoj systémů autonomního řízení u takřka všech světových automobilek, najdeme vždy minimálně jednu technologii, kterou využívají všichni - systém LIDAR. Tato zkratka z "Light Detection and Ranging" označuje speciální typ radaru, který pracuje s krátkými laserovými impulsy.

Tyto impulsy jsou z radaru vysílány do okolí, kde se odráží a vrací se zpět do LIDARu. Ten změří čas potřebný k návratu pulsů a počítač poté vypočítá vzdálenost objektu od radaru. Díky tomu jsou pak senzory schopny zmapovat celé okolí vozu.

Tesla se však vydala cestou bez LIDARu a její automobily spoléhají pouze na kamery, klasický radar a ultrasonické senzory. Někdo by to mohl zrovna u Tesly považovat za nepochopitelné zpátečnictví, ovšem Elon Musk svůj postoj několikrát zdůvodňoval a nyní mu za pravdu dávají i některé výzkumy, podle kterých je LIDAR zkrátka až zbytečně kvalitní pro účely systémů autonomního řízení.

Obrovským benefitem LIDARu je totiž jeho přesnost, která se pohybuje okolo 1.5 centimetru, což odpovídá zhruba tloušťce malíčku. Otázkou však je, zda autonomní systémy skutečně potřebují takovou přesnost? Tutéž otázku si položili i vědci z USA, Rakouska, Švýcarska a Singapuru a nakonec zjistili, že vlastně nepotřebují. Systémy pracující s kamerami totiž dokáží nabídnout přesnost zhruba 10 centimetrů, což je sice šestkrát méně než v případě LIDARu, ale stále více, než kolik zvládne řidič za volantem.

Řekněme si upřímně, kolik z nás se v provozu dostane se svým autem na vzdálenost do 10 centimetrů od okolí? Zřejmě málokdo, takže proč by to měly muset umět i systémy autonomního řízení? Je sice pravdou, že vědci zatím srovnávali systémy pouze v nižších rychlostech, ovšem podle jejich odhadů by se na výsledcích nemělo nic výrazného měnit ani se stoupající rychlostí - alespoň v závislosti na použitém software.

Demonstrace autonomního systému Tesla AutoPilot (9:49) | zdroj: youtube.com

Proč je tedy Tesla o tolik let napřed? Protože její systémy autonomního řízení jsou jednodušší, levnější a navíc už dokázaly najet miliony kilometrů, což Tesla přijde vhod při vývoji pokročilejšího autonomního systému. Tesla tak zkrátka dokázala, že méně je někdy více a že není nutné se hned vrhat po té nejmodernější technologii, když ani nejsme schopni naplno využít její potenciál.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nejostřejší Škoda Fabia nové generace oslavuje závodní úspěchy Fabie R5 ve světě rally

Ostrá Škoda Fabia nové generace! Jaká je?

Ilustrační foto

Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

Lunar Rover na Měsíci

Nejodvážnější cesta v historii motorismu měřila jen 35 kilometrů a uskutečnila se před 45 lety

Buick Roadmaster Skylark Convertible

Auta hudebních legend šedesátých letech? Třeba Neil Young

Ferrari 212 Inter Coupe by Ghia

Ferrari s temnou minulostí? Je na prodej

Tesla Semi

Zákazníci už si objednali 1230 elektrických tahačů Tesla Semi, automobilce tak přinesli miliony dolarů

reklama
reklama

Doporučujeme

Jon Olsson si pořídil novou hračku: Mercedes-Benz G500 4x4²

Jon Olsson představil svou novou hračku: 800 koňový Mercedes G500 4×4² je…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kráska s okřídleným šípem? Škoda 1000/1100 MBX ohromila svět

  2. TEST: Mitsubishi ASX 2018 facelift prospěl. Pozornost ale věnujte výbavě a motorizaci

  3. Test: Peugeot 5008 je sice SUV bez 4x4, má ale něco, co mu konkurence může jen závidět

  4. Senna, nejextrémnější vůz automobilky McLaren byl představen

  5. Facebook opět ukázal svou sílu. Majitel ukradené Hondy sám vypátral zloděje a předal ho policii

  6. Jakou naftu v zimě natankovat? Problémy můžete mít už při -7 °C

reklama