Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

-mao / AutoRoad.cz, 15. listopadu 2017, 10:47 Aktualizováno 15.11.2017, 11:46 Google+

Systémy autonomního řízení se společně s elektromobilitou staly jedním z hlavních vývojových směrů automobilového průmyslu během posledních let. Takřka všechny automobilky na těchto systémech pracují, ovšem pouze jedna se dostala do stádia, kdy může tuto funkci alespoň v omezené míře nabídnout svým zákazníkům. Co však stojí za několikaletým náskokem Tesly?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot

Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot | foto: Tesla Motors

Sdílejte článek

Pokud se podíváme na vývoj systémů autonomního řízení u takřka všech světových automobilek, najdeme vždy minimálně jednu technologii, kterou využívají všichni - systém LIDAR. Tato zkratka z "Light Detection and Ranging" označuje speciální typ radaru, který pracuje s krátkými laserovými impulsy.

Tyto impulsy jsou z radaru vysílány do okolí, kde se odráží a vrací se zpět do LIDARu. Ten změří čas potřebný k návratu pulsů a počítač poté vypočítá vzdálenost objektu od radaru. Díky tomu jsou pak senzory schopny zmapovat celé okolí vozu.

Tesla se však vydala cestou bez LIDARu a její automobily spoléhají pouze na kamery, klasický radar a ultrasonické senzory. Někdo by to mohl zrovna u Tesly považovat za nepochopitelné zpátečnictví, ovšem Elon Musk svůj postoj několikrát zdůvodňoval a nyní mu za pravdu dávají i některé výzkumy, podle kterých je LIDAR zkrátka až zbytečně kvalitní pro účely systémů autonomního řízení.

Obrovským benefitem LIDARu je totiž jeho přesnost, která se pohybuje okolo 1.5 centimetru, což odpovídá zhruba tloušťce malíčku. Otázkou však je, zda autonomní systémy skutečně potřebují takovou přesnost? Tutéž otázku si položili i vědci z USA, Rakouska, Švýcarska a Singapuru a nakonec zjistili, že vlastně nepotřebují. Systémy pracující s kamerami totiž dokáží nabídnout přesnost zhruba 10 centimetrů, což je sice šestkrát méně než v případě LIDARu, ale stále více, než kolik zvládne řidič za volantem.

Řekněme si upřímně, kolik z nás se v provozu dostane se svým autem na vzdálenost do 10 centimetrů od okolí? Zřejmě málokdo, takže proč by to měly muset umět i systémy autonomního řízení? Je sice pravdou, že vědci zatím srovnávali systémy pouze v nižších rychlostech, ovšem podle jejich odhadů by se na výsledcích nemělo nic výrazného měnit ani se stoupající rychlostí - alespoň v závislosti na použitém software.

Demonstrace autonomního systému Tesla AutoPilot (9:49) | zdroj: youtube.com

Proč je tedy Tesla o tolik let napřed? Protože její systémy autonomního řízení jsou jednodušší, levnější a navíc už dokázaly najet miliony kilometrů, což Tesla přijde vhod při vývoji pokročilejšího autonomního systému. Tesla tak zkrátka dokázala, že méně je někdy více a že není nutné se hned vrhat po té nejmodernější technologii, když ani nejsme schopni naplno využít její potenciál.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Land Rover přišel s vlastním mobilním telefonem Explorer

To tu ještě nebylo. Automobilka začne vyrábět mobilní telefony. A vydrží opravdu hodně

Tajemný automobil se dvěma motory Cadillac o výkonu 165 koní pomáhal prototypu létající dálkově řízené bomby se vzlétnutím

Kabriolet s létající bombou? Tohle monstrum vzniklo za jediným účelem

Jaguar Land Rover rozprodává raritní sbírku klasik

Jaguar Land Rover rozprodává sbírku klasik. Luxusní vozy chybí, překvapí Lada nebo Polski Fiat

Frankensteinovo monstrum mezi automobily? Tenhle stroj vznikl z 28 součástek jiných automobilů

Frankensteinovo monstrum mezi automobily. Co vznikne, když spojíte desítky jiných vozů?

Staré Suzuki Jimny v terénu porazilo legendární Range Rover

Malé Suzuki pokořilo luxusní Range Rover. Stojí přitom méně, než jeho příplatková výbava

Tesla Model X kanadské policie vyvolala velkou kontroverzi

Policejní Tesla? Nová auta pořádně naštvala veřejnost

reklama
reklama

Doporučujeme

Jon Olsson si pořídil novou hračku: Mercedes-Benz G500 4x4²

Jon Olsson představil svou novou hračku: 800 koňový Mercedes G500 4×4² je…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Policie dostala jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

  2. Jak se vyhnout nehodě na sněhu? Zkuste tyto triky

  3. Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

  4. Jak se vyhnout pokutě na dálnicích? Jednoduchá rada vám může ušetřit tisíce

  5. Policejní Tesla? Nová auta pořádně naštvala veřejnost

  6. Máte rodinu, ale chcete si někdy zařádit? Tohle jsou nejvhodnější kombíky

reklama

Zprávy odjinud